Soundmodules: Ervaring en Tips gevraagd

PvanGeenen

Nieuwkomer
Ik heb sinds kort een Roland VK8 waar ik zeer tevreden over ben. Qua orgelgeluid kan het gewoon niet beter. Ik mis wel erg andere instrumenten waarvan ik bij aanschaf wist dat ze er niet op zaten. Ik heb daarnaast een Kawai Spectra die ik met midi aansluit maar over het geluid en de toetsen ben ik niet zo tevreden.

Ik heb zelf geen ervaring met soundmodules maar als ik het goed begrijp kan een soundmodule via midi aangesloten worden op de VK8 en kan ik deze meteen gebruiken samen met de VK8 dus inclusief de vette leslie van de VK8.

Waar moet ik op letten als ik een 2de hands soundmodule zoek en is het handig als ik bij een soundmodule gebruik kan maken van Card Data Roms?

Natuurlijk zijn er hier mensen met soundmodule ervaring en tips. Dus deze zijn van harte welkom.

MIDI is de overdracht van muziekinformatie (dus de gespeelde noten, kracht van de aanslag, etc) en niet het geluid zelf. Dus met je VK8 kun je de 'toongenerator' van de Soundmodule bedienen, maar het geluid gaat niet door je VK8 dus kun je denk ik ook de leslie niet gebruiken. Tenzij de VK8 een input heeft voor externe audio die je door de effecten heen kunt halen, ik ken de VK8 verder niet.

Het belangrijkste om op te letten bij de aanschaf van een module is dat de juiste geluiden er in zitten :eureka: Enkele interessante modules zouden de Roland JV1080/2080 kunnen zijn, of bijvoorbeeld de Yamaha Motif XS Rack of ES Rack.

Ah ok! Omdat ik een Soundmodule ook LIVE onstage nodig heb is het volgens mij handiger als het een kastje is bijvoorbeeld de Roland SC-88 of de Pro? En die is volgens mij best nog 2de hands te krijgen. In de manual las ik dat er vreselijk veel geluiden in zitten.

Het aantal geluiden is niet zo interessant, ik zou eerder naar de kwaliteit kijken. Dus dan kom je altijd op de vragen:

- Wat voor geluiden zoek je
- Wat zijn je eisen qua polyfonie / multitimbraal gebruik etc
- Wat is je budget