Hoe waren jaren 80 video clips gemaakt?

Analogman

Gedeactiveerd account
Hoe waren die eigenlijk gemaakt?

Die typische jaren 80 graphics.

Moet vroeger wel veel geld gekost hebben, maar waarmee is het gemaakt? Dat vraag ik me telkens weer af, en ja, ik weet dat het vandaag de dag met after effects kan en adobe premiere!

Volgens mij was Paintbox een veelgebruikte video tool in de 80's en 90's.

er was ook een reclame van een wasmiddelen fabrikant, Ariel of Dixan ofzo die al redelijk vroeg in de jaren 80 van die hoogwaardige computer animaties had... dat was toen helemaal spacen omdat de gemiddelde huis tuin en keuken computer niet veel meer kon dan 320x200 schermpjes met hooguit 16 kleuren :koffie:

t'iz wel weer zo'n typische analogman vraag trouwens, de 80's zeker niet meegemaakt? :D

Over het algemeen met waardeloze techniek :D Van die kaleidoscope effect transitions tussen shots enzo, wel tof hoor.

Ik vermoed dat Etaoin wat meer hierover kan vertellen..

Je kan al best veel met 'n gewone Panasonic MX50... al moet je wel weten hoe. GrassValley is 'n grote. Die maakt nog steeds camera's. Heb behoorlijk lang rond gelopen bij Grass Valley in Breda als KPN monteur een dag in de week. Mooi spul! Er stonden daar ook her en der oude dingen. Van die grote oude bakken ook..

Tegenwoordig.. Edirol is zeg maar de LADA van de video mixers, dan is Panasonic de VW/AUDI, en Grass Valley de Rolls Roys.

Kramer maakte ook leuke dingen, en nog steeds. Maar is ook duur.

Pak 'n 16mm camera en je hebt instant jaren 80 of eerder effect.

Grass Valley, daar heb ik in m'n eerste jaar op de academie nog montage lessen op gehad. Vond ik meteen leuk, want dat was toch maar even de Death Star control panel ;) Toen ik naar het tweede jaar ging ging de analoge suite de deur uit. Ik heb nog jarenlang een wekelijks programma's analoog gemonteerd, onder andere voor Canal+ en de KRO. 2 beta sp spelers, 1 recorder, Sony BVE2000 en een DFS500, en een Amiga 4000 met D-Paint en nog een open caption machine waarvan ik het merk even niet meer weet... Aardig wat uren gemaakt daar. Die set heb ik nog tot ver in dit millennium gebruikt, was soms handiger en sneller dan non lineair. Maar ja, beta sp... dat kon toch echt niet meer in 2008 ;)

Maar inderdaad, veel jaren 80 clips is gewoon op film gedraaid.

Enneh, wat is nou een echte 80's camera? dat als ik film dat het net lijkt alsof ik in de 80's heb gefilmd?

je zou hi8 kunnen proberen. Was je wel een budget clip in de 80's aan het maken. Zowieso in 4:3 (beeldverhouding) draaien helpt.

tja, DV in 4:3 zou kunnen met wat nabewerking. Ik denk dat het hem meer in de 80's beeldvoering, wardrobe, hairstyles, dancemoves en belichting zat.

de jongens van flight of the conchords hebben een paar goede voorbeelden, neem deze (vooral vanaf 1:14), maar dit is wel 16:9...

en deze, maar je ziet toch echt wel dat het nieuw is.

Met een svhs/hi8 zal dit meteen een stuk minder zijn. Sommige latere hi8 cameras hadden firewire, kan je misschien nog een beetje inladen zonder meteen aan aja/blackmagic zooi te moeten beginnen.

Lekker digitaal opnemen en dan nabewerken zou ik zeggen. Als je het zelf doet lijkt me dat toch wat makkelijker.

Enneh, wat is nou een echte 80's camera? dat als ik film dat het net lijkt alsof ik in de 80's heb gefilmd?
dat zal niet aan de camera liggen...
gewoon opnemen en dan met een edit programma weer wat versmeren, vervuilen, vergrainen en verleppen...

maar jeuz, jij gaat echt van de hak op de tak, eerst om de maand een nieuwe synth en nu weer 80's video clips...
what's next? vinyl snijmachines, zweetbandjes, buttons, crossfietsen en authentieke rubik cubes? 8D

De Sony Vegas 9 software heeft fantastische tools om beeld opname's in de jaren 80's stijl te bewerken... Ik doe het altijd zo (het is natuurlijk een hoop werk, maar het lijkt er alsof...)

Back