indrukwekkende muziek ervaringen?

De eerste keer dat we acid house draaide in 1987 (hooked for life)
DMC world championship in de Metropool in Zaandam :)
Zelfde tent maar andere naam (Palace) hoorde ik voor het eerst LL Cool J, Mama said... en de hele tent ging uit z'n dak :D
JDA+Delta 9 plaat die ik opzette tijdens een DJ kick in het West Friese Midwoud waar men dacht dat ik een Gabber Piet prutsel op de decks had, waar Buzz Fuzz, Ruffneck en *rip Three steps ahead Peter Paul even een "eh wat doe je nu" moment hadden..... Boe geroep, spullen in de lucht, dansvloer leeg tot dat de plaat na het intro begon te beuken (kippenvelmoment)
Kippenvel altijd van technisch goede muziek :)

In willekeurige volgorde:

Pink Floyd - Pulse tour (De Kuip)
M.A.R.R.S. - Pump up the volume
Na jaren lang op de dansvloer gewoond te hebben in de Basement van Nighttown op de valreep nog een keer achter de decks mogen staan.
Lola da Musica (en dan vooral de aflevering over de scene in Wenen met Kruder & Dorfmeister)
Alle meegemaakte gigs van Theo Parrish
De eerste keer dat James Holden in Doornroosje stond
The Mars Volta vorig jaar in Paradiso
Clark 2 jaar geleden op Lowlands
Fuck Buttons een paar jaar geleden op Lowlands. Lig je lekker met je bier te bakken in de zon met dikke soundscapes, krijg je na ruim een half uur een partij kicks om je oren...

En zo kunnen we nog wel ff doorgaan...

my bloody valentine live in de paradiso met een ~ 10 minuut durende versie van you made me realize als afsluiter en een gratis toegift in de vorm van een piep die een dag of drie bleef hangen, kan niet wachten om ze weer te zien
het kan nog langer... :D

best wel vokken briljant deze dikke psychotische geluids deken, na afloop helemaal leeg... maar 125 db gaat mij net iets te ver :koffie:

Laatst gewijzigd:
de eerste keer dat ik sleepytime gorilla museum live zag... wat een bizzare trip was dat zeg!

verder nevermore een keer op wacken paar jaar terug, komplete chaos :D

the mars volta in paradiso

en zappa plays zappa.... baal er trouwens wel van nooit de mogelijkheid te hebben de master nog is in het echt te mogen zien :(

We waren in Palamos,.. een klein kustplaatsje aan de spaanse costa ,.. t zal zo'n 1985 ofzo zijn geweest,.
En we liepen zo wat aangeschoten door een steegje,. Hoorden we daar,. achter een dikke middeleeuwse muur,.. t bizarste gitaarspel ever,.
Boven ons stonden allemaal spaanse ouwetjes vanaf hun balkonnetjes te genieten van wat er zich in die tuin achter die muur afspeelde,.
Dus wij zo lekker baldadig op die muur geklommen,.. via de muur op t dakje van t fietsschuurtje gaan liggen,.
Zaten daar in een prachtige tuin,. allemaal dure heren in hun netste pakken,. met de mooiste dames in balletjesjurken met bloemen in hun haar.,..
En daar op de veranda van de sportschool,.. zat op een houten stoeltje met alleen een acoustische gitaar op schoot
een kerel met sluik, halflang haar, gitaar te spelen,.. niet gewoon gewoon,.
Dus wij liggen daar muisstil met open mond te luisteren,. t dakkje werd steeds drukker,. en de muur raakte ook steeds voller,.
Dus er komt zo'n dikke security gast in black om ons weg te sturen,.
Stop die gast ineens met spelen,.. kijkt lachend naar dat clubje klaplopers op t dakje,.
En gebaart dat we er af mogen komen klimmen en dat we maar helemaal vooraan in t gras moeten komen zitten,.

Geen idee hoe ik t zou moeten omschrijven,.. maar die gast was wat mij betreft een alien die naar de aarde was afgedaald om de mensheid nou es eindelijk uit te leggen hoe je nou eigenlijk gitaar moet spelen.
Absurd goed die gast,.

Langzaamaan druppelde t podium vol en kwamen er steeds meer muzikanten t podium op,..
Percussie,.. nog twee gitaren,. zangers dansers,. de een nog beter dan de ander,..alle hoge heren en dames dansten door de tuin en t was 1 groot fuckin fiesta!!! En iedereen deed mee!!!

Twee uur later was alles weer rustig in de tuin,..,. stoeltjes lagen allemaal aan de kant,.. of er een bom ontploft was in t midden en alle stoeltjes naar de muur waren gevlogen,.
Alleen de stoel op t midden van t podium stond nog daar,.. dus ik ,. in een vage flow,.. loop naar die stoel,. en ga dr op zitten om iets van de de ervaring van die dude te kunnen vangen.
Ik zit daar zo,.. in t schemerdonker,. mn maatje ligt voor pampus in t gras en er komen wat werklui om de boel op te ruimen.

Tijd om te gaan denk ik,.. dus ik stap van die stoel,. van t podium,. en daar ligt een flyer.
Ik lees,. Die avond,. in de tuin van de sportschool van Palamos,. speelt,. voor een select publiek,..
Paco de Lucia,.. with friends!

Ik dacht,..hmm,..geen idee wie t is,. nooit van gehoord,..
Maar die gast kan wat mij betreft wel zo'n beetje de beste gitarist ter wereld zijn,..
En dat was ie ook!!!! Bleek later,..Ghehehe,....

Ben de volgende dag naar de locale muziekboer gegaan met mn flyer en die gast verkocht me twee cassettes
van Paco. Ik had een dikke ghettoblaster bij me en een hele doos met tapes,. maar die twee cassettes is t enige wat we nog hebben gedraaid de rest van de vakantie.

ik heb de flyer nog steeds.

Tweede helft jaren '80 als kleine uk naar de grote muziekschool. Deze school had een heel open karakter met een grote open receptie. Zit ik te wachten tot koor repetitie start onder de grote glasramen met uitzicht op de groene tuin, hoor ik plotseling een prachtige opera stem. Die vrouwenstem was zo powerful dat het door de gesloten deur van het auditorium op de eerste verdieping kwam en ik op de begane grond perfect kon horen wat ze zong. Een paar jaar later de eer gehad om bij deze dame les te mogen volgen. Echt kippevel!

In diezelfde periode kreeg ik van m'n grootouders m'n eerste radio en cassette bandje. M'n grootouders waren zo trots dat ik naar de muziekschool ging. Het cassette bandje was er eentje met de uitvoering van de derde symfonie van Saint-Saens. Tot op heden nog steeds een van mijn favoriete stukken. Die radio was jarenlang een stuk van m'n leven :D Elke zaterdag de top30 opgenomen en zelf radio DJ gespeeld.

Een paar jaar terug voor de eerste keer Jean Michel Jarre live mogen zien in de HMH in Amsterdam. Relatief weinig jonge mensen aanwezig, maar het dak ging er toch af. Dat was voor mij ook het moment waarop ik besefte dat ik toch weer verder wilde met muziek.

Live optreden van Stevie Wonder vorig jaar op Glastonbury. Geen kaartjes kunnen krijgen, dus heel blij dat het integraal op tv uitgezonden werd. Ik ben spontaan als een idioot mee gaan dansen in de woonkamer. Zo euforisch!

Verder nog een hoop platen waar fantastische herinneringen aan vastplakken en een hoop platen waarvan ik niet begrijp waarom ze ooit uitgebracht zijn. Ik vind het nog steeds kicken als ik op Soundcloud, CCMixter, via msn, etc. songs te horen krijg die niet commercieel uitgebracht worden, maar zo veel beter zijn dan wat er op de radio te horen is.

The Prodigy op Pinkpop. Ja, een groot deel kwam van een tapeje, maar het was wel voor het eerst dat ik dat tapeje over een PA hoorde waar die muziek duidelijk voor bedoeld was.

's Avonds met een paar rasta's de Bergeykse bossen in met enkele djembé's en er met het ochtendgloren pas weer uitkomen.

Met een bassist en drummer stoned in een schuur, de bassist begint een malse reggae-lijn, in een trippy jam belanden en daar na een dik uur pas uitkomen.

Door wildvreemden gevraagd worden voor een gig in Maastricht op kerstavond ("hey, jij bent een maat van die-en-die en bent volgens hem een goeie salsa-toetsenist, onze toetsenist zit in suriname, kun je ons effe uit de brand helpen ?"), vervolgens onvoorbereid op een podium in het MECC terechtkomen en met een zooitje wildvreemden 3500 man aan het dansen krijgen.

Goed, als de topicstarter toch bepaalde bewoordingen gebruikt:
Ik krijg elke keer een dikke lul tijdens de live performances van Extrawelt, voornamelijk Titelheld doet het live altijd errug goed :D

het kan nog langer... :D best wel vokken briljant deze dikke psychotische geluids deken, na afloop helemaal leeg... maar 125 db gaat mij net iets te ver :koffie:
2 Jaar geleden deden ze dit ook in de effenaar een minuut of 12 (ruwe schatting) en het hele gebouw begon te reson-/vibr-eren en dat was best wel indrukwekkend. Oordopjes werden voor het concert gratis uitgedeeld, maar zelfs met die in was het nog extreem hard. Eigenlijk gaat het holocaust stuk helemaal nergens over; een seconde of 30 (zoals op de single) was ook genoeg geweest. Overige nummer klonken wel heel erg goed :dj: (effenaar was schijnbaar de enige plek in Nederland waar de akoestiek goed genoeg was voor mbv)

Ergens in 1991 dat ik l.a. style's james brown is dead hoorde. Alsof ik het licht had gezien. Ik volgde toen al de softere tutb house verzamelaars maar dit was andere koek.

De dag in '92 dat ik 2 bandjes te leen kreeg van mijn basketbalcoach, dat waren turn up the bass 13 en 18 (de "illegale" paarse versie). Sooow ! Zwaar trippen op de slaapkamer. Met name the ultimate seduction, o fortuna, something for your mind, x-es weird en james brown is still alive.

Paar jaar later stond ik bij midtown zuidplein promo file 2 te luisteren "what the fuck". Titel zei genoeg.
Shit, ik kon het wel uitschreeuwen in de winkel dat iedereen dit moest checken.
Maar men was er nog niet klaar voor ofzo.

Ik heb gedeeltelijk meegewerkt aan de bouw van een 192 speaker systeem.
Het resultaat was angstwekkend echt. Dat vergeet ik nooit meer.
http://gameoflife.nl/

Coldplay concert in ahoy was een indrukwekkend warm bad, maar niet zo heftig indrukwekkend als bovenstaande voorbeelden.

Laatst gewijzigd:
Ergens in 1991 dat ik l.a. style's james brown is dead hoorde. Alsof ik het licht had gezien. Ik volgde toen al de softere tutb house verzamelaars maar dit was andere koek.

De dag in '92 dat ik 2 bandjes te leen kreeg van mijn basketbalcoach, dat waren turn up the bass 13 en 18 (de "illegale" paarse versie). Sooow ! Zwaar trippen op de slaapkamer. Met name the ultimate seduction, o fortuna, something for your mind, x-es weird en james brown is still alive.
YYYEEEEAH! Toppers uit die tijd
Turn op the bass helaas verkocht en ook niet geript K.U.T
Who is Elvis vond ik ook een VETTE track met die psychedlische synth lead. En natuurlijk Hardfloor stuff, the magic silver boys Ramon en Oliver

http://www.youtube.com/watch?v=Nsct-e-HVE0

1969! mijn broer liet voor het eerst een nummer van pink floyd horen. a sourcefull of secrets..
hij vertelde hierbij een eng verhaal over monsters op kerkhoven die ons allemaal te pakken namen.
toen kon ik bijna aan niets anders meer denken dan aan die band waarvan ik toen dacht dat het allemaal erg onbekend en obscuur was..
later kwam hij met de elpee ummagumma aanzetten en ik ontdekte dat je muzikale thema,s met een lineaal, klepperend op een (school) bank toonverschillen en melodieen kon maken door de lineaal heen en weer te schuiven.
ik was al een aardig eind met kant 1 van het studio album van ummagumma gekomen toen de onderwijzer op school het dusdanig zat werd dat ik de gang op gestuurd werd.
daar ontdekte ik een zeer mooie klankkast ergens en toen hadden gelijk alle 6 de klaslokalen er last van!!
uiteindelijk werd ik dus de klas maar weer binnen gehaald, waar ik dus kant 2 gelijk begon uit te zoeken..
...

De eerste keer War Of The Worlds... de luister CD. Nog maanden nachtmerrie's over gehad :D

Verder Primus, To Many Puppy's. Oude Metallica, oude Motorhead en Motopsycho...

Maar het meest indrukwekkende was Orbital LIVE op Plens Valley.. die ene editie met die chaos overal. Al zaten wij al lekker in de tent toen de chaos los brak. Auto's voor koeien aan zien enzo... maar Orbital dus. Vooral de miezer regen maakte de laser show helemaal af!

heel heel lang geleden ... toen ik als kind meekeek naar een film waar ik niks van verstond, maar de muziek die ik hoorde betoverde me, ik ben de dag erna op mijn fiets gestapt naar de bib gereden en in de afdeling PHONOTHEEK de plaat uitgeleend (tja toen ging dat zo) en op mijn kinderplatendraaier heel de tijd Giorgo Moroders The Chase gespeeld ... toen is het allemaal begonnen, sindsdien wist ik dat synths mijn ding waren ...

Optredens lang geleden van Nitzer Ebb en Front 242 in AB-Brussel ... The Power of Machines!

Heel veel momenten in een club, diep in de nacht, samen een met iedereen een beats en bliepjes, stroboscoop, ... soms heel transcendentaal 8)

Back