domste opmerking over synths

Dooddoener: 'Ik heb bij de Lidl een Yamaha keyboard gekocht waar alles mee mogelijk is, die ga ik in mijn studio gebruiken om orkestbanden mee te maken'.

Ik had mijn eigen internet muziekinstrumentenwinkel, lang voordat de reguliere muziekwinkels zich op internet gingen ontplooien. Het begon met veel tweedehandse homekeyboardjes voor degene die op muziekles gingen, tot later de exclusievere synths die ik veelal uit Duitsland haalde.

Voeger..toen de Lidl nog niet in NL gevestigd was? :P

Ik had mijn eigen internet muziekinstrumentenwinkel, lang voordat de reguliere muziekwinkels zich op internet gingen ontplooien. Het begon met veel tweedehandse homekeyboardjes voor degene die op muziekles gingen, tot later de exclusievere synths die ik veelal uit Duitsland haalde.

en hoe heette die winkel?

en hoe oud ben je nu dan eigenlijk?

:koffie:

De allerergste vindt ik:

"Oooh, en weet je dan van ál die knopjes waar ze voor zijn?"

Ook laatst gehoord na een gig:
"Waarom gebruik je al die spullen, met 2 Roland Phantoms kun je ook al die geluiden maken, meer zelfs!"

Nog eentje die alweer een behoorlijke tijd geleden werd gemaakt door een docente op de basisschool, heeft niet specifiek met synths te maken: "Ohja, met zo'n mengpaneel kun je Tiësto-muziek maken".

De meest vervelende blijft voor mij toch (ja, velen van ons hebben er blijkbaar last van): "Dus je bent DJ?"
.... dat is zoooo fout op zoveel niveaus dat ik het me nu al stoort om er oven te schrijven...

De meest vreemde was wel: "Ik houd niet van muziek...". Ik heb nog een discussie gehad om te begrijpen wat/hoe/waarom, maar dat verliep niet echt vlot... Ik kan het nog steeds niet begrijpen, de persoon vond de studio zelfs gaaf!

Mvg.

CoolRunning

De meest vervelende blijft voor mij toch (ja, velen van ons hebben er blijkbaar last van): "Dus je bent DJ?"
.... dat is zoooo fout op zoveel niveaus dat ik het me nu al stoort om er oven te schrijven...

De meest vreemde was wel: "Ik houd niet van muziek...". Ik heb nog een discussie gehad om te begrijpen wat/hoe/waarom, maar dat verliep niet echt vlot... Ik kan het nog steeds niet begrijpen!

Mvg.

CoolRunning

Tja, velen snappen het verschil tussen een producer/muziekant en DJ helaas nog steeds niet.

Tja, velen snappen het verschil tussen een producer/muziekant en DJ helaas nog steeds niet.

Het gekke is dat dit alleen maar het geval is sinds ergens in de jaren '90... daarvoor werden er helemaal niet zulke mythische krachten aan de DJ toegeschreven! (En kenden mensen zeker de "muzikant" en toch vaak ook wel de "producer").

Mvg.

CoolRunning

Het gekke is dat dit alleen maar het geval is sinds ergens in de jaren '90... daarvoor werden er helemaal niet zulke mythische krachten aan de DJ toegeschreven! (En kenden mensen zeker de "muzikant" en toch vaak ook wel de "producer").

Mvg.

CoolRunning

Dat was dan zeer waarschijnlijk dan ook sinds eind jaren '90, toen bijvoorbeeld Ferry Corsten en Tiësto voor het grote publiek bekend begonnen te worden. Ferry is altijd al een producer geweest, maar stond vanaf 2001 definitief bekend als "trance DJ", terwijl hij vele stijlen maakte. Tiësto was voornamelijk DJ, maar kreeg de titel "producer" bijgeschreven..
Als je bijvoorbeeld documentaires uit 1991 zag van Ben Liebrand was er een duidelijk verschil tussen het produceren en draaien, en bestonden er inderdaad nauwelijks tot geen "mythische krachten" voor een DJ (of in het andere geval, een producer).

Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit iemand echt in de maling genomen.

Ik speelde wat op mijn Korg MS2000, als ik het me goed herinner, maar het geluid kwam natuurlijk uit mijn speakers die hoger hingen dan diegene die luisterde.

Waar komt dat geluid nou vandaan? Nou ja, uit deze synthesizer, zei ik. Het was een iets oudere man die echt met zijn kop rondom de Korg ging hangen en helemaal overdonderd was.

Nah ja, na 5 minuten heb ik het hem toch maar uitgelegd. Ik vond het iets te zielig.

Toen mijn Wavestation EX een keer kapot was, heb ik een Wavestation SR plus een Yamaha DX-11 te leen gekregen om toch te kunnen optreden.
Hoeveel opmerkingen ik toen kreeg als: 'dus jij speelt op een DX-11?', of complimenten over de rijke klanken die ik uit de DX-11 wist te toveren. Er zaten niet eens audiokabels in de DX-11...

Het verhaaltje van Child of Art lijkt een beetje op mensen die bij een pc denken dat de monitor de computer is...

Het heeft mijn moeder de helft van haar leven geduurd vooraleer ze doorhad dat de boxen van een stereoketen het geluid produceren en niet de toren zelf. Nochtans een slimme vrouw hoor, maar iedereen kan misconcepties hebben. :)

Laatst kwam bij mij de CV-controleur langs. Hij zag mijn studio, Oh jij maakt dus muziek, wij noemen dat geen muziek. Wat bespeel jij dan? Een trompet! In een bigband notabene.

Die man vergelijkt zijn trompet met mijn studio?????

Zie je het voor je, staat hij thuis met zijn trompet met de illusie dat hij echte muziek maakt. Kan het nog zieliger?

Heb je hem erop gewezen dat hij maar 3 knopjes te bedienen heeft, iets waarmee wij nauwelijks een akkoord kunnen maken? :D

Dat gezegd zijnde respect voor de trompet en trompetist hoor, je kan zowel op een full blown studio als op die drie knopjes mooie muziek maken.

"wel jammer dat er geen speakers ingebouwd zitten", over m'n Virus TI kb

en de vraag of ik orgelleraar ben, heb ik ook gehad ja. NEE *door loopt*

Op die manier ben ik ooit eens goedkoop aan een Akai AX-73 synth gekomen.
Op een rommelmarkt lag er eentje onder een paar stapels boeken en huisraad. Ik vroeg wat die Akai moest kosten. De reactie: 'dat keyboardje?'. Die reactie beviel me wel (zegt een beetje over de kennis van de verkoper).
Ik kreeg hem voor 75 gulden in handen. De verkoper vond het maar een rare keyboard, omdat er geen speakers in zaten en geen ritmes.

Back