Monitoren aansluiten op soundcard

Ga vandaag eindelijk de Mackie's ophalen, maar nou zat ik me dus af te vragen wat de beste manier is om die dingen op mijn soundcard (Creamware Pulsar) aan te sluiten. Ik heb dus geen externe mixer maar eigenlijk wil ik wel een soort volume controle tussen de kaart en de monitors hebben. Of gewoon een simpele signaal switch ofzo, zodat ik het signaal naar de monitors uit kan schakelen wanneer ik bijvoorbeeld een nieuw Pulsar project moet laden wat nogal eens gepaar gaat met de nodige herrie.
Sommigen raadden me een klein Behringer mixertje aan maar dat lijkt me toch funest voor de kwaliteit van het signaal. Ik heb geen zin om eerst veel geld voor een goede soundcard en monitors uit te geven en er dan vervolgens een mixer van 50 euro tussen te hangen. Ik zoek dus eigenlijk iets wat verder geen invloed heeft op de kwaliteit van het signaal maar alleen maar aan-uit schakelt of zo, zonder *plops* of *kliks* of andere herrie.
Iemand suggesties?

Gewoon de mixer van je Creamware kaart gebruiken, doe ik ook, rechtstreeks de monitoren aan m'n soundcard. Het mengpaneel gaat gewoon de soundcard in en via de soundcard naar de monitoren. Dan kan ik meteen multi-tracken. :)

Ja dat wil ik dus juist niet doen omdat er nogal eens wat herrie uit de Pulsar komt als je bijvoorbeeld een project laad of als ineens iets mis gaat met de samplerate ofzo. Volgens mij kunnen dat soort signalen nogal schadelijk zijn voor je monitors dus wil ik er eigenlijk een extra fader/schakelaar tussen zetten zodat ik het signaal ka uitschakelen zonder steeds de monitors aan en uit te hoeven zetten.

Origineel geplaatst door King of Snake
Ja dat wil ik dus juist niet doen omdat er nogal eens wat herrie uit de Pulsar komt als je bijvoorbeeld een project laad of als ineens iets mis gaat met de samplerate ofzo. Volgens mij kunnen dat soort signalen nogal schadelijk zijn voor je monitors dus wil ik er eigenlijk een extra fader/schakelaar tussen zetten zodat ik het signaal ka uitschakelen zonder steeds de monitors aan en uit te hoeven zetten.

je heb toch vast wel ergens een master volume zitten in dat creamware gebeuren?

Ja maar dat heeft geen invloed op de geluiden die geproduceerd worden bij het opstarten van de drivers enzo.

Maar goed....ik kom net bij Feedback vandaan...blijkt het dat mijn aanvraag voor uitgestelde betaling geweigerd wordt! GRRRR! En ik heb nu niet genoeg cash geld om die dingen te betalen, daarom vond ik dat nou juist zo'n mooie regeling...kon ik nog even een paar maandjes doorsparen.
Dus nu geen monitors :( :stupid
Heb ik de hele tijd voor niks lopen opscheppen hier...

hoe moet ik nou weer aan die centen komen....? Echt klote.

Het moet maar even wachten dan ja...
misschien maar beter ook dat ik me niet nog verder in de schulden steek :)

Origineel geplaatst door Liquid Skies
Tja als je van muziek houd kunde ver gaan he ;) Al het goede laat op zich wachte zegge ze he lol

al is soms de verleiding groter dan het kunnen wachten ;)

Origineel geplaatst door Roel
al is soms de verleiding groter dan het kunnen wachten ;)

Ben net opleiding studiotechnieker/producer begonnen. zie daar veel te veel lekkers om te zien ;)

Heb net keyboard van goede vriend gekrege mor heeft jammer genoeg geen handleiding meer en software. Das pas frustrating. Bij feedback kunne ze me ook ni helpe. Komt nochtans van daar... tja ook maar afwachte he :(

Wanna make music grrrr...

allemaal zeer waar , 't is vooral lastig met een beperkt studenten-inkomen :)

Origineel geplaatst door Liquid Skies
Heb net keyboard van goede vriend gekrege mor heeft jammer genoeg geen handleiding meer en software.

welk keyboard???
misschien kan iemand hier je helpen

In geval je de monitors hebt over een tijdje:

Waarom niet gewoon een (goede) schakelaar tussen de monitors en de soundcard zetten? Of eventueel een relais (= elektronische schakelaar, worden ook gebruikt in amps) Als je er een hebt die goed geleid, dan moet het kunnen lijkt mij. En het kost je bijna niks. En helpt nieuwe drivers downloaden niet? Of zit er op die monitors niet een volumeregelaar? (waar je makkelijk bij kan)

Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Sommigen raadden me een klein Behringer mixertje aan maar dat lijkt me toch funest voor de kwaliteit van het signaal. Ik heb geen zin om eerst veel geld voor een goede soundcard en monitors uit te geven en er dan vervolgens een mixer van 50 euro tussen te hangen. Ik zoek dus eigenlijk iets wat verder geen invloed heeft op de kwaliteit van het signaal maar alleen maar aan-uit schakelt of zo, zonder *plops* of *kliks* of andere herrie.
Iemand suggesties?

Kan je mij uitleggen welk gigantisch verschil een Behringer mixertje maakt en een zelf gebakken schakelaartje?

Dat kwaliteitsding zit in je hoofd, alsof je met een Neve voorversterker/mixer ertussen ineens topprodukties draait uit je geluidskaart...

Zolang je de EQ niet hoeft te gebruiken is een Behringer of een Spirit notepad beslist geen degradatie voor je set-up.

Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Origineel geplaatst door The Q
Kan je mij uitleggen welk gigantisch verschil een Behringer mixertje maakt en een zelf gebakken schakelaartje?

Dat kwaliteitsding zit in je hoofd, alsof je met een Neve voorversterker/mixer ertussen ineens topprodukties draait uit je geluidskaart...

Zolang je de EQ niet hoeft te gebruiken is een Behringer of een Spirit notepad beslist geen degradatie voor je set-up.

Daarom wil ik dus juist iets er tussen wat geen invloed heeft op het signaal, zoals een mixer of preamp of dergelijke dingen, maar alleen maar een schakelaar, zoals Svart Rose al zegt. Als het goed is heeft dat geen invloed op het signaal, maar zet het alleen aan of uit. Ik zal eens bij een hifi zaak langsgaan, daar zullen ze wel zoiets hebben. Dat gebruiken ze nl ook om tussen meerdere speakersets op één versterker te switchen voor demo's aan klanten.

Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Daarom wil ik dus juist iets er tussen wat geen invloed heeft op het signaal, zoals een mixer of preamp of dergelijke dingen, maar alleen maar een schakelaar, zoals Svart Rose al zegt. Als het goed is heeft dat geen invloed op het signaal, maar zet het alleen aan of uit. Ik zal eens bij een hifi zaak langsgaan, daar zullen ze wel zoiets hebben. Dat gebruiken ze nl ook om tussen meerdere speakersets op één versterker te switchen voor demo's aan klanten.

Uit mijn ervaring kan ik nu al zeggen dat je het verschil niet zal ervaren tenzij je naam Wodan of Fido is.

Denk je nou echt dat er in een budget mixer met 4 kanalen 18e keus komponenten en koude lassen zitten?
Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom je denkt dat je signaal zo ontzettend te lijden heeft.

Re: Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Re: Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Origineel geplaatst door The Q
Uit mijn ervaring kan ik nu al zeggen dat je het verschil niet zal ervaren tenzij je naam Wodan of Fido is.

Denk je nou echt dat er in een budget mixer met 4 kanalen 18e keus komponenten en koude lassen zitten?
Je hebt nog steeds niet uitgelegd waarom je denkt dat je signaal zo ontzettend te lijden heeft.

Hoe dan ook, schakelaar is goedkoper. ;)
Maar waarschijnlijk hoor je iid het verschil niet.

Re: Re: Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Re: Re: Re: Re: Re: Monitoren aansluiten op soundcard

Origineel geplaatst door Svart Rose
Hoe dan ook, schakelaar is goedkoper. ;)
Maar waarschijnlijk hoor je iid het verschil niet.

het verschil is misschien niet hoorbaar

mengpaneeltje is praktischer lijkt me

als je gebalanceerde aansluitingen gebruikt moet je mengpaneeltje dit wel ondersteunen.

Ik vind het zo'n ontzettende onzin als je een mengtafeltje die puur voor de switch bedoeld is en niet om een mix op te maken op zo'n nivo probeert te benaderen. Alsof je een gedeelte van je geluidsspectrum dreigt kwijt te raken.

Erg decadent als je kan zeggen; ja, heb een SSL tussen mijn geluidskaart en monitor gezet want die klinkt zo lekker als ik mijn PC aanzet :confused:

Back