indrukwekkende muziek ervaringen?

olafmol

[EXPANSIONS]
ben wel nieuwsgierig naar momenten in jullie leven waar muziek zoveel indruk op je heeft gemaakt dat je ervan moest janken/kotsen/klaarkomen/kippevellen etc.etc...in ieder geval: dat je het nu nog steeds voor de geest kan halen...

bij mij wat momenten:

* de eerste keer dat ik op de radio bij VPRO's frontline acid en house en techno langs hoorde komen, toen wist ik dat dit mijn muziek was...

* in La DS in Den Haag een keer midden in de stroboscopen en rookmachines zo uit je dak gaan op vette house dat je 3 uur later weer op de wereld land en al je vrienden al lang verdwenen blijken te zijn...music is the drug zeg maar..

* De eerste tonen van CrystalWaters "Gypsy woman(she's homeless)" over de PA van het paard, Den Haag, horen, terwijl je die net die dag daarvoor hebt gekocht op 12"

* Daft Punk's "Da Funk" voor de eerste keer horen over een club PA, tivoli, Utrecht

* Daft Punk live op de 1e New Frontier....aan de verkeerde kant de tent binnen lopen

* Moodymann op het strand van bloemendaal.....terwijl de zon langzaam onderging met teveel rose in de mood komen met lang uitgesponnen US disco-classics en langzaam maar zeker overgaand in vette house en disco en funk zoals alleen moodymann en z'n detroit-vrienden dat kunnen draaien met ca. 250 mensen helemaal uit je dak gaan terwijl moodymann zelf met een grijns van hier tot tokio te meest ingewikkelde maar funky platen staat te draaien en iedereen mekaar zit toe te lachen en iedereen precies snapt waar het over gaat..magic!

* in de Thalys van Parijs met mijn discman alwaar de mix van I-F "mixed up in the hague" mijn oren inknalt....en net op het moment dat Kraftwerk's "Tour de France" begint komt de zon door de wolken schijnen en rijden we supersnel door een betonnen bak in een groen weiland waarlangs een autobaan ligt waar allemaal autootjes rijden.......het was alsof ik in een video-clip van kraftwerk zat, precies dit moeten ze met hun muziek bedoeld hebben, de technische vooruitgang van de mens midden in de wereld/natuur...kippevel op z'n extreemst..

Olaf

Pfff..

Sentiment bij Ennio Morricone's 'My name is nobody" horen in een Parijse metro.....jeugdsentiment bij alles van ABBA!
Kippevel bij Front 242's "Crapage" het deel direct na de break...een vloedgolf van geluid!
Garbage's "Stupid girl" ..het was net uit met mn vriendin...en de hele tekst van dat nummer sloeg op haar...

Laatst gewijzigd:
Childeren van Robert Miles, dat piano deuntje herinnert me aan de problemen op school die ik toendertijd had.

- Voor de eerste keer French Kiss door de speakers horen kreunen van een discotheek aan de Costa en de 12" de volgende dag gekocht na het voor doen van de tekst in de shop ;). Track was toen echt gloedje nieuw en vers van de pers.

- Voor de eerste keer House of God van D.H.S. op donderdagavond in The Goldfinger in Rosmalen. Hee Ton, welk ploatje is da?

- Vervolgens helemaal perplex staan bij de scheurende sound van de Juno in The Dominator! WHOEAAHH!! Ik kreeg spontaan een binnenbroekse zaadlozing! En dat is kut als je nog effe door moet naar Parkzicht ;)

- Over Parzicht gesproken... feestjes met THE MAN WHO GAVE BIRTH TO HARDCORE!! The one and only!! D!! J!! ROB!!!! samen met MC Joe on da microphone... they gonna rock you non-stop...

:luv: vroeguh :luv:

1983-84 terwijl iedereen bij kwam van de doemaar rage,waar ik geen fuck aan vond,kwam me buurjongen aan met "the
west street-mob op 12",kreeg hem kado omdat hij er niets mee deed,en ik de plaat geweldig vond

ff daarna weet niet precies welk jaar,kwam de film beat street,breakdance,en wildstyle uit..vanaf dat moment hooked

1987- bij de lokale platenzaak verkochten ze bootlegs uit ibiza met veel nu oude house- een openbaring

1987- mantronix ..werd zo hooked aan de sound dat ik er spontaan bijna alles van heb gekocht

1987 of 88 -stetsasonic talking all that jazz...............nog steeds 1 van de veste platen voor me

1987-89 farley,acid,hurley,acid,adonis,may,saunderson,baxter,atkins,shakir,folwkes..ach ja...weer een openbaring voor me

1990 of 91- was in de effenaar in eindhoven,robob draaide,en hoor een sound die ik nog nooit gehoord had,joey beltram metasm.WAT EEN IMPACT,zo vet dat iedereen er van ging sampelen,ook the human recource(sorry gasten als ik hier me jullie uit je natte droom wek,joey was de gast die die sound bracht)

1993-94 ik hoorde per ongeluk een plaatje van de heer andy c,en een goldy,een hype,een aphrodity(toen nog erg stoer)
deze muziek had,wat toen in de tijd house en techno voor me had,het gevoel.......deze muziek werd jungle genoemd.

verder,tja bob james,herbie hancock,quincy jones liepen altijd wel als een rode draad door de voorgaande jaren heen die ik hier neer tik.

waar ik van moest kotsen:

marco borsato,alles wat hij maakte en maakt:(
boney m kalimba de luna
fergal shakey
paul young
dat liedje van one night in bangkok
de vogeltjes dans
kinderen voor kinderen
aqua
scooter
sash
poing!
chris the burgh
bananarama
ad visser
ken lazlo
patt banetar of hoe dan ook,love is a battlefield
jason donovan
manke nelis
shakin stevens
pet shop boys
the proclaimers
en nog veel meer:)

Laatst gewijzigd:
...eeh gaat deze thread alleen maar over DANCE ????

Origineel geplaatst door Shivah
ff daarna weet niet precies welk jaar,kwam de film beat street,breakdance,en wildstyle uit..vanaf dat moment hooked

Beat Street... oeh... das weer effe verder terug ja. Die gele en die roze met die so called flat gebouwen erop 8) .

En dan met zo'n achterlijke smal brilletje op, veelste dikken gekleurde veters in je schoenen, doen alsof je van rubber bent maar stiekem zo stijf als een plank hehehehe... en dan nog je rug blauw gaan lopen draaien op zo'n stuk keukenzeil midden in de stad, met een oversturende radio erbij met......... BEAT STREET, DA KING OF DA BEAT!

Origineel geplaatst door Bass
...eeh gaat deze thread alleen maar over DANCE ????

Nee hoor... wat wil je horen? Eerste keer Hip-Hop feest?

Of nee... met een glas cola vieux boven op een speaker tijdens een concert van Gotcha... blow aansteken en deze ruilen voor nog meer cola vieux met een van de bandleden ;)

het enigste mooie moment in mijn persoonlijke muziek wereldje is toen ik jean michel jarre voor het eerst hoorde.

samen met kraftwerk vindt ik dat hun ECHTE synthesizer spelers genoemd mogen woorden. vooral de dag vanvandaag.
alles MIDI, jarre speelde in de jaaren 70 met sequencers op cv, met iets van 15 synths (equinoxe) en dat vindt ik zo knap, met midi heb je 1 synth nodig om 14 andere aan te stuuren, geen lol aan. vandaag de dag download je een midi file op je pc veranderd in cubase de basline en wat andere dingentjes, en je hebt een cover. het gaat echt heel goed met de muziekwerled vandaag. not

Toen ik voor het eerst Public Enemy (ITANOMTHUB) hoorde over de koptelefoon van een neef van me op weg naar de wintersport in Frankrijk.

Toen ik voor het eerst Amsterdam waar lech dat dan hoorde bij een andere neef in Rotterdam.

Toen ik AEIOU voor het eerst hoorde in Carmen, Someren.

Toen ik voor het eerst "Assimilate" van Skinny puppy hoorde. Nog steeds een ijzersterke track.

Het liveoptreden van Converter op Xtreactor in 2001. Een muur van geluid, en de zaal ging compleet uit zijn dak!

Der Blutharsch live in Brussel. Hun fascistoide liveshow, en het grimmige misantropische publiek, maakte het een spannende ervaring. Er hing een zinderende spanning in de lucht.

De driedubbelmaxi "Torque" van het no-U-turn label. Drum&bass nog nooit zo donker gehoord. Het werd later nog een graadje bruter natuurlijk, end at was ook gaaf.

Hocico live op Wave-gotik-treffen, Leipzig 2002. Een complete mindfuck. Twee schuimbekkende kleine Azteken, die 8000 Duitsers helemaal gek kregen met hun vette EBM.

Einsturzende Neubauten in Nighttown in Rotterdam 1989. Eerste keer dat ik deze metaalslagers live zag.

Deine Lakeinen, in Leipzig, nog nauwelijks twee weken terug. Ernst Horn is waarschijnlijk een van de begaafdste Synth-spelers van Europa. En dan Alexander Veljanov: Wat een stem, wat een persoonlijkheid! Ook om je heen kijken, om te zien hoe al die gothic meisjes met waterige ogen naar die man staren. :)

Ik had een keer een uitvoering van de muziekschool.. en ik zat een beetje te improviseren en dan hoor je al die mensen in het publiek zo 'wooow'. DAT was echt een superervaring.
Het voelt ook echt te gek als je mensen in je publiek al je teksten mee ziet blèren.

misschien klinkt dit lam....

Maar de mix CD "strictly DJ Jean - The Ibiza Edition" uit 1998, die ik net had toen ik voor de eerste keer met mijn vrienden op vakantie ging en dus echt daarbij hoort geeft me nog steeds instant zomerkriebels....geweldige CD! Beste mix cd ooit! Overigens vind ik alles wat DJ Jean daarna heeft uitgespookt geen klap waard.

Jongens check deze track....want ik wordt echt altijd gek van deze van die cd

" G.O.D. Five - G.O.D. Limited"

oogjes dicht en genieten :)

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Toen ik voor het eerst "Assimilate" van Skinny puppy hoorde. Nog steeds een ijzersterke track.

...

:)

in chronologische volgorde;

- m'n eerste meta ervaring; Iron Maiden op de walkman als 9 of 10-jarige.
- de eerste keer dat ik de clip 'Head like a Hole' van Nine Inch Nails op Superchannel zag.
- Nine Inch Nails in Paradiso. net uit met me toenmalige vriendin en alle aggressie kwijt daar.
- op Roskilde '96 ongeveer, vlak nadat ik van m'n portemonnee beroofd was en dus te ver onder chemische invloed (:confused: ) om er iets aan te doen, optreden van Ministry. ook alle aggressie & frustratie d'r uit.
- de eerste keer dat ik m'n eerste plaat op groot geluid hoorde.
- de eerste keer dat ik een van m'n releases gedraaid hoorde worden door iemand die ik in de verste verte niet ken..:D

de openbaring waardoor ik verzot werd op synthmuziek: Klaus Schulze - Crystal Lake, bij ongeveer de 3e keer luisteren met koptelefoon op, heb ik gedurende het laatste deel (vanaf de 22e t/m de 29e minuut) bijna non stop achter elkaar kippevel gehad.. het wordt dan ook zo intens en mooi... op dat moment was het, voor mij persoonlijk, de perfecte combinatie van geluid, sfeer en emotie

Heb redelijk wat echt grandioze ervaringen gehad, teveel om op te noemen en herinneren. Er zijn vrij veel dingen die bij mij een nagenoeg perfecte combinatie hebben kwa sfeer, emotie en klank (om Bahamut ff te citeren;)), dingen die mij kippenvel kunnen geven; vooral in de jazz heb ik dat nog wel eens, vaak op een punt waar het thema overgaat in een solo: een soort van anticlimax waarbij alle muzikanten op een of andere manier net even wat extra uit hun klank halen en een of andere perfecte korte harmonie bereiken.

Maar recent toch nog wel een gave ervaring: vorige maand een optreden van mijn band in het SJU-huis in Utrecht, ik was helemaal verdiept in een gave solo op Fender Rhodes (in een strak funky nummer); na afloop van de solo kijk ik eens de zaal in: staat een groep mensen op de dansvloer lekker uit z'n dak te gaan :) Of ze dat voor mij solo ook al deden weet ik eigenlijk niet eens, maar een gaaf gevoel is het wel!

Tja genesis zien op TV. Live uitzending vanaf Knwbworth 1992. Echt die tour heeft een indruk 8ergelaten hier dat wil je niet weten.

Daarna, het zien van oude genesis op video footage ;) Peter gabriel en de kostuums. Jezus geen wonder dat phil collins er gek van werd :S zou ik ook worden. Iedere 10 minuten wel weer wat anders aan en dat dagen 8er elkaar.

Nah daarna niet echt veel meer. Alleen los endos op de Invisible Touch tour heeft enorme indruk 8ergelaten. kreeg er gewoon kippen vel van. Zeg maar dat stuk van die demo die ik postte in die mellotron thread. Nah dat zwelt zo op. Op voogaande tours dat licht dan wat echt explodeed gewoon. nee hier ging alles hoppa uit speelde ze dat stuk in het donker en pas op het laatst die explosie van licht. Zo mooi om te zien en echt ik kreeg er kippenvel van :S nooit meegemaakt.

Tja voor de rest ken ik bijna niemand die indruk heeft gemaakt op me met muziek of wat dan ook. Vond de Popmart tour van U2 wel gaaf om te zien maar tja was niet zo indrukwekkend vond ik. Twas 1997 naja genesis had iets groters eigenlijk al in 1992 dus tja. Maar toch het was gaaf. Dat zijn de acts. Stukken beter als al die acts met wat varilights boven hun kop en dan wat mensen die beetje spelen met die dingen maar niet echt veel bijzonders er van maken. En dan beetje saai podium etc.

Al moeik zeggen dat rammstein tegenwoordig een hele goede show heeft (al heb ik het nooit gezien en ga het ook nooit zien ;) ) iets wat bij de meesten dan ook wel indruk 8erlaat. Bedoel met een grote dildo het publeik onderspuiten met weet ik veel wat het was :S naja lama :p

° De eerste keer dat ik (anno ± '90 ofzo) Primus hoorde; ik vond het geweldig en het leek op niks van wat ik tot dan toe kende (en op weinig van wat ik nu ken :)
't is ook de enige band/act met een eigen genre voor mp3-tags
° Shellac op Lowlands '96 - w00t!
° Als ik wat depressievig ben luister ik wel eens naar Joy Division in het kader van “het kan allemaal nog veeel erger” :)
° Bij de al eerder genoemde Marco Borsato heb ik meestal gemengde gevoelens: hij kan - in tegenstelling tot het gemiddelde top40-product - ècht zingen, composities en arrangementen zijn allemaal toppie, geweldige muzikanten, geweldig allemaal... en toch vind ik het totaal ruk... Meestal verdraag ik het prima, alleen Dromen Zijn Bedrog is zo verschrikkelijk grijsgedraaid dat ik er acuut de kriebels van krijg =(
° Me Myself & I -- UDS kon nog wel, maar voor de rest vond ik rap maar nix. Tot deze dan.
°
°
° (nog een paar dingen die me zogauw niet te binnen schieten)
°
°
° Had ik al eens gezegd dat Shellac gaaf is?

25 augustes de mooiste set die ik ooit gehoord heb, Simon Underground en The dj Producer op thunderdome in de HMH.
Toen ik die set toen hoorde (was voor mij voor het eerst dat ik dat soort hardcore hoorde) was ik echt helemaal weg en niet te houden, perfecte platenkeuze en super strak in melkaar gemixt. Thnak god hadden ze bij id&t radio die set nog eens een keer uitgezonden en ik meteen die set opgenomen zo dat ik nu bijna elke avond voor het slapen gaan weer die set kan terug luisteren:z

Andere keer was ik aan het werk in het patronaat als monitoor man bij het Toon festifal en daar traden 2 engelse manetjes op onder de naam Pan Sonic, dat is niet te beschrijfen hoe mooi dat was, echt een super mooie live set met zo veel spaning. Te gek gewoon :okdan:

Back