Hoe waren jaren 80 video clips gemaakt?

het is slechts een image, zal nooit (meer) hetzelfde zijn...

Anders: Probeer de Anton Corbijn's director's work dvd aan te schaffen, daar heb jij veel informatie van de meester zelfs :kroon: en tons of voorbeelden

(Tja, ik ben Corbijn's fan natuurlijk, kan niet onderscheiden als ik DM fan ook ben)

Anders: Probeer de Anton Corbijn's director's work dvd aan te schaffen, daar heb jij veel informatie van de meester zelfs :kroon: en tons of voorbeelden
ik ken de clips, ook van o.a. front 242 bijv. maar of dat nu typisch jaren 80 is...
volgens mij ging het er meer om dat het goedkoper was (zwart/wit beelden enzo)

Corbijn is geen verkeerd voorbeeld, maar inderdaad misschien te tijdloos.

Wat ook een topper is (was), is de clip van Jean Paul Goude. Slave to the Rhythm heeft m.i. (in mijn herrinring) echt het beeld van veel videos uit die tijd bepaald.

Stephen R. Johnson, heeft ook goede dingen gedaan:

Nouja, er zijn er wel meer...

Ik vind dit ook een 80s topper; met verhaal en zo, dat doet het ook altijd goed:

Sowieso heb je grofweg 3 soorten clips: verhalend, de artiest als performer of een (abstracte) willekeur aan beelden die al dan niet de tekst illustreren. Of een mengeling van de 3... Of nog wat anders :D

Voorbeeldjes? Ik ben wel benieuwd, ik heb helemaal geen ervaring met Vegas.

Ik zal het binnenkort plaatsen, heb opname's van een gewone camcorder en met Vegas heb jij de optie voor 80's stijl... Het lijkt best aardig, maar natuurlijk nooit hetzelfde als de originele.

@6-trak: Ik denk dat Corbijns ideologie ging ergens naartoe, niet alleen omdat Z-W goedkoper was maar omdat hij universele thema's wilde laten zien en daardoor zijn de video's "tijdloos".

Toevoeging: Sophie Müllers werk is ook waanzinnig kwa imago, maar dat zit in de rand (begin 90's). Ook tijdloos gevoel.

Deze nieuwe band heeft een typische 80s sfeer, alleen niet die grainy effects e.d.

Voor mij is het altijd 80's ;)

Vind het niet echt 80's.
is het ook niet, gewoon wat mensen in ouderwetse kleding die wat serieus kijken in een zwart/wit omgeving...

tsja, waarom dat romantische idee van de 80's anno 2011 nu heerst, geen idee... misschien omdat deze tijd vrij plastic, star en kill is waar men gebombardeerd word met het ene na de andere commerciele orgasme...
de 80's was veel onschuldiger maar ook naiever; ignorance is bliss...

Serieus kijken in een zwart/wit omgeving is toch typisch 80s als je het mij vraagt... ;)

Maar was de discussie niet "hoe" de video's werden gemaakt? Volgens mij vragt de TS de technische aanpak...

Vind het niet echt 80's.

Klopt, voor die periode had een Emulator II beter gestaan, denk ik :D.

Kleurgebruik, vaseline op de lens, stop-motion animatie, primitieve computer-animatie, make-up, en een hele hoop trucage in de belichting (en echt licht, dus dat los je niet op door maar even te kleuren in After Effects), blauwe schermen - m.a.w. allemaal onbetaalbaar tegenwoordig :D. Behalve de miserabele kwaliteit, maar daarom koop je ook gewoon een of andere VHS-tape van de Teletubbies (of andere kinderfilm, want dan heb je de garantie dat die al een stuk of honderd keer gedraaid is) op de lokale rommelmarkt en een videorecorder uit 1992 - dan gaat dat in ieder geval automatisch.

Is voor de 90s, maar genoeg aandacht voor detail.. en hop.

Klopt, voor die periode had een Emulator II beter gestaan, denk ik :D.

Kleurgebruik, vaseline op de lens, stop-motion animatie, primitieve computer-animatie, make-up, en een hele hoop trucage in de belichting (en echt licht, dus dat los je niet op door maar even te kleuren in After Effects), blauwe schermen - m.a.w. allemaal onbetaalbaar tegenwoordig :D. Behalve de miserabele kwaliteit, maar daarom koop je ook gewoon een of andere VHS-tape van de Teletubbies (of andere kinderfilm, want dan heb je de garantie dat die al een stuk of honderd keer gedraaid is) op de lokale rommelmarkt en een videorecorder uit 1992 - dan gaat dat in ieder geval automatisch.

YouTube - Super Meat Boy 90's Commercial

Is voor de 90s, maar genoeg aandacht voor detail.. en hop.

Wat bedoel je met blauwe schermen?

chroma key...

800px-SpiderwickChroniclesSet.jpg

gaat lekker weer hier. Als het om synths gaat moet het allemaal echt, maar met beeld is het allemaal digiaal opnemen en met effecten oud laten lijken.

ofwel, tape emulation plug-ins en vinyl simulation. spannend zeg.

Back