Racks uit?!?

Ja, rationeel gezien kun je beter overstappen op VSTi of plugins. Maar goed, muziek maken is nu eenmaal geen rationeel proces (voor mij). Allemaal persoonlijk, maar als ik op mijn werk al de hele dag achter een beeldscherm zit, heb ik 's avonds zin om aan knoppen te draaien en gestimuleerd te worden eigen sounds te maken met mijn synth (Nord Lead 2x) dan wéér achter een monitor te zitten klikken op virtuele knopjes.

Niks nieuws aan, bestaat al jaren de discussies over:
8bit klinkt warmer als 12bit maar niet zo strak als 8gigabit D/A converters,
update x.xxx5 beter klinkend als update 9.xxxxx1,
revisie 12 is betrouwbaarder maar geeft minder karakter als revisie 6, enz.

:P
Firmware revisie is weer een ander verhaal, da's namelijk DEZELFDE hardware met andere software.:D

niet alleen racks maar sowieso hardware synthes raken "uit"

superveel mensen gaan over op software en dat verklaard de steeds meer platte en kille karakterloze sound van de (top 100) muziek van de laatste jaren

Die mening deel ik ook! :okdan:

dan luister jij toch anders, ik kan uren een patch tweaken, net een envelope die een tandje verder open of dicht is de ADSR iedere keer weer aanpassen voor amp en filter.

Tot mijn grote spijt kreeg ik laatst tijdens een medische controle te horen dat ik ongeveer 6dB mis rond 3Khz op mijn linker oor.
Mijn jarenlange professionele bezigheid is daar ongetwijfeld de oorzaak van. Over luisteren zullen we het hier niet verder hebben.
Sounds tweaken ? Dat moet ik intussen niet meer in uren maar in jaren uitdrukken...

Er zit zeker verschil in kwaliteit tussen diverse geluidsbronnen. Maar wat bepaald dat ?
Inderdaad, niets.
Volgens jouw redenering maak jij de beste muziek zodra ik jou alle mogelijke high-end materiaal ter beschikking stel dat je maar kan wensen ? I don't think so.

Luister eens naar dit :

Laat ons eerlijk zijn : De Blofeld ( die ik overigens zelf bezit) is niet het Nec plus ultra onder de hardware synths.
Maar WC Olo Garb staaft door wat hij doet voor mij wel de theorie : het juiste arrangement met de daarvoor meest geschikte klank geeft resultaat ! Bovendien gaat het hier nog om compressed MP3 files... (bekijk ook even alle andere synth demo's die mr. garb geeft...zeker interessant)
Dus nog eens - tot in den treure - niet je bron is van belang, dan wel het inhoudelijke.
en dus is de discussie of je nu 19" racks, analoog of enkel een Apple met VSTi's gebruikt eigenlijk totaal zinloos.

Volgens jouw redenering maak jij de beste muziek zodra ik jou alle mogelijke high-end materiaal ter beschikking stel dat je maar kan wensen ? I don't think so.

Waar heb ik dat gezegd? Ik heb aangegeven dat het anders klinkt en dat ik het vaak aangenamer vind klinken. Ga ik hierdoor "beter" produceren? zeker niet m'n muziekkennis en engineeringsvermogen blijft exact gelijk. IK kan er alleen wel meer van genieten. Dat JIJ in het eindproduct je niet druk kan maken over een harmonische van een filter die lekker in een delay rijk mee bounced, is niks mis mee. Da's mijn tik. Maar je moet niet vertellen dat dat niet belangrijk is, dat is voor iederen persoonlijk "beauty in the eye of the beholder" en zo....

kijk hier :

http://www.soundonsound.com/sos/mar09/articles/it_0309.htm

lady gaga - just dance,
een heeeel overdreven lang (gezien het nummer) populair doent software mix-verhaal waar letterlijk tig plugins en tig tracks (in het verhaal staat 122 tracks bij mixdown) voor zijn gebruikt...
en als je het resultaat hoort, denk je, mwoah dat zou toch met max 24 spoortjes met de goede sounds wel klaar moeten zijn

kijk hier :

lady gaga - just dance,
een heeeel overdreven lang (gezien het nummer) populair doent software mix-verhaal waar letterlijk tig plugins en tig tracks (in het verhaal staat 122 tracks bij mixdown) voor zijn gebruikt...
en als je het resultaat hoort, denk je, mwoah dat zou toch met max 24 spoortjes met de goede sounds wel klaar moeten zijn

Als JIJ dat hoort denk je dat...als ik dat hoor denk ik 'zo zo weer een stukje hogeschool werk'

kijk hier :

lady gaga - just dance,

Maar er staat nergens dat het alleen maar met softsynths is gemaakt. Daar gaat de discussie toch over? Kan natuurlijk best, maar komt in het verhaal niet ter sprake. Alleen dat het ITB is gemixt.

Volgens mij zijn er, zeker in Amerika, nog genoeg producers die met hardware-synths werken. Laatst nog een artikel over de producers achter Bruno Mars, alleen maar OTB. Software reverbs vonden ze bijv. maar niks...

Ik denk dat zeker in de dance-hoek, gasten als David Guetta, Afrojack etc, alleen nog maar met softsynths werken. Lekker snel elke maand en paar tracks afleveren...;)

Tot mijn grote spijt kreeg ik laatst tijdens een medische controle te horen dat ik ongeveer 6dB mis rond 3Khz op mijn linker oor.
Mijn jarenlange professionele bezigheid is daar ongetwijfeld de oorzaak van. Over luisteren zullen we het hier niet verder hebben.
.

Kan ook gewoon je leetijd zijn. Een dipje van 6 dB is toch niet zo dramatisch? En hoe goed is die meting uitgevoerd? Heb je er last van?

software is zo belachelijk veel beter geworden
ik hou van analoge synths.. ook t fysieke ervan..
maar dat er door softwaregebruik de laatste tijd alleen maar kille karakterloze platte meuk uitkomt is natuurlijk dikke onzin.
dat komt omdat mensen veel meer een kille karakterloze platte smaak hebben.
t valt me ook op dat vooral de oudere jongeren onder ons die mening toebedeeld zijn.
dat komt natuurlijk ook door wanneer je in je leven wat voor mixen je voor je neus krijgt.
daarnaast is t ok nog s zo dat ondanks dat t eigenlijk makkelijker zou moeten zijn om meer kwaliteit in je afluisterng te hebben, mensen de boel gewoon vooral op brakke mp3spelertjes afluisteren. als je daarop door wil komen heb je alweer een andere mix nodig dan thuis op je tjikkie tjakkie super spullekes.
naar mijn smaak is t ook allemaal van den platte en lillik, maar dat komt toch echt niet door t gebruik van software meer zou ik denken.
ook in software kan je samples gebruiken van dingen die met de dikste mics en pre's zijn opgenomen enzo.. tis vooral soundkeuze en -gebruik wat t plat maakt imho

Maar er staat nergens dat het alleen maar met softsynths is gemaakt. Daar gaat de discussie toch over? Kan natuurlijk best, maar komt in het verhaal niet ter sprake. Alleen dat het ITB is gemixt.

Volgens mij zijn er, zeker in Amerika, nog genoeg producers die met hardware-synths werken. Laatst nog een artikel over de producers achter Bruno Mars, alleen maar OTB. Software reverbs vonden ze bijv. maar niks...

Ik denk dat zeker in de dance-hoek, gasten als David Guetta, Afrojack etc, alleen nog maar met softsynths werken. Lekker snel elke maand en paar tracks afleveren...;)

Heb ooit een filmpje gezien van Afrojack in zijn studio. Dacht dat het een grapje was, maar blijkbaar maakte hij toen (misschien inmiddels niet meer) alles met Fruity Loops. Was niet eens een midikeyboard te bekennen...

Niet dat Fruity Loops niet goed is, doe ik ook alles mee, maar gewoon het feit dat hij alles maakt op een PC zonder ook maar enig andere studiogear!

Ik vind dat zodra een topic verzand in een hardware vs software discussie er een slot op mag.
Het heeft nog nooit tot iets zinnigs geleid :doei:

Kan ook gewoon je leetijd zijn. Een dipje van 6 dB is toch niet zo dramatisch? En hoe goed is die meting uitgevoerd? Heb je er last van?

Nee geen last van. Hoor nu iets minder het gezaag van mijn madam...:D

Nee geen last van. Hoor nu iets minder het gezaag van mijn madam...:D

Een medische keuring waarbij een afwijking van 6 dB wordt gevonden is raar, omdat er in stappen van 5 dB wordt gemeten. Verder is 5 dB niet perse een verlies, als je verkouden bent of het moment van de meting ('s ochtends of 's avonds) en de omstandigheden (geisoleerde cabine) en calibratie van de audiometer kunnen dit al zeer gemakkelijk veroorzaken.

Denk dat je je geen zorgen hoeft te maken dus over die 6 dB

Dus nog eens - tot in den treure - niet je bron is van belang, dan wel het inhoudelijke.
en dus is de discussie of je nu 19" racks, analoog of enkel een Apple met VSTi's gebruikt eigenlijk totaal zinloos.

Klopt....het gaat er om wat je er mee kunt en doet.

Ik stel voor dat we eens een blind test organiseren ala de coca cola vs pepsi test. Wedden dat er heel veel naast zitten? Valt nog mee dat niemand zegt het verschil te kunnen horen tussen 61 of 76 toetsen. Of een 19" rack of een Vsti plugin. En voor de puristen onder ons, ik denk dat er ook nog wel een verschil zit tussen Vst'sen AU's :engel:

Back