Je moet even opletten of je oude/vintage apparatuur hebt. Een verzekeraar zal in eerste instantie de dagwaarde willen verzekeren maar als jij een synth of compressor hebt van ± 30 jaar oud kan deze een dagwaarde hebben van ±€10,- terwijl jij er net €3000,- voor hebt betaald.
Ik heb zelf mijn studio verzekerd tegen vervangingswaarde. Ik heb een bedrijf een taxatie laten doen van mijn apparatuur en deze ingediend bij mijn verzekeraar. Ook het pand heb ik tegelijkertijd verzekerd en aangezien ik ook nog optreed heb ik mijn laptop e.d. ook er bij verzekerd met een aparte kostbaarheden verzekering.
Wij hebben toevallig een financieel adviseur die lekker voor ons kan gaan shoppen en zo een goede en goedkope verzekeraar kon vinden. Als je het zelf doet is het vaak moeilijker en duurder heb ik gemerkt. Ik heb laatst die kostbaarheden verzekering afgesloten en wilde zelf toch even checken of ie goedkoper kon bij andere maatschappijen maar die waren allemaal een stuk duurder en sommige wilden het geeneens doen.
Een financieel adviseur is ook handig als je een hypotheek wilt afsluiten....zeker in deze tijd