piracy en de muziekindustrie,. de cijfers!

Je hebt een koopovereenkomst gesloten met een winkel. Volgens die koopovereenkomst ben jij verplicht het overeengekomen bedrag te betalen (dat heb je gedaan) en is de winkel gehouden tot levering over te gaan. De winkel is uiteraard aansprakelijk voor haar product, totdat de overdracht heeft plaatsgevonden. In jou geval dus, totdat jij die cd hebt. Nu de CD is aangekomen, zal er een nieuwe CD opgestuurd moeten worden.

Je hebt een koopovereenkomst gesloten met een winkel. Volgens die koopovereenkomst ben jij verplicht het overeengekomen bedrag te betalen (dat heb je gedaan) en is de winkel gehouden tot levering over te gaan. De winkel is uiteraard aansprakelijk voor haar product, totdat de overdracht heeft plaatsgevonden. In jou geval dus, totdat jij die cd hebt. Nu de CD is aangekomen, zal er een nieuwe CD opgestuurd moeten worden.

het ging in dit geval niet om de cd, meer om de rechten, die dan indirect via mijn aankoop alreeds bij de belanghebbenden zijn aangekomen.
dus ook al heb ik de cd niet, ik heb toch mijn deel betaald.

kern van de zaak is, het systeem rammeld aan alle kanten, zowel slecht voor de componist, alsook voor de consument, ;juridische kontkaas.

ik vind, als platenmaatschappijen dit allemaal zo´n big deal vinden, dan gaan ze ook maar bijhouden wie er precies heeft betaald en wie niet.
beetje een administratieve rompslomp, maar ja, dan zijn dingen wel duidelijk.
kunnen ze misschien betalen uit het potje van de kopieerheffingen.
ook al zo´n horror constructie.

:koffie:

Maar,.. wat is nou de weg om toch nog inkomsten uit je muziek te blijven halen???,..

Ff voor t gemak van de discussie,. als je gewoon "popmuziek" maakt.

hele goeie muziek maken, en dan kijken of er een korte weg is naar je potentiele publiek.
dat is tegenwoordig meestal niet meer via een grote platenmaatschappij.
en natuurlijk veel Tshirts en petjes, en plastic toeters laten fabriceren, da´s voor het grote geld.

Maar,.. wat is nou de weg om toch nog inkomsten uit je muziek te blijven halen???,..

Ff voor t gemak van de discussie,. als je gewoon "popmuziek" maakt.

Hoe dan:?:?:?

geen idee, ben zelf ook nog zoekende.
maar zogauw ik het weet, laat ik het weten.

het makkelijkst, maar ook het duurste is gewoon TV reclame denk ik.
alleen krijg je dan wel het domste gedeeltje van het publiek.

het makkelijkst, maar ook het duurste is gewoon TV reclame denk ik.
alleen krijg je dan wel het domste gedeeltje van het publiek.

Ja,..ok,.. da's promotie,.
Maar hoe breng je uit?
Label of juist niet?
En hoe doen de groten t tegenwoordig?

het ging in dit geval niet om de cd, meer om de rechten, die dan indirect via mijn aankoop alreeds bij de belanghebbenden zijn aangekomen.
Er bestaat geen echt recht op mp3-bestanden. Er bestaat inderdaad een (beperkt) recht op een kopie van een geluidsdrager, maar die geldt alleen als (en voor zolang) je de oorspronkelijke geluidsdrager in je bezit hebt. Het criterium 'ik heb betaald' telt dus niet.

alleen krijg je dan wel het domste gedeeltje van het publiek.:koffie:
Dat lijkt me een voordeel; dan is het niet zo moeilijk ze geld uit de zakken te koppen.

Ik ben het overigens oneens met de stelling dat artiesten tegenwoordig maar geld moeten verdienen aan mergendicing en concertkaarten in plaats van de muziekverkoop. Muziek is ook een product en een product moet je betalen.

Ik maak geen gebruik van torrents. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen geripte muziek op mijn mp3-speler heb. Veelal betreft het Gegooglede muziek die ik download om andere (in Nederland onbekende en niet verkrijgbare) artiesten te beluisteren, maar ik geef toe dat er ook wel 'ns iets opstaat wat ik best in de trein wil luisteren, maar waar ik eigenlijk geen geld aan zou besteden zo ik er voor moest betalen. Best wel hypcriet natuurlijk.

Ik wil nog een ander punt aansnijden. Vinden jullie het ook zo belachelijk dat veel winkels die op internet cd's verkopen (ik noem FRS) geen mogelijkheid bieden om geluidsfragmenten van die cd te beluisteren?:? Hoe moet je dan beoordelen of je die cd het geld waard vindt, zonder de boel eerst van een torrent-site te trekken? Daar is echt over nagedacht.:stupidBol biedt die mogelijkheid meestal wel, maar voor de rest ....

Het punt is dat platenmaatschappijen aan belang verliezen. Eerder waren zij het 'filter' voor de luisteraar, zij bepaalden wat 'goed' was en wat niet. Nu doet de consument dat zelf en werken oude strategieen niet meer.De behoefte aan enige mate van structurering blijft echter en veel sites zijn gebaseerd op genres ( beatport e.d.). Soms is het door de bos de bomen niet meer zien van alle muziek die beschikbaar is ( kijk maar eens hoeveel er is op myspace).

Daarnaast leven we in een digitaal tijdperk waarin het fysiek hebben van muziek niet belangrijk meer is. Niemand zit nog te wachten op een cd en een boekje, in een tijd waarin je de cover van de cd ook digitaal kunt hebben en de songteksten kunt opsnorren.
Muziek zal dus naar een nieuw format moeten als platenmaatschappijen er geld uit willen slaan.

Voordeel voor platenmaatschappijen op dit moment is dat mensen een wijder bereik aan muziek luisteren in verschillende genres. De mensen die vervolgens geneigd zijn wel fysiek muziek te willen hebben, kopen dan ook in genres die ze eerder niet gekend hebben.

.

Ja,..ok,.. da's promotie,.
Maar hoe breng je uit?
Label of juist niet?
En hoe doen de groten t tegenwoordig?

geen idee eigenlijk, maar ik ben wel benieuwd, ik ga het navragen.
ik weet wel dat er erg veel in eigen beheer gedaan wordt.

Er bestaat geen echt recht op mp3-bestanden. Er bestaat inderdaad een (beperkt) recht op een kopie van een geluidsdrager, maar die geldt alleen als (en voor zolang) je de oorspronkelijke geluidsdrager in je bezit hebt. Het criterium 'ik heb betaald' telt dus niet.

nee, die snap ik ook wel, maar ik probeer een beetje aan te tonen dat het allemaal zo krom als een hoepel is.

Dat lijkt me een voordeel; dan is het niet zo moeilijk ze geld uit de zakken te koppen.

Ik ben het overigens oneens met de stelling dat artiesten tegenwoordig maar geld moeten verdienen aan mergendicing en concertkaarten in plaats van de muziekverkoop. Muziek is ook een product en een product moet je betalen.

Ik maak geen gebruik van torrents. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen geripte muziek op mijn mp3-speler heb. Veelal betreft het Gegooglede muziek die ik download om andere (in Nederland onbekende en niet verkrijgbare) artiesten te beluisteren, maar ik geef toe dat er ook wel 'ns iets opstaat wat ik best in de trein wil luisteren, maar waar ik eigenlijk geen geld aan zou besteden zo ik er voor moest betalen. Best wel hypcriet natuurlijk.

Ik wil nog een ander punt aansnijden. Vinden jullie het ook zo belachelijk dat veel winkels die op internet cd's verkopen (ik noem FRS) geen mogelijkheid bieden om geluidsfragmenten van die cd te beluisteren?:? Hoe moet je dan beoordelen of je die cd het geld waard vindt, zonder de boel eerst van een torrent-site te trekken? Daar is echt over nagedacht.:stupidBol biedt die mogelijkheid meestal wel, maar voor de rest ....
wat betreft mergendicing
voor veel, juist ¨grote ¨ artiesten is het de enige mogelijkheid om nog live concerten te kunnen geven, anders zou een kaartje echt onbetaalbaar worden.

ik ken er een paar die zelfs via sponsoring werken, omdat anders de huur voor de locatie niet te betalen is.

Daarnaast leven we in een digitaal tijdperk waarin het fysiek hebben van muziek niet belangrijk meer is. Niemand zit nog te wachten op een cd en een boekje, in een tijd waarin je de cover van de cd ook digitaal kunt hebben en de songteksten kunt opsnorren.
Dat geldt toch lang niet voor iedereen. Als ik muziek heb gedownload die ik echt erg goed vind dan wil ik op een gegeven moment toch de CD kopen. Gewoon omdat ik hem dan pas "echt" heb. Datzelfde geldt voor heel veel mensen en is ook van toepassing op DVD's.

Dat geldt toch lang niet voor iedereen. Als ik muziek heb gedownload die ik echt erg goed vind dan wil ik op een gegeven moment toch de CD kopen. Gewoon omdat ik hem dan pas "echt" heb. Datzelfde geldt voor heel veel mensen en is ook van toepassing op DVD's.

Het is met name mijn generatie, die niet opgegroeid is met de notie dat alles gratis is, die cd's en dvd's nog koopt. De generatie van na mij, zeg maar bouwjaar 90+ heeft dat stukken minder.

Het is met name mijn generatie, die niet opgegroeid is met de notie dat alles gratis is, die cd's en dvd's nog koopt. De generatie van na mij, zeg maar bouwjaar 90+ heeft dat stukken minder.

gaat ook niet altijd op,............
mijn dochter (19)koopt alles, en mijn zoon(17) maakt alle muziek zelf, heeft alleen onlangs electric ladyland gedownload om te oefenen, ( don´t worry, heb hem al op cd en vinyl, dus da´s betaald.)

Nee klopt mijn moeder is 54 en die download er stevig op los :P

Maar wie van die oudere garde had er vroeger geen taperecorder? en zat er niet naast zijn radio om die ene hit illigaal te "downloaden"?

En wat betreft Hendrix....die is allang dood...wie betaal je dan nog....voor zíjn werk?

ik had wat taperecorders, in het studiootje.
heb er alleen eigen dingen en bandjes mee opgenomen.
nog nooit van de radio oid.
was toen zeker ook al niet de moeite waard.

leuke discussie, maar och het is toch echt niet meer tegen te houden, of je zou chinese toestanden willen hebben alhier .
misschien ander punt: iedereen meent maar dat ie tegenwoordig supercommerciele muziek kan maken en is dan oh zo teleurgesteld als ie er niet van kan leven. en dan maar de dominee uithangen

De industrie heeft zich zelf een beetje kapot gemaakt door ons middelen te verschaffen waarmee het mogelijk is om op zeer simplistische wijze overal maar kopieeën van te maken.

Op zich niet vreemd dat het zo gelopen is, tenslotte, iedereen wil mee verdienen, de ene met het maken van muziek, de ander met het uitbrengen daarvan, en weer een ander met spullen waarmee je dat kan kopieren.

Dat hadden ze gewoon handiger moeten aanpakken, maar nu is het te laat.

Sukkels..

Ik begrijp hier min of meer ook uit dat als ik een apparaatje op de markt breng wat alles kan kopieren wat er maar in de buurt van komt, ik heb het nu over, tomaten, komkommers, auto's, tennisrackets, etc.. dat dat dus eigenlijk gewoon oke is, het gebruik er van is strafbaar, maar het bezit en de verkoop er van niet.

Zolang het maar niet op zonne-energie werkt.. ofzo. :D

apparaatje op de markt breng wat alles kan kopieren wat er maar in de buurt van komt, ik heb het nu over, tomaten, komkommers, auto's, tennisrackets, etc.. dat dat dus eigenlijk gewoon oke is
dan ben je er eigenlijk al... want iedereen kan het doen en geld is dan overbodig...

maar de grootste en enige echte gratis verstrekker en regenerator van al dat wij nodig hebben is de natuur, maar daar zit nu geld tussen en dat gaat een keer goed mis want de grote hoge boze duistere geld heersers kunnen niet eeuwig winst blijven maken over de rug van mother nature...

hoe zit het trouwens als iets al hebt gekocht ( bv op vinyl of cd) en het vervolgens download als mp3 , voor het gemak om in je mp3 spelertje te proppen.
mag dal wel?
( hypotetisch geval, ik heb geen mp3 speler, en als ik die wel zou hebben, dan zou ik niet weten wat de moeite waard van het luisteren is)

:mega:

Zolang het voor persoonlijk gebruik is en je zelf geen deel neemt aan het verspreiden hoef je de originele vinyl / cd niet eens te bezitten. Downloaden voor eigen gebruik van muziek en film is gewoon legaal. Misschien moreel gesproken niet OK, maar juridisch wel. Termen als 'illegale downloads' slaan dus ook nergens op, aangezien downloaden van muziek gewoon is toegestaan.

Back