er gaat niets boven vinyl!!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
opnemen op TDK SA90 cassette en dan mp3en naar 192 kb/s klinkt het mooiste

Heb in de woonkamer 'n paar honderd platen staan met 'n waarde van 'n paar duizend euro. Denk niet dat CD's meer waard worden, platen wel.

Laat mij maar lekker opstaan zo nu en dan. Inderdaad, het klinkt niet optimaal, als geluidsman is het helemaal bagger. CD's hebben geen last van feedback. Maar toch, vinyl "heeft" meer dan CD's. Het is voor de kids ook leuk. Ze leren voorzichtig doen met dingen. Motoriek heeft wat te doen als de naald RUSTIG op de plaat gelegd moet worden. En als je ze zat bent ken je er mee gooien. Vinyl komt verder dan 'n CD en doet meer pijn. En je kan er mooie lampenkappen van maken :D

hoe kun je nu een audiofiel medium zoal vinyl vergelijken met mp3...

44.1 khz wave is best in orde.

De grap van vinyl is dat de golfvorm ook echt fysiek, (net als tape). zodra je dat gaat digitaliseren gaat er informatie verloren.

Dus ondanks de tikjes en een andere vervormingen van vinyl is er een bepaalde hoeveelheid van de oorspronkelijke opname bewaard gebleven.

Om diezelfde reden kan bijv een gesampelde 808 nooit als een echte klinken.

Erger dan digitaliseren is er ook een mp3 van maken.

Dit maakt voor synthetische of vervormde muziek niet uit,

Tja ik hoor (ondanks jaren DJ-en) heel goed en kan daarom moeilijk jazz/funk ed op youtube of mp3 luisteren.

jammer voor mij..

De grap van vinyl is dat de golfvorm ook echt fysiek, (net als tape). zodra je dat gaat digitaliseren gaat er informatie verloren.
en bij plaat (net als tape) komt er weer iets bij... na verloop van tijd... t'is maar hoe je het allemaal bekijkt...
Om diezelfde reden kan bijv een gesampelde 808 nooit als een echte klinken.
op een CD klinkt ie ook niet meer echt dus de enige oplossing is dan om elk nummer live te brengen :D

ja je hebt helemaal gelijk.

Choose your poison

Een vergankelijk medium met de "gehele waarheid" of een die de "halve werkelijkheid" weergeeft maar wel oneidig houdbaar is.

cd is een prima medium. alleen je kan er niet goed mee scratchen:dj:

Patatmet heeft daar een leuk artikel over in zijn handtekening,

https://secure.aes.org/forum/pubs/journal/?ID=2

Ik hoop dat flac ooit de nieuwe internet codec gaat worden.

Ik wou net zeggen; Chet klinkt iedere morgen altijd uiterst mooi via mijn cx200 headphones en ipod :okdan:

een goed nummer kan je niet verkloten, zelfs niet met mp3..

niet teveel naar luisteren, je gaat op hem lijken, zo te zien.

:koffie:

Maar toch, vinyl "heeft" meer dan CD's. Het is voor de kids ook leuk. Ze leren voorzichtig doen met dingen.
:dubbel:

nakedbabysynth.png

Een vergankelijk medium met de "gehele waarheid" of een die de "halve werkelijkheid" weergeeft maar wel oneidig houdbaar is.
en om heel pcies te zijn gaat er eigenlijk bij vinyl dus ook een stukje af wanneer dat andere stukje er bij komt...
als een stukje ruis de werkelijk shape van de sinus aantast dan is de sinus ook niet meer origineel...
dus eigenlijk zit er uiteindelijk weinig verschil tussen beide wat dat betreft :D

Laatst gewijzigd:
hoe kun je nu een audiofiel medium zoal vinyl vergelijken met mp3...

44.1 khz wave is best in orde.

Er gaat geen irrelevante informatie verloren. Niemand die het hoort. Verschil zit voornamelijk tussen je oren.

Ik vind een plaat in goede staat op een goede platenspeler met goed element en goede voorversterker zeker niet slecht klinken. Anders dan CD, ja. Slecht? Neen. Tikken en kraken valt ook heel goed mee als je plaat netjes en niet mishandeld is.

Sommige muziek hoor ik liefst vanop CD. Klassiek met zeer stille passages bv. Andere muziek, bv oude Fleetwood Mac, hoor ik liefst vanop LP. Er zit een natuurlijke kracht in het laag, heerlijk. Lekker knorrend basje op Second hand News. Zo ook oude pop met minimoogs erin. Die klinkt pas echt als een minimoog vanop LP vind ik. Een nummer als Magic Man, die gaat zoooo krankzinnig diep als het filter dichtgedraaid wordt. Jummie!

Overigens wat dynamiek betreft: als medium kan LP inderdaad minder dynamiek aan dan CD. Dankzij de loudness war zullen veel LP's echter een veel grotere dynamiek hebben dan CD's.

mja hoe je het wendt of keert ;

digitaal blijft blokjes en analoog een vloeiende lijn qua golfvormen

vanaf pak um beet 12 bit, met een goeie filtering, (nog veel belangrijker dan de da converters), zijn de golfvormen ook vloeiende lijnen met digitaal.

:koffie:

tot na je (zero order hold) output stage zijn het blokjes. Vaak/meestal zit daar nog wel een lekker filter na in je output stage wat de overgangen weer vloeiend maakt. edit: jeroen was weer mentally synced met mij. :)

Een vloeiende lijn is overigens ook niet heilig; de vraag is in welke mate die vloeiende lijn het origineel representeert. :)

Een vloeiende lijn is overigens ook niet heilig; de vraag is in welke mate die vloeiende lijn het origineel representeert. :)

klopt, maar er is echt geen hond die dat nog hoort.

wat dat betreft zit er veel ¨tussen de oren¨, ipv in de oren.
:mega:

Nou een hond kan het wel horen en een kat helemaal, ik niet.

Ik heb een cd speler philips CD100. die is 14 bit maar klinkt werkelijk fantastisch.

CD kwaliteit is prima en hoger dan 48khz hoor ik toch geen verschil.

Maar vinyl is toch weer geiler. tussen mijn oren of niet:dj::luv::dj:
Toch luister ik liever naar een goed muziek stuk op mp3 dan een herrie op 132 bit 96Ghz

Net als velen hier heb ik een vrij uitgebreide collectie muziek, zowel op CD als op vinyl. Ik heb helemaal niets tegen CD natuurlijk (hoop ook niet dat het verdwijnt op korte termijn), maar op een of andere manier ervaar ik muziek toch weer heel anders als ik platen draai. Of het nu het ritueel van opleggen etc. is, de zachte achtergrondruis, of de naald die je steeds verder naar binnen ziet bewegen (bij sommige platen juist naar buiten)......ik weet het niet.

Misschien zit het wel tussen mijn oren, maar dat is helemaal niet erg. Het gaat tenslotte om de ervaring en als ik die er deels zelf bij "verzin" vanwege een referentiekader uit een grijs verleden, dan lig ik daar niet wakker van. Ik hou van platen, koop ze nog steeds en ben ook nog steeds superblij met mijn 1200's die ik al vanaf mij 16e (2e hands) heb :luv:

Overigens moeten we niet vergeten dat er nog veel muziek uitkomt, die alleen maar op vinyl is te krijgen....alleen daarom zou ik al niet zonder willen.

tenzij het een analoge blokgolf is :D

scherpe randjes (lees: het extreem snel opvolgen van amplitude verschillen) genereren altijd hogere frequenties maar als dat te hoog is voor het menselijk oor dan maakt het opzich niet veel uit... sowieso is een speaker ook nog een filter want hij kan niet instant van punt A op punt B... lag dus...

iets als pink floyd of zegmaar akoestische muziek etc kun je beter op vinyl luisteren

iets als kraftwerk of puur electronische muziek beter van cd

denk ik...

1 van de verschillen is dat CD versies meestal geremastered zijn, je kan niet zomaar ff een master die bestemd is/was voor een stuk vinyl op CD ketsen nutuulk want dat klinkt meestal niet echt, minder bass (hehe pun!) :D
dus kan zijn dat mensen die de elpee versie eerst kennen de CD versie daarna minder goed vinden klinken...

mja hoe je het wendt of keert:

Bass weet niet hoe D/A converters werken

(of speakerconussen)

oh ja DA convertors, die maken er weer een mooi glad signaal van, exact zoals het eerst was

toch weer eens teruglezen in mn cursusmateriaal ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back