Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door dekzster
trek zelf nu maar een conclusie.

laatste opmerking:
Ik geloof dat menigeen nog steeds niet begrijpt wat ik bedoel. Misschien nog een voorbeeld uit een ander creatief veld. Vincent van Gogh had een oogziekte waardoor hij last had van "blurred vision", troebel beeld en dus zag hij niet zo scherp, zoiets als ipv 24-bits maar 8-bits resolutie (ff meedenken nu ja en niet zeuren over dat deze vergelijking niet klopt). Omdat hij dus niet zo scherp zag zijn de schilderijen wat anders geworden en dit heeft er toe bijgedragen dat ze tot de meest waardevolle schilderijen ooit behoren.

Origineel geplaatst door Exzit
2. Over resolututie met betrekking over het opnemen van een gehele track.
En dan maakt 16 en 24 bit wel degelijk iets uit. Hoe hoger hoe beter lijkt me.

Volgens mij zijn er nu gewoon 2 verschillende onderwerpen.
1. Gaat over klankkleuren en lofi geluiden die kunnen onstaan door allerlei bit resloluties.
Die dan heel artistiek en zinvol kunnen zijn in een produktie. Absoluut waar.
2. Over resolututie met betrekking over het opnemen van een gehele track.
En dan maakt 16 en 24 bit wel degelijk iets uit. Hoe hoger hoe beter lijkt me.
Want dan worden je 12 bit geluiden beter weergegeven hoe raar dat ook klinkt.
maar dan heb je toch weer te maken met het feit dat als je je track dan eindelijk na altijd blijven werken op 24bit op cd zet dat je toch maar 16bit 44khz kan gebruiken.
Origineel geplaatst door fuse
Hmm.... waarom kopen dan hier heel veel een bepaald merk mengtafel/compressor/FX voor het beter geluid en doen zo veel moeite en laten dan op zo'n detail als dit verstek gaan? En zeg me niet dat wij met een paar het verschil horen. Dat zouden we allemaal moeten doen.
.![]()

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Het bevreemd mij inderdaad dat ik hier lees hoe weinig mensen eigenlijk het verschil horen.
Ik hoor het verschil zeker. De ene keer weliswaar wat minder dan de andere keer maar het is er zeker wel.
Zoals al eerder in deze thread aangegeven is de mp3 daar een mooi voorbeeld van. Hogere harmonischen worden weggegooit omdat we ze toch niet horen. Maar wat vergeten wordt is dat deze hogere harmonischen wel degelijk een invloed op de sound hebben en hem die kleuring geven.
Hoe hoger de bitrate dus des te meer wordt de sound die je opneemt het best benaderdgr. Tom![]()

Origineel geplaatst door DJB
De hele discussie wordt steeds interessanter
Een vergelijkbare discussie is die over de hoge frequentie-inhoud (boven de 20 kHz). Is dit
nu wel of niet hoorbaar? En als het hoorbaar is, is het dan ook beter?
Een aardig japans onderzoek geeft (gedeeltelijk) antwoord op deze vragen. Een aantal goed getrainde
proefpersonen kregen verschillende stimuli te horen met en zonder signalen in het frequentie-gebied
tussen de 20 kHz en 40 kHz. De uitkomst: ze hoorden verschil, zelfs heel goed!
Is dan 96 kHz sampling frequentie beter? Het antwoord is wellicht nee. Nader onderzoek gaf
namelijk aan dat door niet-lineariteiten in de versterkers en luidsprekers, de signalen in het
hoog-frequente gebied vervormingsproducten gaven in het hoorbare gebied (tot 20 kHz).
De signalen boven 20 kHz zelf waren dus NIET hoorbaar, de vervormingsproducten WEL.
Dus: je hoort verschil. Is het beter? "Nee" vanuit technisch oogpunt, "Ja" als je
vind dat vervormingspructen mooi klinken (zoals vrijwel alle mensen die zeggen dat LPs
beter zijn dan CDs: ze vinden de vervormingsproducten gewoon mooi klinken).
Volgens mij is een van de belangrijkste vragen: wat wil je bereiken?
Als je zo goed mogelijke reproductie wilt van je originele signalen, dan zijn meer
bitten en meer samples altijd beter, maar het gaat dan wel om technische reproductie.
.
Het geheim zit hem dus niet in de 16 of 24-bits opname maar in de kwaliteit van de weergave. Daarom kan een slechte mp3 goed klinken omdat de weergave er iets aan toevoegt wat niets te maken heeft 16 of 24 bits opname.
)