Synths voor strings/pads

ik gebruik voor strings en pads bijna altijd een sampler.

pads maak je makkelijk door een layer van wat geluiden te maken en dan wat filter werk over het totaal.

en is nog goedkoop ook, voor iets van 100,- a´ 150,- koop je een emu esixxxx , die daar uitstekend geschikt voor zijn.

:mega:

Korg M3.
Heb er 1 weekje op gespeeld,Dus veel weet ik er niet over, maar de strings/pads die daar in zitten zijn fenomenaal goed.
En is dacht ik niet eens zo gek duur.

Ik heb mijn JP8000 eigenlijk nog nooit als stringbak proberen gebruiken...Dat gaat er zeker nog van komen! Kan je er ook zo'n JX8P strings mee maken? Die vind ik erg mooi, maar de reden waarom ik geen JX8P koop is omdat ik hem eigenlijk enkel daarom specifiek zou hebben, en ik wil geen one trick pony.

Voor strings gebruik ik soms de JX-3P, die kan de meer zuiver klinkende analoge strings maken. De JP8000 zou dan blijkbaar de hemelsbrede wollige analoge (I know) strings op zich kunnen nemen. En voor de Oberheim/FM/hebikjedaarpads gebruik ik de Yamaha SY22.

Het leuke daaraan is dat ze betaalbaar (JP8000, jX3P met programmer) tot dirt cheap (SY22, de Mobysynth dus) zijn.

Voor realistische strijkers gebruik ik de Yamaha S80. Die kan nog wel een (analoge) mengtafel met goede EQ gebruiken om het helemaal perfect te maken: de te scherpe hoge tonen eruit halen en het laag mooi opkrikken, want dat lukt me met de interne EQ en filter soms net niet perfect.

Tenslotte nog even een kanttekening: strings of pads die op zichzelf wat dunnetjes klinken, liggen soms wel héél mooi in een mix omdat ze niet in de weg zitten van een baslijn en ook een lead nog plaats geven zonder dat die messcherp moet klinken. Met prachtige, megavolle strings heb je soms wat plaatsgebrek in de mix. Maar beide kunnen in bepaalde composities de betere keuze zijn. Ik blijf het soms moeilijk vinden. :)

zozo, heel verhaal :peukie:. ik zal is kijken of je JX8P strings met de JP kan maken.
Voor de rest herken ik t S80 EQ probleem :P. ik heb zelf een MO6 en daar is dat ook wel een issue... Maar wist eigenlijk nooit goed wat er aan EQ instellingen goed zou zijn hiervoor :P. Het dunnetjes in de mix is ook zeker waar. Dit heb ik bv ook altijd met de pianosounds van Yamaha. Deze klinken vrij blikkerig en kil op zichzelf maar in een mix zijn ze gewoon perfect. voor solopiano stukken is t alleen niet echt geweldig :P.

mooie pads zijn worden vaak gekenmerkt door het feit dat er veel gebeurd in zo'n pad. Daarvoor is het in mijn ogen noodzakelijk dat je veel modulation mogelijkheden hebt om de pad te beinvloeden. Ik heb veel 'pad' synths gebruikt, maar uiteindelijk zou ik zelf slechts 2 overhouden als ik het voor het kiezen had.

software:
Spectrasonics Omnisphere.
Deze synth staat op eenzame hoogte op dit moment voor het maken van pads en strings. De geluidskwaliteit is subliem en de meegeleverde library is bizar groot, zowel kwa soundsources voor het maken van eigen sounds als presets.

De kracht van omnisphere ligt met name in de modulation mogelijkheden. Ik ken geen synth (in hardware of softare) die zo diep en ver gaat als omnisphere op het vlak van modulation.

Hardware:
Virus TI.
De virus ti heeft zeker met het laatste os versie veel mogelijkheden om via de modulation matrix je pads vorm te geven. Zeker als je ook nog de arpeggiator gaat gebruiken om verschillende sources in je pads te laten moduleren kun je hele mooie motion pads creeeren.

Als je maar 1 synth wilt kiezen en niet afkerig bent voor software zou ik voor Omnisphere gaan.

zozo, heel verhaal :peukie:. ik zal is kijken of je JX8P strings met de JP kan maken.
Voor de rest herken ik t S80 EQ probleem :P. ik heb zelf een MO6 en daar is dat ook wel een issue... Maar wist eigenlijk nooit goed wat er aan EQ instellingen goed zou zijn hiervoor :P. Het dunnetjes in de mix is ook zeker waar. Dit heb ik bv ook altijd met de pianosounds van Yamaha. Deze klinken vrij blikkerig en kil op zichzelf maar in een mix zijn ze gewoon perfect. voor solopiano stukken is t alleen niet echt geweldig :P.

Even terzijde, maar om Yamaha solo piano's op te leuken doe ik soms het volgende:

-nogal wat reverb, klinkt het ruimtelijk
-héééél weinig chorus, anders klinkt het vals
-een hééél hééél klein beetje LFO modulatie op de toonhoogte, maar héél weinig of het klinkt vals
-nogal wat positieve EQ op het laag, maar neem dan wel een goede externe (analoge) EQ en niet de interne want die blaast dan teveel
-filter een beetje extra open om het luchtiger te maken
-en dan de truk: de release een eind open draaien. Dit komt nogal gevoelig. Je piano krijgt veel meer leven, maar doe het niet té ver of ze klinkt als een kringlooppiano met kapotte dempers.

Het feit dat het een synth is vind ik zo super aan de S80: je kan ook bv je piano's blijven bijschaven naar eigen smaak. 8)

Maar het EQ probleem valt dus met een goede externe EQ perfect op te vangen. Ik gebruik die van mijn soundcraft mengtafel, heel muzikale EQ, zelfs in zwaar positieve richting gedraaid.

Ok hier is ie dan! Demotje van mn JP8080 ;).
heb vooral de strings & pads opgenomen, maar ook wat andere sound bijgedaan :P.

T lijkt niet echt op de JX, maargoed je kan iig kijken of je t wat vind 8)

Attachments

• JP8080 Strings & Pads.mp3
    6,8 MB · Bekeken: 89
Die JP8000 blijft toch een mooie klank hebben. Om die typische JX8P klanken na te doen, is het vooral een kwestie van een stevig dichtgedraaid filter, lekker donker. :)

Hoe heb je dat "traplopend" Vangelisgeluid (Spiral?) gedaan? Een standaard arpeggio, of zelf zo'n custom phrase erin gezet? Of met een externe midi sequencer?

Die sound in het begin klinkt echt vet :D.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Die JP8000 blijft toch een mooie klank hebben. Om die typische JX8P klanken na te doen, is het vooral een kwestie van een stevig dichtgedraaid filter, lekker donker. :)

Hoe heb je dat "traplopend" Vangelisgeluid (Spiral?) gedaan? Een standaard arpeggio, of zelf zo'n custom phrase erin gezet? Of met een externe midi sequencer?

Gewoon met een standaard Arpeggio ;).

Die sound in het begin klinkt echt vet :D.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

achja maken he 8~. 24 LPF met veel resonance. en dan ik dacht een PWM, die een octaaf lager en de supersaw. (heb nu mn JP hier ff niet bij de hand :P)

De Vermona Perfourmer (als het iets 'organischer' moet klinken).
Wel moeilijk om goed te stemmen.
Maar als je er de tijd voor neemt kan je er echt mooie pads uit halen.
4 stemmig polyfoon trouwens...

Niemand aan de Ensoniq ESQ-1 gedacht, bij de juiste instelling zeer mooie strings/pads :eureka:

Nou mooie pads zeker, maar voor strings vond ik hem niet top, teveel aliasing.

Maar ja die persoonlijke voorkeur he... :kimono:

Prophet VS is ook een enorme tapijtenkneiter.

Maar misschien kan de TS eens aangeven dmv fragmentjes of songtitels wat voor tapijt hij zoekt.

ESQ1 is zeker wel een fijne bak voor pads, maar misschien niet het soort pads waar andere digitale synths in uitblinken.

Laatst gewijzigd:
Kurzweil 2000 en hoger....:engel:

Back