Jupiter-50

voor zover ik weet was de v-synth bedoeld om juist GEEN akoestische sounds mee te maken, er zaten volgens mij ook amper bread and butter presets in,
en oh ja dat klopt :

http://www.synthmania.com/v-synth_ver.2.htm

damn, nog meer spijt

Maar (zoals ik ook zei) de Juup heeft toch én SuperNatural engines voor realistische (al dan niet akoestische) sounds én een (supernatural) VA engine(s)? En mijn vraag was of die VA engine(s) niet op de V-synth gebaseerd zijn.

jupiter-80_ss_synth_tone_gal.jpg

Voor zover ik begrijp is het een totaal nieuwe engine, niet op V-synth of Gaia gebaseerd. Maar dus wel een synthengine zoals je in het screenshot kan zien. Misschien wel beter dan die van de V-synth.

Verder begrijp ik niet waarom mensen zo giga negatief reageren op de superlogische stap om van een 88 keys performance synth ook een 76 versie te maken. Doet Korg ook. Doet Yamaha ook. Maar dat hoort nu eenmaal bij het forumsfeertje.

Laatst gewijzigd:
De nieuwe Jupiter serie heeft echt een imago probleem en heb daar niks mee, dat voelt op 1 of andere manier niet goed. De klank is echter wel OK, en dat mag ook wel voor 3K, maar ik vind hem te duur voor wat je krijgt, tenminste, als dat vergelijkt met bv de Kronos. Wat gaat de 50 trouwens kosten? En wat is het verschil met de 80 behalve het klavier?

De V-Synth kan je imo niet vergelijken met de nieuwe Juup serie. Heb de eerste gehad en heb nu een GT. Dit zijn echt synths voor de sound designers. Hij klinkt erg goed en ik ben die na al die jaren intensief gebruik nog altijd niet beu. Ook rete duur trouwens met zijn 3K maar ik heb de mijne 2de hands gekocht dus dan is het nog te doen. Ik gok er op dat er volgend jaar een nieuwe V-Synth gelanceerd gaat worden, de GT is namelijk al van 2007.

Ze hebben inderdaad een imagoprobleem, en dat komt volgens mij omdat velen Jupiter aan een bepaalde technologie linken (analoge polysynths) terwijl Roland het aan een bepaald marktsegment linkt (top of the line performance synths). En blijkbaar gaan velen daardoor enorm stijgeren. Gek genoeg veel meer dan het geval was als andere merken dergelijke of extremere dingen deden (bv de "M" in de Korg MS2000 slaat nergens op aangezien hij vierstemmig is...).

Ik ben trouwens benieuwd welke synthesefuncties je bij de Jupiter 80 onder "Pro Edit" nog vindt en hoe dat dan vergelijkt met de V-synth.

@Sjaak: zo te zien heeft de 80 een groter scherm? Of vergis ik me daar in...

nou ik vond de korg MS2000 met al zn knoppen al een heeeeeel stuk interessanter dan de jupiter 80, en nog 6 maal zo goedkoop ook

Ik probeer ondertussen een volledig overzicht van de VA engine van de Jupiter 80 bij elkaar te krijgen. Hij heeft in ieder geval (net als de MS2000 ja :)) de mogelijkheid om golfvormen of PCM samples als oscillator te gebruiken. En je kan 3 partials stacken indien gewenst (en dat telt dan nog steeds maar als 1 "Tone" dus nog genoeg mogelijkheden over).

Hoofdscherm:
jupiter-80_ss_synth_tone_gal.jpg

LFO scherm:
IMG_0465.jpg

Pro Edit scherm:
IMG_4585-SynthToneEdit-900pixGS.jpg

Geen volledige lijst screenshots gevonden (Pro Edit heeft meerdere pagina's), maar hieronder bevinden zich dus meerdere pagina's. Daaronder onder andere een "analog feel" functie die imperfecties aan de oscillators (en meer?) toevoegt.

Tenslotte is een synthtone (uit 1 tot 3 partials) nog steeds een tone, dus daar kan je in het geheel nog eens tone parameters overheen gooien:
IMG_4620-ToneModify-Filter-900pixGS.jpg

Zo, hopelijk geeft dit alvast wat duidelijkheid over de synthmogelijkheden van de juup80/50(?).

ik zie de woorden upper, lower, partial en layer, bovendien moeten editten met een PC is kut, ik haak af :D

Maar je o zo geliefde MS2000 had ook een upper en lower (die had zelfs ingebouwde effecten, ô grôte schande). En je edit met een tutsjkrien of de sint zelf, niet met een peesee! Tenminste bij de 80, in hoeverre dat de 50 een even complete touchscreen interface heeft weet ik niet.

ik zie de woorden upper, lower, partial en layer, bovendien moeten editten met een PC is kut, ik haak af :D

Je moet niet editten met een pc hoor,je kan gemakkelijk via de synth programmeren,alleen als je een een iets groter beeld wilt hebben,neem je de pc. en de editor erbij.

Je moet niet editten met een pc hoor,je kan gemakkelijk via de synth programmeren,alleen als je een een iets groter beeld wilt hebben,neem je de pc. en de editor erbij.
Maar wie zit nog te programmeren de dag van vandaag aan sounds?;{

Serieus? Dit is toch het synthforum, niet het preset forum.........ik geloof je echt niet.

Ik denk dat het zo is.Dus absolute waarheid is het niet,eerder empirisch denken.Waarom?Ik luister toch heel veel naar demo's hier,daar,andere forums en ik hoor toch altijd dezelfde sounds van synth's die de dag van vandaag toch meer dan duizend presets hebben.
Tuurlijk zijn er(gelukkig)die iets anders maken die anderen niet maken.Maar gebeurd eerder zelden.
BV:Ikzelf zit al jaren met native absynth bezig,en wat ik ook probeer te maken,er is altijd een klank die je maakt,die gewoon wat hetzelfde is wat je hebt geprobeerd te maken in die duizenden klanken die je vind hier op internet.(stil nog altijd en voor altijd nog een favoriet)Enfin ik update niet dikwijls.Maar hou ik dan op met zelf klanken te maken?Nee.
Want dat zijn synth's,zelf klanken maken.DE eerste wet.

ach ik hoor hier zoveel dancegerichte tracks en ik kan nou niet zeggen dat daar originele sounds in zitten... maargoed ik ben een ouwe zeikerd die op zoek is naar nieuwe geluiden

ach ik hoor hier zoveel dancegerichte tracks en ik kan nou niet zeggen dat daar originele sounds in zitten... maargoed ik ben een ouwe zeikerd die op zoek is naar nieuwe geluiden

Misschien moet je ook eens modular gaan, er is veeeeeeel te koop qua datte..

met mn kraftzwerg kom ik al een heel eind hoor :)

Back