Lijkt me sterk..
Als je een nummer van 5 minuten hebt gemaakt, ben je er wel langer dan 5 minuten mee bezig geweest.
Ik heb als peaky pounder een track uitgebracht van 5 minuten waar ik 5:30 mee bezig ben geweest, en dat is niet gelogen... OK.. misschien 6 minuten.
Het was een live jamsessie op een korg ER1 welke ik overstuurde en in realtime dingen heb gedaan. Die track is op vinyl gekomen, staat op geloof ik 5 compilatie CD's en wordt nog regelmatig gedraaid.
Ik heb ook vrij veel tracks gedaan in de club/house scene een jaar of wat geleden en de basis stond er meestal in 2 /3 uurtjes. Sterker nog, als ik in 2 uurtjes niets had waarvan ik zoiets had van 'dit is het', dan stopte ik omdat het gewoon mijn dag niet was.
Nadat de basis klaar was dan kwam de rest, maar dat ging ook redelijk snel en in max 8/10 uur stond de track op DAT, maar meestal sneller. Hoe sneller een track klaar was, hoe beter hij meestal was.
Naar mijn idee zijn mensen tegenwoordig te lang bezig waardoor het spontane eraf gaat. Volgens mij komt dat ook doordat je tegenwoordig met in the box mixen alles op kunt slaan en dus ook (te) vaak nog een keer dingen gaat aanpassen en nog en keer en nog een keer. Op het moment dat je analoog werkt (nee, die discussie start ik niet!) dan staat de mix 'op de tafel' en als je dan verder wilt kan dat pas als de track eerst helemaal af is. Dat gaat met in the box mixing anders en je kunt bij wijze van met 10 tracks tegelijk bezig zijn, voor en nadelen dus. 1 nadeel is dat je de neiging hebt om het nooit af te maken of toch weer dingen wilt veranderen. Vaak zijn de verschillen die dan aangepast worden zo klein dat waarschijnlijk alleen jij degene bent die het hoort, als het als niet zo subjectief is geworden dat je DENKT dat beter klinkt. Iets anders laten klinken betekent sowieso niet bij voorbaat beter en wat is dan de toegevoegde waarde?
Kortom: 100 uur? ik zou er zelf niet aan moeten denken.. Ik kan me voorstellen dat je in the box langer bezig bent door de recall maar dan nog, ik vindt het wel errug lang hoor en ik kan je met zekerheid vertellen dat de grote namen ook niet zo lang bezig zijn.
Wat Niel ook al aangaf, met remixes heb je vaak een heel korte deadline (heb in het verleden bij ID&T wel eens binnen 24u een remix moeten leveren) en dan heb je dus simpelweg de tijd niet eens.
Als je problemen hebt om je mix goed te krijgen en daardoor dus zo lang bezig bent, is het misschien verstandig om eens je monitoring EN ruimte aan te pakken. Waarom denk je dat grote studio's hun monitoring zo goed op orde hebben? Denk je ook dat als voorbeeld NL pop artiesten een producer 100 uur laten werken aan een track tegen uurtarief in een grote studio? Reken dat is om bij een album van 12 tracks = 1200 uur x 100 euro per uur = 120.000 euro aan opname/mixing