Ik heb mijn JP8000 eigenlijk nog nooit als stringbak proberen gebruiken...Dat gaat er zeker nog van komen! Kan je er ook zo'n JX8P strings mee maken? Die vind ik erg mooi, maar de reden waarom ik geen JX8P koop is omdat ik hem eigenlijk enkel daarom specifiek zou hebben, en ik wil geen one trick pony.
Voor strings gebruik ik soms de JX-3P, die kan de meer zuiver klinkende analoge strings maken. De JP8000 zou dan blijkbaar de hemelsbrede wollige analoge (I know) strings op zich kunnen nemen. En voor de Oberheim/FM/hebikjedaarpads gebruik ik de Yamaha SY22.
Het leuke daaraan is dat ze betaalbaar (JP8000, jX3P met programmer) tot dirt cheap (SY22, de Mobysynth dus) zijn.
Voor realistische strijkers gebruik ik de Yamaha S80. Die kan nog wel een (analoge) mengtafel met goede EQ gebruiken om het helemaal perfect te maken: de te scherpe hoge tonen eruit halen en het laag mooi opkrikken, want dat lukt me met de interne EQ en filter soms net niet perfect.
Tenslotte nog even een kanttekening: strings of pads die op zichzelf wat dunnetjes klinken, liggen soms wel héél mooi in een mix omdat ze niet in de weg zitten van een baslijn en ook een lead nog plaats geven zonder dat die messcherp moet klinken. Met prachtige, megavolle strings heb je soms wat plaatsgebrek in de mix. Maar beide kunnen in bepaalde composities de betere keuze zijn. Ik blijf het soms moeilijk vinden.