Er bestaat geen echt recht op mp3-bestanden. Er bestaat inderdaad een (beperkt) recht op een kopie van een geluidsdrager, maar die geldt alleen als (en voor zolang) je de oorspronkelijke geluidsdrager in je bezit hebt. Het criterium 'ik heb betaald' telt dus niet.
nee, die snap ik ook wel, maar ik probeer een beetje aan te tonen dat het allemaal zo krom als een hoepel is.
Dat lijkt me een voordeel; dan is het niet zo moeilijk ze geld uit de zakken te koppen.
Ik ben het overigens oneens met de stelling dat artiesten tegenwoordig maar geld moeten verdienen aan mergendicing en concertkaarten in plaats van de muziekverkoop. Muziek is ook een product en een product moet je betalen.
Ik maak geen gebruik van torrents. Dat wil overigens niet zeggen dat ik geen geripte muziek op mijn mp3-speler heb. Veelal betreft het Gegooglede muziek die ik download om andere (in Nederland onbekende en niet verkrijgbare) artiesten te beluisteren, maar ik geef toe dat er ook wel 'ns iets opstaat wat ik best in de trein wil luisteren, maar waar ik eigenlijk geen geld aan zou besteden zo ik er voor moest betalen. Best wel hypcriet natuurlijk.
Ik wil nog een ander punt aansnijden. Vinden jullie het ook zo belachelijk dat veel winkels die op internet cd's verkopen (ik noem FRS) geen mogelijkheid bieden om geluidsfragmenten van die cd te beluisteren?

Hoe moet je dan beoordelen of je die cd het geld waard vindt, zonder de boel eerst van een torrent-site te trekken? Daar is echt over nagedacht.

Bol biedt die mogelijkheid meestal wel, maar voor de rest ....