Wat heb ik nog meer nodig?

NP84

Nieuwkomer
Beste Forummers,

ik ben nieuw op dit forum en heb ook nog niet zoveel verstand van studio's e.d. Nu vind ik het leuk om te zingen en heb ik ooit eenmaal in een studio mogen staan om een muzieknummer op te nemen. Dit vond ik ontzettend cool en ik zou graag willen weten of ik dit thuis ook kan realiseren. Ik besef me dat dit lang niet zo goed zal klinken als in een echte studio :halleluja maar het is dan ook maar een hobby :D. Ik wil gewoon lekker zingen en die nummers opnemen maar wat heb ik hiervoor nodig? :?

Op dit moment ben ik in het bezit van een Av-receiver (Onkyo tx-sr 608), 5.1 luidsprekerset en een Mediaplayer. Ik neem aan dat ik dan een mengpaneeltje aan moet schaffen om een microfoon op aan te sluiten en iets om het op te nemen? en om te bewerken een computerprogramma? Kunnen jullie me helpen?
Nogmaals, het is zeker geen profi-studio, ik vind het gewoon leuk om te zingen en dit op te nemen voor de hobby.

Groetjes,

NP84

Hoi NP84
Je kunt het in het begin eenvoudig houden uiteraard, maar pas op het is verslavend en het einde is zoek.
Maar ok ik denk dat het volgende minimaal is:
Een behoorlijke condesator microfoon. Condensatoren zijn voor het opnemen van zang iha beter dan de gewone dynamische mic's. Verder is software nodig en een behoorlijke geluidskaart. Mengyafel is in principe niet nodig, want zit "in" de software. Om af te mixen zijn een stel redelijke monitoren nodig.

Mijn idee is dan
- Rode NT 1000 microfoon (rond de 200,-)
- FocusRite Saffire Pro (rond de 250,-) of iets dergelijks
- Cubase (le) of de volledige Cubase (tussen de 150 en 550,-)
- Tannoy Reveal 501A monitoren (actief) (300,-)
- Effecten kun je ook softwarematig krijgen (een goede reverb is wel aan te raden.). Wil je hardware kies dan voor bijvoorbeeld iets van Lexicon (vanaf 300/400,-) en softwarematig zit je ook wel rond die prijs voor goede plug ins. (2Aether bijvoorbeeld)
- een redelijke up to date pc (maar daar ga ik even gemakshalve van uit dat je die hebt)

Zoietes ongeveer.
Je kunt nog wel goedkoper gaan, maar dat is denk ik goedkoop=duurkoop.
Ik schat dat je uit moet gaan van 1000,- ongeveer om een redelijke beginset te hebben.

Mocht het je overigens niet goed bevallen dan kun je op de tweedehandsmarkt daar later zeker nog 500/600 voor terugvangen. (schat ik)
Je kunt bovenstaande artikelen natuurlijk ook op de tweede handsmarkt zelf gaan zoeken. (of soortgelijke producten).
Cubase bijvoorbeeld wordt in de oudere versies (en die zijn gewoon goed) vaak legaal aangeboden.

Succes in elk geval
Paul

Welkom op het Synthforum. :mega:

Je kan waarschijnlijk al opnemen met wat je nu hebt: Computer met microfoon (om mee te Skypen bv)
Audacity is een erg goed en gratis programa waarmee je kan knippen en plakken (plus nog veel meer) om je liedje te maken.

Wil je betere kwaliteit, koop dan een redelijke microfoon en een usb geluidskaartje met microfoom versterker erop.

Als je enkel jouw zang wil opnemen en geen andere instrumenten, dan zou ik gewoon een goede USB-microfoon kopen. Ik heb zelf de Zoom H2 en die geeft een zeer goede kwaliteit met verschillende mogelijkheden. Hij is ook los te gebruiken, dan moet je niet altijd achter je PC zitten. Klinkt zeker professioneel als je hem goed gebruikt. Via (al dan niet gratis) software kan je het resultaat dan nog wat beter laten klinken. Naar mijn mening is het zware overkill om nu al 1000 € uit te geven gewoon om jouw stem op te nemen als hobbyist.

Back