Help een autistische jongen aan een synthesizer

wat ne rare thread, eerst was ik beetje kwaad om wille van tp, zo veralgemeend over autisme deed, daarna wel meer uitleg
had zelf wel willen bijleggen maar de draad nu pas gezien
ben zelf autist, hou wel van piepende geluiden, fm etc heb zelf 4 synths en een modular staan en 2 orgels etc
buiten de vele zever in deze draad en het neer kijken op mensen met een lager eq, was het nog ni zo slecht!
hoop dat de jongen wat heeft aan dat speelgoed monotron ding
erwin

Ik heb nog steeds een eenvoudig casio keyboardje.
Hij werkt ook op batterijen.
Je kan niet er niet super veel mee maar hij is wel erg verslavend.
Als mede autist doe ik dit graag kado.
PM me maar als je em wil hebben dan stuur ik em door.

ghehehe....

de monotron is in ieder geval onderweg.

Nee, want de autist was er wel, de synth nog niet ;)
Kom op,. wees eerlijk,.. autisten en synths zijn gewoon onlosmakelijk aan elkaar verbonden,.

En anders is t wel een ander hardwiring probleem dat je t type man maakt die de hele tijd kabeltjes wil inprikken zodat er lampjes gaan branden en bliepjes klinken! ;)

Kom op,. wees eerlijk,.. autisten en synths zijn gewoon onlosmakelijk aan elkaar verbonden,.

En anders is t wel een ander hardwiring probleem dat je t type man maakt die de hele tijd kabeltjes wil inprikken zodat er lampjes gaan branden en bliepjes klinken! ;)

Ik zeg gisteren tegen mijn vriendin dat ik binnenkort een vocoder in huis heb.
Ze vraagt wat een vocoder is.
Ik leg in Jip & Janneke taal uit wat een vocoder doet.
Ze vraagt waarom ik een vocoder nodig heb, wat ik ermee ga doen.
Toen dacht ik aan deze wijze woorden van mario010.

Hier wil ik nog even een opmerking over maken: Wie zegt dat het een probleem is ?
Ik bedoel, het is gemiddeld een probleem om normaal te functioneren in de maatschappij, maar er zijn natuurlijk ook veel goede dingen ontwikkeld/verzonnen door dit soort afwijkende individuen.
Hoe komen we anders aan het synthforum bv :D ?

Ik zeg b0kz voor (positief) afwijkende individuen

Mensen vinden het raar dat ik liever de hele dag in een kein kamertje vol met oude rommel zit dan de stad in ga en mezelf klem zuip.
Mijn studio is mijn maatschappij.
Autisten verschillen overigens heel erg van elkaar, zoals alle mensen eigenlijk.
Maar mijn punt; ik ben een autist willen jullie mijn effetjes aan een 909 helpen :{
Grap uiteraard..

elke grapje bevat een kern van waarheid.

Maar er zijn hier genoeg karma-seekers op het forum dus ik denk dat je wel een kans maakt.

Open even een draadje hierover, nee had je al en ja kan je krijgen.... toch?

wat ne rare thread, eerst was ik beetje kwaad om wille van tp, zo veralgemeend over autisme deed, daarna wel meer uitleg
erwin

hoi Erwin, er is zeker een hoop meer te weten over autisme! (vooral naast wat er al bekend is) Maar zoiets als dit blijft natuurlijk wel privacy-gevoelig. Daarom hield ik de intro in ieder geval nog zo objectief mogelijk en beperkte ik me tot de noodzakelijke informatie en eisen van het apparaat.
Ik werk op een woning met allemaal 'autistische' mensen en dan zie je echt heel goed hoe verschillend ze allemaal wel niet zijn. Ook al hebben ze bepaalde trekjes gemeen, betekent dit niet meteen dat er bij hen allemaal hetzelfde aan de hand is. Vroeger werden bijvoorbeeld rett-syndroom en asperger ook bij autisme geteld, maar na de vonst van specifieke oorzaken en verschillen met 'kern-autisme' werd deze benaming bijgesteld.
Probleem met de criteria van autisme is dat bepaalde kenmerken ook op kunnen komen door traumatische ervaringen, depressiviteit, hechtingsproblematiek en andere hersen-ontwikkelingsachterstanden (de diagnose co-morbiditeit van syndroom van down en 'autisme' komt bijvoorbeeld veel voor). Alhoewel in de huidige stand van zaken de meeste mensen en artsen nog steeds uitgaan van een groep 'autisme', en ik hierom ook voor de helderheid praat over autisme-dit, autisme-dat, gaan mijn ideeen over wat er aan de hand is een andere kant op.
nog een eigen ideetje (heb ook colleges gevolgd en boeken over vele stoornissen gelezen voor me studie. Maar bij autisme-theorieen had ik toch telkens het gevoel van, hier klopt iets niet of het is nog niet af):
wat bijvoorbeeld soms ook nog het geval kan zijn is bijvoorbeeld dat de zintuigelijke waarneming ETREEM precies is en daardoor zorgt voor een overvloed aan informatie, waarvan een groot gedeelte buiten het centrum van aandacht valt (in de zin van, je kijk geconcentreerd naar iets. maar alles wat daaromheen gebeurd valt nog steeds op en leidt je aandacht af.
Dit is echter niet echt een optie die snel opvalt binnen de theorievorming omtrent autisme, aangezien je hier niet uitgaat van ontwikkelingsachterstand of schade, maar juist een plaatselijke, extreme verbetering in de ontwikkeling waarmee andere delen van de hersnenen nog niet mee om kunnen gaan. Door deze missmatch, krijgen de achterliggende gebieden minder toepasbare informatie binnen en zullen hierdoor juist in hun ontwikkeling worden geremd. Zo is in de sociale omgang de waarneming uitermate belangrijk. "normaal gesproken" (bah!!!) zien mensen onmiddelijk
bepaalde kenmerken van een persoon waaruit ze ten dele automatisch opmaken hoe het er met die mensen voor staat, wat ze willen en wat ze aan het doen zijn. Mochten er nu verscheidene zintuigen van babie af aan voor ZO veel informatie zorgen waardoor deze dingen niet opvallen, krijgen de hersengebieden voor sociale omgang minder ontwikkeling en komen deze in een achterstand (wat, als deze 'theorie' klopt, misschien niet hoeft, indien met hiermee van jongs af aan rekening gehouden wordt en men zich erop toespitst de achterlopende gebieden bij te staan in de ontwikkeling, dwz, te helpen in het filteren van de aanwezige informatie. Dat kan in sommige gevallen talig, maar in andere gevallen zal dat moeten door het beperken van aanwezige aandachts-afleiders in de ruimte waarin hij is. Hierbij is het belangrijkste punt dat de hulp gericht is op het op ZIJN EIGEN niveau brengen van de achterliggende gebieden en wijze van denken (en dus NIET: het op ONS niveau brengen omdat 'wij uit ervaring weten dat dat werkt'. Dat heeft zowiezo nooit zin, autisme of niet, want wat jouw ervaringen zijn hangt ook af van hoe jij ontwikkeld bent. Gezien sommige 'autisten' gebieden veel verder hebben ontwikkeld dan andere 'normale' mensen, zou 'onze ervaring en manier van denken' wellicht niet eens toereikend kunnen zijn om hun van dienst te kunnen zijn, maar hun juist in hun ontwikkeling tegen kunnen zitten.
Want ik blijf er voor de rest van mijn leven bij: IEDEREEN is tot VEEL meer in staat dan wij allen tot nu toe denken en ooit hebben gedacht. Het idee van wat en hoe wij zijn dat wij van onze ouders en gemeenschap hebben meegekregen, fungeert over het algemeen niet als afkomst en daarmee als vertrekpunt, maar fungeert als doel en zit zo de algemene ontwikkeling in de weg waarbij open staan voor het nieuwe het voornaamste is.

sorry hoor, ben af en toe in een filosofische bui... moest er even uit 8o)

Ik heb nog steeds een eenvoudig casio keyboardje.
Hij werkt ook op batterijen.
Je kan niet er niet super veel mee maar hij is wel erg verslavend.
Als mede autist doe ik dit graag kado.
PM me maar als je em wil hebben dan stuur ik em door.

ik ga eerst wel even kijken hoe de monotron het bij hem doet. Normale keyboardjes (hoe bout ze dan ook wel zijn. Blijkbaar vertalen veel mensen de omschrijving 'het verstandelijk niveau van een X jarige', naar 'hij IS X jaar en vindt dingen leuk die X jarigen leuk vinden....) heeft hij al en daarnaast is het niet goed om die gasten te overstelpen met nieuwe dingetjes. Je wilt niet weten hoeveel spanningen bijvoorbeeld een sinterklaas of een verjaardag op mijn werk met zich mee brengt.. Zachtjes uitgedrukt: "holy shit!" Je kan ze beter maar 1 ding per keer geven waar ze heel veel aan hebben..anders is het enkel maar onnodige verwarring en afleiding.

Maar volgens mij kan deze thread op "slot" of niet?
(afgezien van het feit dat mensen misschien nog door willen praten over de overeenkomsten tussen het extreem gefixeerd zijn op apparaten die knopjes en brandende ledjes hebben en 'blieb' zeggen en mensen uit het autisme-spectrum..:D)

denk niet dat ie al op slot kan want we willen natuurlijk weten of de monotron bevalt of nie !! :D
En wat hij ermee doet en of ie van blijdschap in z'n broek poept (denk welbekend onder de meest gearfetishisten ?)

Back