Waarom is muziek maken zo vermoeiend?

Ik heb zelf exact hetzelfde probleem, ik programmeer 40-50 uur in de week en heb de hele dag inspiratie totdat ik cubase aanzwengel.. echt.. poof! weg.

Een probleem wat meewerkt is dat ik nog tegen een behoorlijke muur van een learning curve aanloop, maar dat terzijde.

ik heb het het grotendeels kunnen oplossen door de manier zoals MatthewLeBlom ook al beschrijft.. op het werk lekker mijn eigen muziek op.. en als ik op de een of andere manier inspiratie krijg, gaat het gelijk op de memo recorder of schrijf ik het even in een mailtje.

En dan is het nog vaak thuis bekijken of er nog genoeg energie over is om er iets van te maken.. En zo niet... ach.. dan ga ik wat anders doen.. beetje gamen met wat muziek op helpt me vaak over het dooie punt heen ( tevens ook als ik ergens vasthang ).. even wat anders en hopelijk daarna weer verder.

Wat ook nog wel eens wil helpen is wat fysieks doen.. ff een paar km hardlopen ofzo.. even de dag van je afschudden...

Maar goed .. wie ben ik... ik moet mijn eerste complete track nog maken 8)

Ik heb zelf exact hetzelfde probleem, ik programmeer 40-50 uur in de week en heb de hele dag inspiratie totdat ik cubase aanzwengel.. echt.. poof! weg.

Een probleem wat meewerkt is dat ik nog tegen een behoorlijke muur van een learning curve aanloop, maar dat terzijde.
dan moet je sowieso niet te veel van jezelf verwachten, ga je dan maar eerst eens verdiepen in de werkwijze en mogelijkheden van Q-beast en terwijl je dat doet lekker relaxed wat aankloten qua uitproberen alvorens je echt wat wil gaan kunnen moeten te gaan wezen doen...

In mijn geval produceer ik tussen de 10 en 12 uur per dag, bijna iedere dag. Ik heb gemerkt dat ik een soort opstapje nodig heb, om een track (af) te kunnen maken.

Zo maak ik altijd de basis, maak aantekeningen, en ga dan verder met iets in een verdere fase. Een basis die klaar is, maak ik bijna altijd nagenoeg in een keer af. Ik begin dan met simpel werk: noten rechtleggen, audio editten, kanalen aanmaken etc. Daardoor raak je lekker in je project. als je de focus eenmaal hebt, ga je automatisch de juiste dingen doen.

Afmixen doe ik altijd minimaal een dag later. Dan ben je scherp, en kritisch. En: probeer alles af te maken, en laat niets (te lang) liggen.

En ja, geconcentreerd muziek maken is uitputtend. Leg dus je dingen op tijd even opzij, en pak t later weer op, als t echt niet meer gaat. (zoals hier nu op dit moment....)

muziek geeft me juist energie. als ik eenmaal begonnen ben kan ik uren doorgaan.
probleem is , dat ik het zo druk heb met allerlei moetjes, dat ik s'avonds soms me gewoon te leeg voel om op te staan en te gaan muzieken.
begrijp me goed, ik klaag niet, ik geniet van alle zorgen voor, moetjes etc die het familieleven met zich meebrengt. zou het niet willen missen, en wil het ook bewust en volledig meemaken.
tja , ik denk dat dat de betere keuze is.
en muziek: zoveel als mogelijk is , daarbij

Ik automatiseer veel,, vooral overdag,, 's avonds vanaf 22u is't muziek maken,
maar zeker ni elke avond, eerder maximum 2 / week

En een regeltje dat ik gebruik om er aan te beginnen is:
maak gewoon een moment opname, ipv "trying to make the best track ever !!"

Klopt helemaal. Als je van tevoren denkt iets serieus in elkaar te gaan moeten zetten, een super track te moeten maken en iets lukt niet kost het daardoor veel meer energie, haak je sneller af en ook begin je de volgende keer niet zo snel meer.
Ga ik 'voor de grap' iets maken blijf ik meestal te lang zitten en vliegt de tijd voorbij.. :)

Wat trouwens ook helpt in t begin is niet te veel klooien in detail treden iets is goed of niet. Niet goed weggooien opnieuw beginnen of stoppen.

Ben niet vermoeid..... net wat geprobeerd krijg er niets uit, dan niet lekker wat inspiratie filmpjes kijken enzo. :)

Hmm.. Ik vind zelfs het luisteren naar m'n eigen muziek erg vermoeiend... :-S
Maar na een dag (kantoor-) werk heb ik vaak meer "inspiratie", dan na dagen thuiszitten..
Soms luister ik op weg naar huis, naar m'n projectjes. Dan staat m'n hoofd er weer naar.

Laatst gewijzigd:
Mij geeft het juist energie. Ben salesmanager met 2 kinderen onder de 4 jaar. Muziek maken (en luisteren op vinyl) geeft me juist energie en ruimte voor mezelf. Doe het puur voor mezelf, maar leuk dat mensen op Soundcloud het ook kunnen waarderen. Mooi toch? Gewoon lekker bezig blijven man.

Ik ben met jullie tips aan de gang gegaan en er zit vooruitgang in. Wat me vooral veel energie kost is het doelloos muziek maken, heb ik geconstateerd. Nu probeer ik eerst alle bouwstenen voor een track bij elkaar te zoeken en pas dan te beginnen aan het arrangement en dat werkt sneller en gerichter.

Daarbij pik ik schaamteloos van bestaande tracks (lang leve YouTube) en daar leer ik meteen een hoop van, Ik zoek variatie al snel in nieuwe geluiden, terwijl de pro's slimme productietips gebruiken om het spannend te houden. Filtersweepjes, veel automation op effecten etc. Dat is alweer winst. Ik hoop voor volgende zondag een nieuwe track te posten, nog 6 dagen te gaan :)

Ik speel regelmatig wat gitaar of op een synth voor een half uurtje ter ontspanning. Wil ik echt een track afmaken, dan heb daar ik meestal al een idee voor (wat ik waarschijnlijk op m'n werk bedacht heb :D ) en zet ik m'n studio niet aan tenzij ik genoeg tijd heb om de basis uit te werken.

Ik kan nu ideeen uitwerken, en heb een sound waar ik happy mee ben - dat is de eerste step eigenlijk. De rest komt vanzelf.

Nog een kleine update over mijn draadje van een paar weken geleden. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik dolgraag wil, maar dat het er op het moment gewoon even niet inzit. Althans niet op het niveau dat ik nastreef. Ik klooi lekker vrijblijvend door en als de kids groot zijn - en house hopeloos achterhaald - kom ik met een spetterend retro-album ;)

Haha, prioriteit. Ik ben op meerdere fronten actief (vaste baan, drie kids, eigen bedrijf, bakken vol ambitie) en alles goed doen werkt niet. Dat merkte ik weer toen ik wat gas gaf op mijn bedrijfje en zich meteen twee interessante klussen aandienden. Dan wordt het kiezen en - jammer maar helaas - de muziek maar even op een laag pitje.

Wat trouwens ook helpt in t begin is niet te veel klooien in detail treden iets is goed of niet. Niet goed weggooien opnieuw beginnen of stoppen)
dat ligt er een beetje aan
als iets net niet goed is moet je eigenlijk eerst achterhalen waarom niet, dat fixen en dan pas door
anders bouw je door op net niet goede dingen en wordt t een rommeltje op t end
als die beat nog niet groeft.. eerst aan werken.. snare korter langer.. accenten etc
las je de volgende partij inspeelt word je beinvloed door wat er al staat.. dat moet gewoon goed zijn

Ik heb wel een paar dingen * ik MOET opgeruimd zijn in mn hoofd en ook lekker in mijn vel zitten als ik aan een track begin ! Anders begin in er niet aan ( vroeger deed ik dat wel en dan ga je een uur lang bagger maken en na een uur heb je schele hoofdpijn van je eigen valse klanken ! )

Wat ook wil helpen is dat ik na lange studie ( muziek produceren ) heel erg "spot on" ben en dus zelden fouten maak ! En zodra er een fout is gaat gelijk acuut de track uit ! Dat scheelt al een heel stuk migraine ! Vroeger ging ik echt een half uur naar een zeiktrack zittten luisteren ( eigen knutselwerkje )

Enige saaie wat ik dus nu soms heb is dat ik op veel dagen aan mijn water voel dat ik dus NIET moet beginnen aan een track en dus verveling kado terug krijg!

Mischien toch eens een hobbie erbij nemen : Pottenbakken ofzo !

Back