Arturia MiniBrute analog synthesizer

Er zit maar 1 vco in dacht ik.

Ik denk, bij nader bekijken, dat je gelijk hebt.
Wat ik eerst voor drie onafhankelijke oscillators aanzag zijn in feite losse waveshapes (vrij uitgebreide, trouwens) die je naast elkaar kunt bijmixen.
Afgezien van het interessante filter lijkt-ie eigenlijk zo nog het meest op een moderne versie van de SH-101, met z'n keyboardje, arpeggiator en interfacing - ideaal voor bij de modular ook, jammer dat ik dat eigenlijk niet meer nodig heb... :D

2_Arturia%20MiniBrute%202.jpg

5_Detail%202.jpg

6_Detail%203.jpg
Sjees wat een lelijk en anti ergonomisch ding. Ook helemaal uit proportie. En een Steiner Parker filter? Die vliegen toch zo uit de bocht? En juist Arturia die met een analoge synth komt? Raar hoor. Maar ik heb het wel vaker verkeerd.

Wat is er zo anti-ergonomisch aan de mix van draai- en schuifknoppen?
Schuifknoppen voor zoiets als een mixer of een envelope generator vind ik eigenlijk behoorlijk intuitief in het gebruik.

Die Steiner filter vind ik dan wel weer leuk, het is weer es wat anders dan Moog ladder of CEM filter.
En de ontwerpen van Yves Usson (Yusynth) zijn toch best fatsoenlijk, heb ik altijd begrepen?

Wat betreft de proportie; tja, compacte synthjes zijn het blijkbaar nu gewoon helemaal (kijk maar naar de ieniemienie doosjes van Waldorf, Moog, MacBeth die allemaal net uit zijn...)
Vast fijn voor de 'producers' onder ons, voor tussen de laptop en de draaitafel, ofzo?
Ik ben het wel eens met de eerdere opmerking dat het voor de 'liefhebber' wel onpraktischer is, een hele berg van die bakkies die allemaal net-niet-geweldig zijn en samen is het dan toch weer een heel bureau vol, maar tja.
Ik denk maar zo: nu zijn het die kleine bakkies, de volgende logische stap waar zometeen "iedereen" mee komt is een leuke betaalbare analoge polysynth. De volgende vanzelfsprekende stap in de evolutie. En daar ben ik al jaren benieuwd naar.

Ik denk, bij nader bekijken, dat je gelijk hebt.
Wat ik eerst voor drie onafhankelijke oscillators aanzag zijn in feite losse waveshapes (vrij uitgebreide, trouwens) die je naast elkaar kunt bijmixen.

Wat moet ik verstaan onder losse waveshapes, kan je dat is uitleggen? Toch niet iets sample-based-achtig he?

Preset geheugen is voor kneuzen zonder fantasie......kom op nou noem eens 1 classic analoge monosynth met toetsen en geheigen?

Stel ik wil mn basje inspelen... en daarna strings en daarna toch weer mn basje. Elke keer weer knoppen draaien is dan erg onhandig toch?

Wat moet ik verstaan onder losse waveshapes, kan je dat is uitleggen? Toch niet iets sample-based-achtig he?

Waveshapes, als in mogelijke golfvormen die 1 oscillator tegelijk kan produceren: square, saw, triangle etc. - allemaal op dezelfde toonhoogte. (dat is dus anders als bij losse oscillators)
Bij sommige synths kan je kiezen welke je wilt horen (schakelbaar) - bijv. als bij een Minimoog, bij sommige kan je meerdere waveshapes tegelijk kiezen (aan/uit) - bijv. als bij een Juno 60, bij sommige kan je zelf de mix bepalen - bijv. als bij deze Minibrute synth.

Stel ik wil mn basje inspelen... en daarna strings en daarna toch weer mn basje. Elke keer weer knoppen draaien is dan erg onhandig toch?

Strings? Het is een monosynth, he... ;)
Het juiste antwoord is trouwens: welnee, niks onhandig, gewoon meer synths kopen.

Wat is er zo anti-ergonomisch aan de mix van draai- en schuifknoppen?
Schuifknoppen voor zoiets als een mixer of een envelope generator vind ik eigenlijk behoorlijk intuitief in het gebruik.

Die Steiner filter vind ik dan wel weer leuk, het is weer es wat anders dan Moog ladder of CEM filter.
En de ontwerpen van Yves Usson (Yusynth) zijn toch best fatsoenlijk, heb ik altijd begrepen?

Wat betreft de proportie; tja, compacte synthjes zijn het blijkbaar nu gewoon helemaal (kijk maar naar de ieniemienie doosjes van Waldorf, Moog, MacBeth die allemaal net uit zijn...)
Vast fijn voor de 'producers' onder ons, voor tussen de laptop en de draaitafel, ofzo?
Ik ben het wel eens met de eerdere opmerking dat het voor de 'liefhebber' wel onpraktischer is, een hele berg van die bakkies die allemaal net-niet-geweldig zijn en samen is het dan toch weer een heel bureau vol, maar tja.
Ik denk maar zo: nu zijn het die kleine bakkies, de volgende logische stap waar zometeen "iedereen" mee komt is een leuke betaalbare analoge polysynth. De volgende vanzelfsprekende stap in de evolutie. En daar ben ik al jaren benieuwd naar.
Die schuiven (heb ik ook loever) zitten achter die eerste rij knoppen, die nogal hoog lijken, kan beter. Natuurlijk leuk zo'n Steiner Parker maar die van mijn Frequensteiner en Elby hebben maar beperkte regios die de meesten zullen aanspreken.
Alles dicht op elkaar en niks boven de control wheels. Is dat voor de asbak? Of mag je dat tegenwwordig niet meer suggereren?

hehe, die strings, is dan slechts 1 viool en 1 snaar ;)

je hebt maar 1 vco he, laag speel je een bass en hoog een lead, geloof mij, dit is ZO simpel, je hebt zo het smaakje wat je wilt....

klopt, mijn ervaring met dit soort bakjes is dat je "jouw" patch vindt en daar dan heel dicht bij in de buurt blijft

Zijn er dan al goede previews van de klank, ipv YouTube filmpjes?

Uiteraard kan je pas echt een oordeel vellen als je hem zelf aan de tand hebt gevoeld.

Quote van een Namm-bezoeker, maar het kan natuurlijk ook iemand van Arturia zijn:...;)

"Played it today and it's the business. Sound is pure analog, great-sounding oscillators and filters and everything feels really well-built. At $499 street they are gonna fly off shelves. Much better than DSI Mopho Keyboard and new Minitaur, which I also played. Well-done Arturia!"

Uiteraard kan je pas echt een oordeel vellen als je hem zelf aan de tand hebt gevoeld.

Quote van een Namm-bezoeker, maar het kan natuurlijk ook iemand van Arturia zijn:...;)

"Played it today and it's the business. Sound is pure analog, great-sounding oscillators and filters and everything feels really well-built. At $499 street they are gonna fly off shelves. Much better than DSI Mopho Keyboard and new Minitaur, which I also played. Well-done Arturia!"

Ik ga 12 februari naar de daincefair in Utrecht waar Arturia ook een stand heeft, daar ga ik hem in ieder geval ff checken(headphones gaan mee)en ik zal uiteraard ook nog even een filmpie opnemen...

Daar naast ga ik ook gelijk even vragen of er een groupbuy mogelijkheid is voor ons forum-leden:P

......

En nog een filmpje van de MiniBrute op Namm.
Was nog niet gepost dacht ik?

Als je ziet hoeveel je tegenwoordig moet neertellen voor een oude, brakke analoge bak ben ik wel enthousiast over de Mini Brute. Voor 499 euro heb je een volledig nieuwe analoge synthesizer. Ik vind dit echt wel een schot in de roos van Arturia. Nu hopen dat Korg (en mss Roland) deze richting ook gaan volgen. De Monotribe updaten naar een volwaardige synthesizer zou bijv. geen slecht idee zijn...
Het enigste waar ik een beetje schrik voor heb is de kwaliteit van de sliders. Ik heb een Arturia 32 keys controller en de sliders zijn echt wel zwak. Afwachten tot je het toestel zelf kunt testen dus. Maar tot nu toe ben ik er nog altijd zeker van dat ik de Mini Brute ga aanschaffen.

Als Arturia met deze synth een groot succes behaald buiten de analoog freaks om, dan heeft Korg het wel flink onderschat hoeveel animo er is voor analoog (terecht of onterecht durf ik niet te zeggen). Die kleine analoogjes van Korg zijn wel leuk, maar het zijn slechts experimentjes om te kijken of het aanslaat zonder risicovolle investeringen te doen. Experimenteel dus.

Ik hoop dat dit een succes word. Al denk ik hem zelf niet aan te schaffen. Ben ook benieuwd naar de Pulse2

Ik was in ieder geval zo enthousiast over de DSI Tetra, dat ik er een Mopho keyboard bij heb gekocht en ook over de combinatie van deze twee ben ik erg tevreden.

Ik vind de MiniBrute er aantrekkelijk uitzien en ik juich deze ontwikkelingen ook toe, maar of deze het voor mij wordt betwijfel ik. Ik ben wel benieuwd naar fatsoenlijke demo's en ook erg benieuwd naar de klank van de Pulse 2 die zich ook in mijn interesse mag verheugen.

Back