Waarom is muziek maken zo vermoeiend?

muziek maken zou ook geen verplichting moeten zijn, het is een creatief proces en dat kan zich niet altijd ontplooien in een (te) klein tijdsbestek.
Je kan die kostbare tijd beter gebruiken om je ideeen vorm te geven en de ideeen zelf weer op te doen wanneer je geen muziek maakt.
het moet ontstaan uit een gedachte, dus niet zomaar de machines zielloos laten ratelen zeg maar...

Maar het blijft frustrerend, de hele dag uitkijken naar een uurtje boeken en 's avonds de apparatuur na vijf minuten maar weer inspiratieloos uitzetten.

Wat mij helpt:

Tijdens de periode (op je werk) dat je uitkijkt naar muziekmaken aantekeningen maken of een memo-recorder inzingen/neurieen. Ik heb regelmatig de beste ideeen op momenten dat ik niet in de studio ben. En zodra ik de studio instap zijn al die ideeen ineens weg. Dat voorkom ik met aantekeningen / memo-recorder.

Muziek maken kan idd best vermoeiend zijn, maar het hangt denk ik ook af van wat je aan het doen bent, en hoe je dat doet.

Als ik met mijn band aan het repeteren ben, dan merk ik dat ik de hele avond mentaal toch wel flink geconcentreerd en gefocussed ben en moet zijn (improvisatie, structuur ontwikkelen/uitwerken, luisteren naar anderen en tegelijkertijd m'n eigen partijen spelen), en dan is mijn ervaring dat mijn concentratie aan het einde van de avond flink terugzakt. Zeker als ik een drukke dag op mijn werk heb gehad met veel overleg etc. dan is dat na de repetitie flink te merken. En ditzelfde geldt in zekere mate ook voor studio werk: lang geconcentreerd luisteren vergt een zekere mentale focus, en kan beinvloed worden door wat je al hebt gedaan die dag.

Overigens heb ik ook de ervaring dat je jezelf wel kunt trainen in dit soort concentratie; ik heb in de afgelopen jaren regelmatig een week lang gerepeteerd met grote big bands / orkesten: 7 dagen lang soms meer dan 8 uur per dag zwaar geconcentreerd muziek maken. Na 1-2 dagen merk je dat je een stuk makkelijker langer kunt focussen (en een week lang gave muziek maken inspireert enorm!), maar aan het einde van zo'n week ben ik mentaal vaak wel bek-af.

Muziek maken betekent vaak dat je moet concentreren, en dat vergt energie. En er is vaak 1 ding wat heel erg helpt om lang je mentale focus vast te kunnen houden: regelmatig pauze nemen! :) (af en toe even een break van 10-15 min).

Tis voor mij zeker vermoeiend maar dat heeft meer te maken met dat ik niet kan stoppen. Lekker bezig in de studio.. begin om plm 21:00 dan is het al snel 23:30 en denk ik ik moet weer werken morgen 6:00 op, maar nog ff dit dingetje en dat dingetje... oow dat is wel lekker erbij en dat ook nog wel. Dan is het inmiddels weer 1:00... ok, nog ff snel terugluisteren. Hmmm dit moet toch net ff anders en dat ook. Kut....2:00.... enz, enz.

Op zich wel een bekend verhaal. Ik zit overdag 3d animaties te bakken. In de avond uren vaak nog wat flyers en artwork voor wat labels. Daarna wil ik wel muziek maken, maar nog meer uren naar een monitor staren trek ik vaak te slecht. Nu zou zonder computer muziek maken ook een mogelijkheid zijn natuurlijk, maar dan heb ik wat sponsors nodig. Alvast bedankt ;)

Ik zit voor m'n werk ook de hele dag voor een computerscherm. Ik heb dan ook niet zoveel zin om na m'n werk 's avonds nog een keer muisklikkend muziek te maken. Daarom heb ik een hardware setupje (RM1X + Virus) om lekker laagdrempelig te klooien. Of ik pak m'n gitaar.

Het verschil is de verwachting. Door wat fijne akkoordjes of trucjes op de sequencer (die live ook nuttig kunnen zijn) heb ik toch de voldoening van muziek maken. Maar ik verwacht niet dat ik een hele track bouw! Die verwachting kan een dooddoener zijn als je al moe bent van werken.

Dus mijn tips zijn:
- Zorg voor een laagdrempelige setup, je moet je apparatuur aan kunnen zetten of je gitaar binnen handbereik hebben zodat je meteen aan de slag kunt. Met een Electribe spelen op de bank voor de tv is ook super ontspannend en nuttig!

- Verwacht niet een hele track te bouwen na een lange werkdag! Als je hoge verwachtingen hebt kan je alleen maar teleurgesteld worden en wordt muziek maken vervelend en niet ontspannend. Beschouw je apparatuur als 'speelgoed', ga lekker kloten zoals je vroeger met Lego speelde.

- In plaats van je baan opzeggen kun je ook 4 dagen in de week werken. Hou je 1 dag over om al je ideeen om te zetten in een hele track. Kan je ook de mix doen, en andere zaken die minder speels zijn en meer op werk lijken :)

Succes, ik denk dat elke (hobby) muzikant deze problemen herkent, ik in ieder geval wel. Het hoort bij een ingewikkelde en veelomvattende hobby. Als je was gaan darten of biljarten was het allemaal een stuk makkelijker maar na 10 jaar biljarten is het enige wat je overhoudt een vette bierbuik en geen vette muziek.

Veel herkenbare dingen weer in deze draad.

Wat mijzelf betreft, als ik doordeweeks thuis ben na een dag gewerkt te hebben staat mijn hoofd eigenlijk niet naar muziek (maken of luisteren). Ik heb gewoon een kantoorbaan dus fysiek is dat niet echt vermoeiend, maar mentaal sta ik gewoon niet echt meer open voor dingen. Ik vind dat erg jammer maar het is niet anders.....het heeft in ieder geval niets te maken met beeldscherm moeheid want ik heb bewust gekozen voor alleen maar hardware in de studio om dit te vermijden. Het is gewoon zo dat ik "creatief" op mijn sterkst ben als ik 's morgens wakker wordt omdat ik mij dan nog redelijk blanco voel en naarmate ik meer indrukken opdoe gedurende de dag, komt mijn hoofd vol te zitten en raak ik gewoon sufgepikt. Ik heb dat dus vrij sterk en kom hierdoor eigenlijk maar weinig toe aan muziek maken. In het weekend is het vaak ook weer druk met dingen en mijn vriendin wil ook wel eens wat leuks doen, wat logisch is, dus daar ga je.... en dan hebben we nog niet eens kinderen. Nou ja, dit is dus niet om te klagen, maar de tijd is gewoon beperkt en ik zou meer moeten plannen als ik echt dingen wil doen.

Andere kant van het verhaal is dat er maar weinig concreets uit mijn handen komt als ik WEL bezig ben met muziek. Het liefst zou ik gewoon meer complete tracks willen maken, maar mijn productie is echt superlaag. Ik heb zo vaak veelbelovende projectjes verwijderd omdat ik er gewoon te lang mee bezig was....op een gegeven moment ben je het gewoon helemaal zat, kom je er niet meer mee verder en geef je er de brui aan. Deels komt dit doordat ik op een bepaald moment gewoon op slot ga en niet meer weet hoe ik verder moet. Aan de andere kant ben ik gewoon veel te kritisch en in een te vroeg stadium bezig met details, en dat werkt dus ook niet. Veel muziek die ik goed vind is op zich niet heel lastig om te maken, maar daarvoor moet je wel in een juiste state of mind zijn. Een beetje meer nonchalance en de zaken wat minder serieus nemen zou voor mij echt geen kwaad kunnen. Ik hoor wel eens dat sommige mensen een track in twee uurtjes in elkaar draaien en daar ben ik soms best jaloers op.

Het feit dat er niet veel output is qua tracks is op zich natuurlijk ook vermoeiend / frustrerend, maar daar weet ik me wel overheen te zetten. Je moet inderdaad gewoon niet te veel verwachtingen hebben, dat scheelt. Het blijft voor mij een uitdaging om iets te maken waar ik zelf echt tevreden over ben (gebeurt niet vaak) en zo zie ik het dan ook. Gelukkig hoef ik er niet van te leven, want dat had ik niet lang uitgehouden :D

"maar na 10 jaar biljarten is het enige wat je overhoudt een vette bierbuik en geen vette muziek."

Hahaha, +1. En dank allen voor de goede tips.

Sterke opmerking van Stephen ook: "maak gewoon een moment opname, ipv "trying to make the best track ever !!""

Heel herkenbaar, een opzet maken is leuk maar vervolgens loop ik vast in de uitwerking. Minder kritisch zijn er eerder knopen doorhakken dus, en op naar de volgende track. Ik beloof bij deze dat ik voor 11 mei een nieuw nummer op het forum post. Desnoods getiteld 'the sound of silence' (moet je heel goed luisteren, hoor je het, hoor je het?)

Hmmm

Ik vindt muziek maken juist heel ontspannend, werken is vermoeiend.

Mogelijk leg je jezelf dingen op die het vermoeiend maken (moet wel om er je brood mee te verdienen)

Bij mij moet niets af, wat een ander ervan denkt kan me niet schelen, 't lijkt wel een hobby :D

als je zin en inspiratie hebt maak je muziek als je geen zin en inspiratie hebt niet... klaar...
waar gaat het over, muziek maken MOET niet...

Bass,

Met dit soort constructieve en weinig inhoudelijke opmerkingen snap ik best dat jouw teller op 7519 berichten staat. Dus om het balletje terug te kaatsen:

Als je een draadje niets vindt reageer je niet, als je wat te melden hebt wel. Het is allemaal niet zo moeilijk.

Dank u.

wat is je doel dan van deze thread?

Ik herhaal eventjes: te veel dingen in je hoofd, zet alles op een rijtje en geef een prioriteit. Maak muziek op basis van wat je hebt, niet te veel hoge verwachtingen. Begin met een geluid dat je leuk vindt en dat het woor jou haalbaar is. Neem dit op en later een paar dagen ga je verder.

Ook keuzes maken, als je écht muziek maken leuk vindt en je hebt weinig tijd, dat is op te lossen: werk je een dag minder of plan je dat, of accepteren dat er niet te combineren is en zoek je een alternatief (samen met iemand anders gaan werken helpt enorm) en wees tevreden als je iets hebt gemaakt waar je voldoening aan hebt.

Nogmaals ik heb het precies het omgekeerde, weinig werk (kantoor-lesgeven) en te veel tijd voor muziekmaken (mijn full time baan dus :D) en loop tegen dezelfde dingen aan: hoe meer gereedschap ik heb hoe minder resultaten ik krijg, het komt dan niets af. Te veel dingen tegelijkertijd, volledig alleen, dus zeg maar niet alleen muziek maken-ontwerpen maar alles omheen (technische dingen, het mixingsprocedure, mastering, etc; allemaal gerelateerd maar een stuk minder plezierig "to be honest") en je bent op een gegeven moment ver vanaf je doel. Na dagen en nachten zo wordt het net zo vermoeiend.

Dus ja, maak het simpel: een simpele setting, zoek een moment opname, verzamel dingen en combineer ze als je "in the flow" kunt werken, je komt al een heel eind; pauzes nemen, enz.

Ik denk dat het heel belangrijk is om in korte tijd je inspiratie om te zetten, dus je moet alle obstakels die tussen jouw inspiratie en je resultaat staan weg zien te nemen. Gebruik apparatuur waar je snel mee kunt werken, die je goed kent en die bij jouw manier van werken past, zorg dat je accoorden en melodieën in je hoofd snel op kunt nemen, en zorg dat je van te voren al een beetje een idee of concept hebt waar je heen wilt.

Na jaren ben ik er achter gekomen dat ik gewoon het liefste met keyboard synths werk, ze hoeven geen spectaculaire interface te hebben maar het moet gewoon wel werkbaar zijn. Ook heb ik liever wat simpelere anologe delays dan ingewikkelde multi fx, heb ik sneller een passende klank op een simpele 1 osc synth omdat ik niet alle mogelijkheden blijf proberen, en ga zo maar door.

Ook ben ik nu toch bezig met muziektheorie en ga ik tweede helft van dit jaar gewoon keyboardlessen nemen. Verder zie je dat heel veel succesvolle muzikanten en groepen ook vaak hele sterke hoezen en teksten en filosofieën hebben. Ik denk nu dat zo'n concept ook juist iets is wat je omgekeerd inspireert, dus dat je een soort van afkadering en fantasiewereld hebt waarin je muziek zich zal gaan bevinden.

En inderdaad minder naar perfectie neigen. Danwel apparatuur gebruiken die direct lekker klinkt (naar jouw gevoel).

Jammergenoeg is de stap van een MicroWave naar een Wave te groot, want hoewel ik hem amper gebruik denk ik er nog steeds vaak aan.

Conclusie: muziek maken is kut.....is hard werken.......maar wel lekker als het lukt dus ja de weekenden gebruiken om iets te doen als je uitgerust bent ofzo :o:

Back