Juiste Mindset (Psychologie)

Maarja, dan... Dan staat er een tof stukkie muziek in de steigers en komt het harde werk: er een track van bouwen. Daar gaat het bij mij te vaak de mist in. Iemand een truuk om ook die horde te kunnen nemen? Heb een full-recovery setup, dus kan tracks (maanden) laten liggen, maar later komt er dan te weinig van.

Denk dat er maar 1 oplossing voor is en dat is het gewoon doen!

Hier hetzelfde. Het is net als met fietsen; je moet wel een beetje nadenken, anders bots je ergens tegenaan. Maar als je gaat nadenken over de essentie (sturen, trappen) dan donder je van je fiets:P

Dat is een hele mooie metafoor :)

Ik voeg er nog aan toe: van te voren sleutelen en banden oppompen, dat doe je niet meer onderweg.
(ofwel: software leren kennen, instellingen en setups maken, experimenteren met geluiden, etc. allemaal zoveel mogelijk los van het muciseren/componeren zelf houden)

Heb zelf de laatste tijd ook vaak dat ik mezelf dwing iets te maken en dan werkt het echt niet!:(
Ik ben ook wel verslaafd eigenlijk.. Het is een gewenning geworden mijn DAW te openen zeg maar!

Echter gisteren liep ik met mijn laptop door huis en ben eens beneden in de woonkamer gaan zitten. Het was de bedoeling om even te niksen, maar juist toen heb ik een track gemaakt waar ik best blij mee ben! Opeens waren er 5 uren voorbij en had ik een track liggen.. :halleluja

Zou tof zijn als we de inspiratie op zouden kunnen roepen, misschien is dat zelfs wel mogelijk?

Heb zelf de laatste tijd ook vaak dat ik mezelf dwing iets te maken en dan werkt het echt niet!:(
Ik ben ook wel verslaafd eigenlijk.. Het is een gewenning geworden mijn DAW te openen zeg maar!

Echter gisteren liep ik met mijn laptop door huis en ben eens beneden in de woonkamer gaan zitten. Het was de bedoeling om even te niksen, maar juist toen heb ik een track gemaakt waar ik best blij mee ben! Opeens waren er 5 uren voorbij en had ik een track liggen.. :halleluja

Zou tof zijn als we de inspiratie op zouden kunnen roepen, misschien is dat zelfs wel mogelijk?

Teveel willen werkt idd niet! Eigenlijk best gek omdat die 2 (voor mij in ieder geval) toch echt bij elkaar horen. Of misschien zou ik het teveel weg moeten zien te krijgen?

@Boelie035: +1

Voor mij de allerbelangrijkste inspiratietruuk: gewoon alles uit laten en 1 apparaat kiezen om lekker te pielen. Dan komt er vanzelf vanalles bovendrijven waar ik niet aan zou zijn toegekomen met alle machines die om aandacht vragen. In de tijd dat ik alleen een D-10 kon veroorloven toverde ik daar behoorlijk diepe dingen uit, terwijl ik nu met de prachtigste machines vaak het gevoel heb ze niet écht ten volste te benutten....

.

ik heb ooit maar één release gehad en toen had ik eigenlijk quasi géén materiaal (atari als sequencer, Akai S950 sampler en kawai K1 synth in een mixer geplugd waarvan ik de stereo out als 1 track opnam , tijdens het afspelen van de sequnce met mn twee handen aan zoveel mogelijk knoppen tegelijk draaien en daar was het nummer dan:- )
Daarna met het geld véél beter studiomateriaal gekocht (zie signature) en de output is volledig gekelderd (meer tijd aan het spenderen aan het uitzoeken hoe die prachtige apparaten werken dan aan muziek maken).
Ik ben nu sinds een paar jaar weer anders een het werken : een paar bakken die élk iets goed kunnen (TR808/908/ sh101) en die ik goed ken, en daar dan muziek mee maken.

Even een tussentijds evaluatie:

Om in de juiste flow te komen is het van belang:

1) Dat je weet wat je doel is ... waar je naar toe werkt.
2) Dat je jezelf niet onderdompelt in (nieuwe) gear of juist het tegenovergestelde: Beperking
leren van apparatuur is een andere flow ,) Internet uitzetten
3) Proberen jezelf geen druk op te leggen
4) ....?

@Boelie035: +1

Voor mij de allerbelangrijkste inspiratietruuk: gewoon alles uit laten en 1 apparaat kiezen om lekker te pielen. Dan komt er vanzelf vanalles bovendrijven waar ik niet aan zou zijn toegekomen met alle machines die om aandacht vragen. In de tijd dat ik alleen een D-10 kon veroorloven toverde ik daar behoorlijk diepe dingen uit, terwijl ik nu met de prachtigste machines vaak het gevoel heb ze niet écht ten volste te benutten....

Maarja, dan... Dan staat er een tof stukkie muziek in de steigers en komt het harde werk: er een track van bouwen. Daar gaat het bij mij te vaak de mist in. Iemand een truuk om ook die horde te kunnen nemen? Heb een full-recovery setup, dus kan tracks (maanden) laten liggen, maar later komt er dan te weinig van.
Ik herken dit probleem. Wat bij mij goed werkt is gewoon de track ruwweg op 'papier' (in je DAW) te zetten. Dus begin met een intro stukje met alleen de beat ofzo en vertrek vanuit daar naar opvolgend: de build up, breakdown, build up naar hoogtepunt, de hoogtepunt zelf met alle registers open en daarna de afbouw.

Vervolgens heb je dan al min of meer een blauwdruk van je track en kun je deze opvullen of finetunen met veranderingen met bijv. filters, FX en noise om het niet te statisch te maken. De opbouw maakt of breekt je track... hoe goed je lead ook is.

Wat ook werkt is niet te lang in je studio blijven hangen. Zoals meerdere hier hebben aangegeven, als het binnen 15-30 min niks wordt... kappen met die handel. Plichtmatig iets doen is nooit leuk en bevordert zeker niet je creativiteit. Van de andere kant, als je een paar uur bezig bent ook kappen. Dag erna opnieuw luisteren en je hebt weer nieuwe ideeen over hoe en wat.

Ik pretendeer geen kenner te zijn... ben ook pas een goed jaar bezig met produceren. Ik heb geleerd dat je net zoveel buiten je studio als in je studio kan leren. Luister onderweg bijvoorbeeld naar andere tracks en probeer ze te ontleden bijvoorbeeld. Deze creativiteit gaat zich uiteindelijk uitbetalen in je track.

Kijk ook eens op sites als Sonic Academy. Dit heeft mij ook geholpen m.b.t. simpele tips and tricks. Achteraf lijkt alles makkelijk, net als met alles in het leven als je het eenmaal weet.

Doormiddel van kernmeditatie kun ook sneller in een bepaalde mindset komen. Wanneer je dagelijks mediteert (20min per dag) kun je tijdens het muziek maken sneller in je flow komen. Je hersenenen werken met verschillende hersengolven, hoe lager de frequentie van deze golven is, hoe dichter je bij intuïtie komt.
Ik heb een paar weken kern meditatie gedaan, daarbij ga je binnen 5 minuten naar een zen moment. Voelt heel erg vreemd om totaal abstracte en willekeurige gedachte voorbij te zien komen. Ik merkte na deze sessie's altijd dat mijn ideeën origineler en sneller tot stand kwamen. Helaas heb ik mediteren niet volgehouden door mijn chaotische leven ;)

Even een tussentijds evaluatie:

Om in de juiste flow te komen is het van belang:

1) Dat je weet wat je doel is ... waar je naar toe werkt.
2) Dat je jezelf niet onderdompelt in (nieuwe) gear of juist het tegenovergestelde: Beperking
leren van apparatuur is een andere flow ,) Internet uitzetten
3) Proberen jezelf geen druk op te leggen
4) ....?

4) focus !

4) focus !

5. geordende studio waarvan alles werkt (dit was bij mij vaak nog wel het probleem, compressor niet goed aangesloten bijv. en voordat je het weet ben je uit de flow).

De 'flow' is belangrijk in alle kunstvormen en eigenlijk is de simpelste beschrijving dat je op automatische piloot acties onderneemt zonder daar echt heel bewust bij stil te staan.

Leren loslaten van gedachten (oftewel meditatie), is inderdaad ook zeer bevorderend en dat sluit aan op 4) focus :) van flow.

Powernaps kunnen ook helpen, niet te lang, want dan gaat het juist over naar slaapdronken zijn.

Het gaat me om het feit dat ik als ik niet bewust nadenk ik in 5 uur een track in elkaar draai die nog gereleased word ook. Eigenlijk werk je dan echt op je gevoel.

Wat bij mij veel vaker voorkomt is dat ik wel bewust nadenk en dan 2 weken over een track doe!? Die eigenlijk niet zo goed is als die waar ik 5 uur over heb gedaan. En volgens mij werk je dan veel meer op je verstand.

Er is een Griekse goeroe die hier weleens een one-liner over heeft gedaan.
Eerste quote (30 sec.) van het filmpje:

Back