100 uur in een track?

Lijkt me sterk..

Als je een nummer van 5 minuten hebt gemaakt, ben je er wel langer dan 5 minuten mee bezig geweest.

;)
Ik heb als peaky pounder een track uitgebracht van 5 minuten waar ik 5:30 mee bezig ben geweest, en dat is niet gelogen... OK.. misschien 6 minuten.
Het was een live jamsessie op een korg ER1 welke ik overstuurde en in realtime dingen heb gedaan. Die track is op vinyl gekomen, staat op geloof ik 5 compilatie CD's en wordt nog regelmatig gedraaid.
Ik heb ook vrij veel tracks gedaan in de club/house scene een jaar of wat geleden en de basis stond er meestal in 2 /3 uurtjes. Sterker nog, als ik in 2 uurtjes niets had waarvan ik zoiets had van 'dit is het', dan stopte ik omdat het gewoon mijn dag niet was.
Nadat de basis klaar was dan kwam de rest, maar dat ging ook redelijk snel en in max 8/10 uur stond de track op DAT, maar meestal sneller. Hoe sneller een track klaar was, hoe beter hij meestal was.

Naar mijn idee zijn mensen tegenwoordig te lang bezig waardoor het spontane eraf gaat. Volgens mij komt dat ook doordat je tegenwoordig met in the box mixen alles op kunt slaan en dus ook (te) vaak nog een keer dingen gaat aanpassen en nog en keer en nog een keer. Op het moment dat je analoog werkt (nee, die discussie start ik niet!) dan staat de mix 'op de tafel' en als je dan verder wilt kan dat pas als de track eerst helemaal af is. Dat gaat met in the box mixing anders en je kunt bij wijze van met 10 tracks tegelijk bezig zijn, voor en nadelen dus. 1 nadeel is dat je de neiging hebt om het nooit af te maken of toch weer dingen wilt veranderen. Vaak zijn de verschillen die dan aangepast worden zo klein dat waarschijnlijk alleen jij degene bent die het hoort, als het als niet zo subjectief is geworden dat je DENKT dat beter klinkt. Iets anders laten klinken betekent sowieso niet bij voorbaat beter en wat is dan de toegevoegde waarde?

Kortom: 100 uur? ik zou er zelf niet aan moeten denken.. Ik kan me voorstellen dat je in the box langer bezig bent door de recall maar dan nog, ik vindt het wel errug lang hoor en ik kan je met zekerheid vertellen dat de grote namen ook niet zo lang bezig zijn.
Wat Niel ook al aangaf, met remixes heb je vaak een heel korte deadline (heb in het verleden bij ID&T wel eens binnen 24u een remix moeten leveren) en dan heb je dus simpelweg de tijd niet eens.

Als je problemen hebt om je mix goed te krijgen en daardoor dus zo lang bezig bent, is het misschien verstandig om eens je monitoring EN ruimte aan te pakken. Waarom denk je dat grote studio's hun monitoring zo goed op orde hebben? Denk je ook dat als voorbeeld NL pop artiesten een producer 100 uur laten werken aan een track tegen uurtarief in een grote studio? Reken dat is om bij een album van 12 tracks = 1200 uur x 100 euro per uur = 120.000 euro aan opname/mixing :o:

100 uur aan een track ? Normaal doen hoor....
Ik zou helemaal krankjorum worden van die track.....

Wat mijn ervaring is met langer dan 1 dag(deel) aan een track werken dat ik steeds verder van mn originele idee kwam.
Je kunt het zien als evolutie / verdieping van je track, maar ik probeer het zoveel mogelijk 1 take 1 track te houden.

-C-

Het idee moet wel sneller staan..
Maar uitwerken is niet vies
Een partij wegflikekren die toch niet goed is
Edits maken
Je break nog aanpassen
Etc etc
Je track goed onder de loep nemen
Ook in die edits en dergelijke kan gewoon spontaniteit blijven zitten.. No problemo
Als spontaniteit bekent, nog niet af, dan is t een ander verhaal :D
Een track van 5:30 waar je 6 minuten aan gewerkt hebt.. T kan natuurlijk. Maar je hebt met editten oneindig veel meer handen beschikbaar dan realtime. En realtime zonder voorbereiding..
Die track zal wel moddervet zijn denk ik :P

Als ik aan mijn hardware synths en keyboards zit met componeren en opnemen, ben ik ook vaak meer dan 100 uur bezig met één track.
Aan de Magix sequencer kun je binnen een paar uur klaar zijn.:D

Phochos

Zelf heb ik wel eens een aardige (eenvoudige) track gemaakt in 2 uren. Inclusief opname en mixen. Dit was synts, drums en vocalen.Nummer van minder dan 3 minuten.
Anderzijds ben ik ook wel eens 2 uur bezig geweest met 2 maten drums. Soms heb ik een track na 50/100 uren absoluut nog niet af. Hangt af van de complexiteit en of er analoge instrumenten etc. (bas/gitaar/zang) bij moeten komen. Dit zijn vaak ook langere tracks (5 of meer minuten).

Ben toch benieuwd naar de reden, dat het gesprek tussen jullie uberhaupt die kant op ging.

Als hij graag met je samenwerkt, gaat hij je toch niet onnodig met de rug tegen de muur zetten vwb het aantal uren (= ook het aantal uur dat je niet voor een ander iets kan maken )

100 uur is bij een werkweek van 40 uur tweeenhalve week.....
garandeert de platenmaatschappij voor 2,5 werkweek aan loon per track?

Als ik aan mijn hardware synths en keyboards zit met componeren en opnemen, ben ik ook vaak meer dan 100 uur bezig met één track.

Phochos

:halleluja

telsell.gif

Phochos

oké 100 uur bezig met je gear... waarvan 95 uur met te koop zetten en terugtrekken van gear op de SFMP?

;-)

-C-

Ik ben nu bezig met een track (het moet alleen maar goed zijn hé) waar ik in 2010 begon. Dus iets meer dan 100 uren hehe...

Het is maar relatief, ik denk dat je minstens 100 uur bezig bent met het algehele productie zonder dat je dat weet zelfs. En als het resultaat goed klinkt, wat is dan het probleem?

Maakt echt niets uit hoeveel tijd je besteedt aan een track. Grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Goed is goed. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit.

Iemand kan 100 uur aan een track werken en een kutnummer maken, terwijl een ander een megadikkesuperhit maakt in 10 minuten. Who gives a damn?

Ik was dit topic dus helemaal vergeten! goed, ik heb dus kunnen lezen dat sommigen van jullie het wél met mij eens zijn en anderen weer niet.
Ik ben een hobby muzikant dat klopt ja, al wil ik wel graag meer doen dan dat, zo doe ik nu ook muziek voor een groot hotel in Scheveningen( Bel Air Hotel) en sta ik lekker in een sneaker shop beats te maken zo nu en dan.
Die label gaat hem absoluut niet worden dus, die muziek voor Bel air, daar ben ik misschien hooguit 5 uurtjes mee bezig geweest en de eigenaar is tevreden,geen reden voor mij om er nog meer uren in te stoppen.
Ik zal binnenkort het desbetreffende filmpje posten.

Ik ben er ook achter dat die artiesten die bij hem getekend zijn ook moeilijkheden hebben met hem, omdat hij zelf alleen maar manager ervaring heeft, en helemaal niets in de muziek gedaan heeft.
In elk geval bedankt voor de reacties allemaal, hoop dat meer mensen er wat aan gehad hebben.

By the way; Ik maak vooral hiphop beats, en streef ernaar het te doen zoals ze vroeger deden(want ik heb gemerkt dat dit voor mij eerder de sound geeft die ik wil).
Ik zelf vind bijvoorbeeld ook producties van The alchemist of DJ muggs keihard, die rauwheid( soms slordig!) vind ik juist iets hebben.

Laatst gewijzigd:
Back