Synth handelaren

@ hand klap ka: mee eens. Lekker boeiend allemaal. Als iets je te duur is, zoek je verder en koop je het voor het bedrag wat jij ervoor over hebt. Er zijn zat mensen, ik zou ze geen handelaar noemen, die regelmatig spullen kopen en verkopen om iets te vergaren wat ze langer zochten en dat dan te houden. Ik heb weleens wat gekregen en verkocht voor goed geld, zo kon ik kopen wat ik wilde hebben. Ben je dan een oplichter / sf niet waard of een handelaar? That's life.

volgens mij was de vraag van topicstarter of op dit liefhebbersforum ruimte geboden moet worden aan mensen die parasiteren op anderen (dat woord gebruikt hij elders) door spullen voor een zakcentje in te kopen en voor de hoofdprijs te verkopen.

antwoord daarop is denk ik, dat het moeilijk filteren is, dat je dan de hele marktplaats zou moeten schrappen, dat je dan waarschijnlijk nog steeds een leuk liefhebbersforum overhoudt, maar wel 10 keer kleiner.
dit 'extraatje' van het forum wordt namelijk veruit het meest bezocht en gelezen.

overigens zag ik een sh2 aangeboden worden door topicstarter voor 800 euro of ruil met een pro-1.

dat vind ik nou typisch een geval van bang zijn jezelf te kort te doen en veel te veel vragen voor een best leuke synth, maar nou niet echt een krachtpatser. mag dat hier? van mij wel.

Goed topic zeg!

Dit soort handelingen is mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd. Wel dat spullen heel snel verkocht worden - als je zoekt op een apparaat zie je vaak vlak bij elkaar advertenties in zowel gezocht als te koop :D - maar daarbij let ik nooit op de prijs.

Hoewel vrije handel moet kunnen natuurlijk, snap ik de topicstarters gedachten wel. Let wel, ik weet alleen niet in welke mate dit plaatsvind.

- Ik heb liever dat iemand een koopje heeft en met veel plezier gebruikt, dan dat iemand anders de spullen opkoopt puur voor winst. Ik zou het zonde vinden als de potentiele koper zo zijn geliefde synths misloopt.
- dit vind ik overigens niet alleen jammer voor potentiele kopers, maar ook voor de oorspronkelijke verkoper (Die wellicht een wat socialere bedoeling had met zijn lagere prijs). *

*Hiermee bedoel ik dat de oorspronkelijke 2e hands verkoper voor een voor hem "eerlijke prijs" heeft bedacht voor de verkoop. De afweging daar is tussen het geld dat hij krijgt, en het product dat de koper krijgt. En niet dat iemand anders extra geld krijgt, en de koper meer kwijt is. (overigens heb je natuurlijk ook gewoon mensen die snel geld nodig hebben, en er vanaf willen).

Ik zou er zelf ook moeite mee hebben om een wat hoger bedrag te vragen als iets niet bevalt. Alleen als ik een extreme winst kan krijgen - 10 euro vraagprijs voor jupiter 8 op de vrijmarkt, zou ik het misschien doen. Maar dan enkel door verkoop tegen een gangbare prijs.

[edit]
Ik vind het prima zolang er maar koopjes of redelijk geprijsde exemplaren van het product overblijven. Als iemand bijv elke dag FS1R's opkoopt hier en op marktplaats, en zo de prijs opdrijft dan zou ik dat wel hufterig vinden.

Laatst gewijzigd:
Als iemand bijv elke dag FS1R's opkoopt hier en op marktplaats, en zo de prijs opdrijft dan zou ik dat wel hufterig vinden.

dat zal zo'n vaart toch niet lopen, met die fs1R.

ik had vroeger trouwens een yamaha brommertje met een fs1 cylinder. vraag me af waar die R voor staat nu.

Hand klap, je legt me wel steeds veel woorden in de mond die ik helemaal niet gebruik. Of trekt vergaande conclusies die niet op gaan.

Ik heb, nogmaals, nooit gezegd dat er iets verboden moet worden. Ik stelde me enkel de vraag of er hier wel een platvorm voor moet zijn. Stel me de vraag... ik dring mijn mening niet op, nog sterker, ik ben er zelf niet uit wat mijn mening is. Ik wou gewoon weten wat anderen hierover denken.

Punt is dat er praktijken doorgaan van mensen met meerdere accounts die zowel hier als elders handel drijven op manieren dat het voor anderen nadelig is. Het lijkt me toch niet raar dat ik me de vraag stel of we hier een platvorm voor moeten dienen? Ik sta zeker open voor andere meningen, maar sommige zinnen worden wel heel breed uit context gerukt.

Wat mijn sh-2 betreft. Deze heb ik aan een lagere prijs verkocht dan geadverteerd. Kopers willen vaak afpingelen dus begin ik niet bij mijn bodemprijs. Hij is verkocht zelfs met verlies voor mij, dus ik denk niet echt dat de vergelijking op gaat. Maar dat doet niet terzake imo.

ik had vroeger trouwens een yamaha brommertje met een fs1 cylinder. vraag me af waar die R voor staat nu.

:D Voor de rack-versie natuurlijk! Beest van een synth trouwens, van de week nog even mee gespeeld. Maar dat daargelaten.

On topic: ik heb hier zelf eigenlijk nooit gezien dat mensen bakken te koop vragen en later voor meer weer verkopen. Is toch ook een beetje not done hier op SF....het komt wel eens voor dat een synth niet bevalt, maar zelfs als deze voor relatief weinig is gekocht wordt hij dan voor hetzelfde bedrag - meestal - weer van de hand gedaan. Soort stilzwijgend gentlemen's agreement zeg maar. Of ben ik nu naief?

Wat mijn sh-2 betreft. Maar dat doet niet terzake imo.

nouja, jij hebt het over lage, redelijke en hoge prijzen. mij viel op dat 800 voor een sh2 erg hoog is. als ik me goed herinner heb ik m voor het laatst voor 450 euro gekocht en al snel weer doorverkocht trouwens, aan een forumlid - vond het niet veel.

ik vind parasiteren geen goed gekozen term, als je zulke woorden gebruikt, wordt het lastig om later nog je verhaal te nuanceren of af te zwakken.

en wat die dubbele accounts betreft: melden bij de forumleiding zou ik zeggen en niet hier zo half en half melden, waarbij mensen zich gaan afvragen om wie het zou kunnen gaan.

succes met de strijd!

ach laatst met een controller nog gezien joh, gebeurd echt wel...;)

Als ik iets wil verkopen doe ik er ook een beetje extra bij, das niet zo gek en meestal gaat het dan voor dezelfde prijs of wat minder of als je mazzel hebt wat meer.....

Meeste mazzel gehad met een juno60+sherman voor een mcbeth m3x.... minst mazzel met een andromeda, gekocht voor 1850 en verkocht voor 1550+afleveren in brabant ofzo.....

ik weet thans zeker dat het hier gebeurt, ofwel dat het via 2dehands of marktplaats verder verkocht wordt. Maar er zijn er met dubbele of trippel accounts, dus dan valt het minder op.

Laat ik even advocaat van de duivel spelen.

Als een handelaar, stad en land afrijd, vanuit de hele wereld spullen (met al het risico van dien) naar Nederland haalt zodat ik bij mij om de hoek het stukje gear kan ophalen (wat normaal gesproken onmogelijk is aangezien het vintage gear is). Gear die ik als "muzikant' echt gebruik (of kan gebruiken).

Dan ben ik best bereid daar iets van een premium voor te betalen. In alle redelijkheid natuurlijk, want ik ga natuurlijk geen 750 euro voor een 101 betalen.

Zo zal vraag en aanbod zich afstemmen. Biedt de handelaar het TE duur aan (en wordt de prijs opgedreven daardoor) dan zoeken de mensen alternatieven. Dat is het leuke van de marktplaats hier, het is NET groot genoeg om echt exhorbitante praktijken te voorkomen.

De handelaar weet dat overigens dondersgoed en zal zichzelf echt niet uit de markt prijzen, hij heeft er ook baat bij dat het binnen redelijke termein wordt verkocht en dat hij iets van een goede naam hier blijft houden. Ik denk eerder dat het anderen zijn die even op de prijs willen meeliften die onrealistische prijzen vragen.

Je kunt pas praten over 'marktmanipulatie' als iemand alle JP8's (als voorbeeld) binnen Nederland) opkoopt, er jaren op gaat zitten, en er maar 1 per jaar in de verkoop doet voor 30%+ van de prijs. Maar als iemand zoveel geld heeft om te investeren dan zijn er wel andere sectoren waar betere marges gehaalt kunnen worden met minder risico.

En daarnaast, je bent tot helemaal NIETS NADA verplicht, als je het te duur vind, dan koop je het gewoon niet.

ik weet thans zeker dat het hier gebeurt, ofwel dat het via 2dehands of marktplaats verder verkocht wordt. Maar er zijn er met dubbele of trippel accounts, dus dan valt het minder op.

melden bij de autoriteiten dan, die accounts, als het je dwars zit. zou ik zeggen.
of gewoon hier naam en toenaam noemen, dan kan een aangesproken account reageren en weet iedereen om wie het gaat.

nouja, jij hebt het over lage, redelijke en hoge prijzen. mij viel op dat 800 voor een sh2 erg hoog is. als ik me goed herinner heb ik m voor het laatst voor 450 euro gekocht en al snel weer doorverkocht trouwens, aan een forumlid - vond het niet veel.

ik vind parasiteren geen goed gekozen term, als je zulke woorden gebruikt, wordt het lastig om later nog je verhaal te nuanceren of af te zwakken.

en wat die dubbele accounts betreft: melden bij de forumleiding zou ik zeggen en niet hier zo half en half melden, waarbij mensen zich gaan afvragen om wie het zou kunnen gaan.

succes met de strijd!

ok, misschien kwam mijn woordkeuze daar te hard over, maar de wijze waarop sommige(!) handelen komt volgens mij toch wel in de buurt.

450 voor een sh2 is een heel mooie prijs, ik heb na een jaar zoeken nooit eentje gevonden die nog maar in de buurt kwam van 450.

Voor dit topic starte wist ik zelfs niet dat het verboden is om meerdere accounts te hebben. Ik ging er van uit als zelfs ik het door heb dat er sommigen zo werken, dat mods of de rest het ook wel zouden weten en dus goedkeuren. Ik ga allesinds geen 'strijd' beginnen om dit te controleren en melden.

En mensen die het geld niet hebben of het niet waard vinden... Die mensen hebben geen invloed zolang de mensen die het wel waard vinden en het geld hebben er zijn.
ze hebben toch wel een beetje invloed; bv een te dure 303 kan de prijs van een 202 of 101 ook opdrijven, omdat dat nu eenmaal het beste goedkopere alternatief is (volgens sommige aanbieders), waardoor de prijs van alle 303-achtige omhoogkruipt en uiteindelijk de prijs van de 303 ook weer omhoog duwt (als je een 202 202 euro kunt kopen en een 303 voor 303, kiezen velen voor de laatste, maar als het om 202 vs. 1303 euro gaat, dan denk ik de eerste).

p.s. Niet gaan zeiken over het feit dat een 303 niet hetzelfde is als een 202; het gaat om het concept van gerelateerde prijzen

en wat die dubbele accounts betreft: melden bij de forumleiding

Jaa,.. leuk,.. net als vroeger in de klas,.. had je ook van die jochies,..
Meester,.. Hij schiet met propjes,.. Hij heeft op de muur getekent,.
Getverrr,.. da's pas eng! Veel enger iig dan iemand die een paar centen verdient met slim handelen!

Zolang mensen niet elkaar fysiek of psychisch geweld aandoen moet je elkaar gewoon lekker met rust laten,. Wat een gezeik zeg!

ik zou graag wapenhandel willen introduceren op sf

Ja,. net als uhh,.. Meld misdaad anoniem! da's ook zo'n leuk initiatief dat we niet hebben gezien sinds de jaren 40! 8o)
in the You Ass of A hebben ze dat weer veel groter, beter, ruiger ende gigantischer aangepakt:

lekker heur zo'n pizza napolitano... 8~ *gloemp... bworkk* :r

Laatst gewijzigd:
Oke, ik geef het toe....Jos Pos is mijn alterego hier op SF...

Wat mijn sh-2 betreft. Deze heb ik aan een lagere prijs verkocht dan geadverteerd. Kopers willen vaak afpingelen dus begin ik niet bij mijn bodemprijs. Hij is verkocht zelfs met verlies voor mij, dus ik denk niet echt dat de vergelijking op gaat. Maar dat doet niet terzake imo.

right... en als iemand had gezegd hier 800 euro geef mij die sh-2 maar. dan had jij gezegd: "Nee dat wil ik er niet voor hebben want dat is een hogere prijs dan gemiddeld. hier je mag m kopen voor 600 euro"?

maar goed die sh-2 doet er idd niet echt toe verder, ging mij meer om de ironie die ik wel grappig vond.

ik zou graag wapenhandel willen introduceren op sf
nou heb ik altijd al een M16 met granaatwerper willen hebben....
liefst ongeregistreerd,ongebruikt, voorzien van voldoende munitie en natuurlijk betaalbaar!
Wie?!?!?! :P

De droom-drumsynth eerder verkocht op Ebay voor +/- eur. 850....
een paar dagen later staat ie op MP voor eur.2500 ...
daar zakt mn broek wel een beetje van af......

Niemand is verplicht om m voor de vraagprijs te kopen....
maar stiekem hoop ik dat de koper er ellenlang mee moet leuren... :doei:

Back