Juiste Mindset (Psychologie)

glennplumber

Kneed je synth
Vreemd topic misschien in de eerste instantie ... toch heeft het veel met muziekmaken te maken en denk dat we er allemaal zowel bewust als onbewust mee te maken hebben.

Het gaat me om het feit dat ik als ik niet bewust nadenk ik in 5 uur een track in elkaar draai die nog gereleased word ook. Eigenlijk werk je dan echt op je gevoel.

Wat bij mij veel vaker voorkomt is dat ik wel bewust nadenk en dan 2 weken over een track doe!? Die eigenlijk niet zo goed is als die waar ik 5 uur over heb gedaan. En volgens mij werk je dan veel meer op je verstand.

Zijn er hier mede synthforumers die dit herkennen? En zijn er manieren om jezelf in de juiste mindset te plaatsten om het zo maar even te noemen.

Met muziek maken loop ik hier tegenaan, maar gaat natuurlijk op voor een heleboel facetten in het leven :P

Yep zeker herkenbaar (behalve dat van die release dan) Nu ik terug ben van vakantie gaat het ineens allemaal lekker ongedwongen. Nu ga ik met een kopje koffie naar boven, gevolgd door een flesje wijn of whisky en dan is de juiste mindset zo gevonden... Maar ja ik hoef dan ook niets te releasen, dus t mag allemaal lekker ongedwongen zijn.

Zie je nu,.. im not alone, wat ik binnen een dag in elkaar draai klinkt meestal super goed, dan ga ik het "uitwerken" en verneuk ik het door teveel te pielen en na te denken.

Maar ik neem aan dat je ergens anders je mastering laat doen ?
En afmixen doe je dat ook binnen die 5 uur ?

Wat ikzelf merk dat , àls het enigszins lukt met een track, dit op belachelijk korte tijd 75% af kan zijn (terwijl mensen denken dat ik daar dan uren/dagen mee ben bezig geweest)
Andere keren lukt er na 2-3 uur 'proberen' nog niks en is het quasi verloren tijd.
Ik heb mezelf geleerd om snel aan te voelen of het ietwat goed zit met mn mindset zodat ik niet te veel sessies van puur tijdverlies doe...meestal heb ik na een half uur al 'iets' om mee verder te gaan, en anders ga ik gewoon iets anders doen.
Kan best vervelend zijn dat je jezelf voorneemt om eens een avond of namiddag in je studio te zitten en dat er dan quasi niks van komt.
Maar als niks lukt om zelf muziek te maken, maak ik nog's een dj mix van wat plaatjes met wat eigen nummers ertussen en heb ik toch 'iets' gedaan. Maar soms hou ik er gewoon mee op en ga ik iets anders doen.

Zie je nu,.. im not alone, wat ik binnen een dag in elkaar draai klinkt meestal super goed, dan ga ik het "uitwerken" en verneuk ik het door teveel te pielen en na te denken.

Maar ik neem aan dat je ergens anders je mastering laat doen ?
En afmixen doe je dat ook binnen die 5 uur ?

Dat heb ik dan weer niet ... als het er is dan word het meestal niet meer slechter!

Ik heb het altijd zelf gedaan mastering, maar laat het tegenwoordig doen. Maar goed afmixen/masteren zou ook eigenlijk niet mogelijk zijn in die 5 uur. Simpelweg omdat je na 5 uur niet meer helder/neutraal kan luisteren. Dus zou je dat uren later of de volgende dag moeten doen ,)

Wat ikzelf merk dat , àls het enigszins lukt met een track, dit op belachelijk korte tijd 75% af kan zijn (terwijl mensen denken dat ik daar dan uren/dagen mee ben bezig geweest)
Andere keren lukt er na 2-3 uur 'proberen' nog niks en is het quasi verloren tijd.
Ik heb mezelf geleerd om snel aan te voelen of het ietwat goed zit met mn mindset zodat ik niet te veel sessies van puur tijdverlies doe...meestal heb ik na een half uur al 'iets' om mee verder te gaan, en anders ga ik gewoon iets anders doen.
Kan best vervelend zijn dat je jezelf voorneemt om eens een avond of namiddag in je studio te zitten en dat er dan quasi niks van komt.
Maar als niks lukt om zelf muziek te maken, maak ik nog's een dj mix van wat plaatjes met wat eigen nummers ertussen en heb ik toch 'iets' gedaan. Maar soms hou ik er gewoon mee op en ga ik iets anders doen.

Ik herken het wel dat stoppen als het niet gaat. Alleen doe ik het niet vaak genoeg ... moet ik dus vaker doen zelf :P Herken ook dat je zegt van ... aaarrggg heerlijk vanmiddag vrij ik ga die track afmaken ... en dan lukt het gewoon niet.

Ik denk nu ik er zo over nadenk ... hoe sneller je doorhebt dat je moet stoppen hoe meer er een volgende keer uitkomt.

Maar dit is meer een workaround.
Zou je jezelf ook in de juiste mindset kunnen plaatsen?

Hier hetzelfde. Het is net als met fietsen; je moet wel een beetje nadenken, anders bots je ergens tegenaan. Maar als je gaat nadenken over de essentie (sturen, trappen) dan donder je van je fiets:P

Zou je jezelf ook in de juiste mindset kunnen plaatsen?

ik beeld me dat in (jointje roken) maar eigenlijk is dit niet zo...t lukt wél, of t lukt niét, iets 'extern' toevoegen aan mn mindset om het te laten werken, helpt niks. Hoogstens beeld je je in dat je dan wél goed bezig bent en gaat de tijd vlot voorbij...als je dit niet voor de kost doet en enkel ter amusement, is er in se dus geen enkel probleem ;-)

Nee ok maar zoiezo ieder uur even van de monitoren weg om de oren te laten rusten toch :)

Is geen verkeerde idd!

Of gewoon op een zacht volume werken (beheersing :P) en alleen harder als je wilt voelen (laag bijvoorbeeld)

Maar ook op zacht volume word je gehoor beïnvloed alleen heb je langer de tijd zegmaar.

Grappig, herken het wel ja. De juiste mindset lijkt bij mij te komen op 't moment dat ik iets maak om e.e.a. te demonstreren aan iemand.. dan staat er binnen 15 minuten al een vet stukje muziek te loopen. Maak ik het voor mezelf, en ga ik nadenken over richting, groove, akkoorden etc etc dan werkt dat averechts.

Kan alleen maar zeggen, dat ik mezelf met het uitleggen/demonstreren aan een ander, niet de kans gun om af te dwalen en er teveel zaken bij haal die nog lang niet van toepassing zijn.. je bent immers net begonnen.. momentum is wat je zoekt.

@Boelie035: +1

Voor mij de allerbelangrijkste inspiratietruuk: gewoon alles uit laten en 1 apparaat kiezen om lekker te pielen. Dan komt er vanzelf vanalles bovendrijven waar ik niet aan zou zijn toegekomen met alle machines die om aandacht vragen. In de tijd dat ik alleen een D-10 kon veroorloven toverde ik daar behoorlijk diepe dingen uit, terwijl ik nu met de prachtigste machines vaak het gevoel heb ze niet écht ten volste te benutten....

Maarja, dan... Dan staat er een tof stukkie muziek in de steigers en komt het harde werk: er een track van bouwen. Daar gaat het bij mij te vaak de mist in. Iemand een truuk om ook die horde te kunnen nemen? Heb een full-recovery setup, dus kan tracks (maanden) laten liggen, maar later komt er dan te weinig van.

Back