Samen muziek maken of alleen?

Hega

Stamgast
Zelf merk ik dat er een groot verschil is tussen samen muziek maken of alleen muziek maken.
In mijn eentje kan ik doen wat ik wil, maar er is niemand die mij dan kan corrigeren en/of tips kan geven.
Daardoor kan het ook gebeuren dat ik niet echt weet of een track goed is of niet.
Als je samen muziek maakt kun je elkaar corrigeren en ondersteunen.
Mijn ervaring is echter wel dat het zowel op persoonlijk als op creatief vlak goed moet klikken.

Wie van jullie maakt muziek in een band?
En wie van jullie maakt liever alleen muziek?

Daardoor kan het ook gebeuren dat ik niet echt weet of een track goed is of niet.
als het goed is weet je dat zelf wel redelijk, beetje raar als een ander jou moet zeggen of de track klopt of niet toch?
Als je samen muziek maakt kun je elkaar corrigeren en ondersteunen.
dat kan idd een pre zijn maar het kan ook verzanden in het steeds maar blijven veranderen...
Mijn ervaring is echter wel dat het zowel op persoonlijk als op creatief vlak goed moet klikken.
hoe klinkt "persoonlijk" dan?

Ik maak zowel muziek in een band als alleen. Ik zie het als verschillende dingen. Met een band is leuk, gezellig biertje erbij en lekker spelen, gewoon relaxed. Alleen muziek maken is toch weer anders, en doe ik eigenlijk het liefst. Je kan gewoon je eigen ideeen uitvoeren zonder met de medemens rekening te houden. Met meerdere mensen muziek maken is toch vaak ergens een compromie. Lekker alleen zijn er geen grenzen!
:koffie:

mijn band bestaat uit ikke en nog een directeurpresidentgeneraal van onrust nv samen doen wij al onze 33 zusterbedrijven en soms maken we ook gebruik van externe investeerders(gastmuziekanten)

Ik moet er niet aan denken om in een beand te spelen en op die manier samen muziek te maken. tenzij je met een aantal mensen op precies dezelfde manier denkt (maar dat komt maar weinig voor in een creatief gebeuren). Je kunt elkaar natuurlijk wel aanvullen maar de acceptatie daarvan dat moet ook bij je persoonlijkheid passen. Samen electronisch muziek maken is minder "momentafhankelijk" en zou daarom beter bij mij passen. ik denk dat het samen maken van een track dan absoluut een meerwaarde kan hebben. Al was het alleen maar omdat je in je eentje niet alles meer hoort na verloop van tijd. misschien moet je het gewoon eens uitproberen.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=110370

Door jezelf (Hega) al gestart. Dus drie jaar na dato heb je het niet helemaal duidelijk wat je richting in de muziek is.

Ik maak muziek voornamelijk alleen en heel soms met mede-synthforummers, vraag gestuurd. Van beide kanten is er leuk om te doen, maar samenwerken is een compromis dus het is belangrijk dat je wel comfortabel in een band of met een medeproducer voelt.

Alleen werken kent geen grenzen maar je loopt met de risico dat je de tracks niet afmaakt omdat er eindeloze mogelijkheden bestaan en je raakt je overzicht kwijt. Ook is de vraag, voor wie maak je muziek en waarom.

Ik ben echt mega slecht in samenwerking..
Vind het lekkerder om gewoon thuis comfortabel te klooien!

Heen en weer sturen vind ik wel relax, dat weer wel!

Samenwerkingen zijn zo goed om van te leren en ook heel leuk om te doen.

Heb echt veel geleerd in muziekuitwisselingen.

Muziek is communicatie, en tegen de muur lullen is soms wel leuk maar is niet heel leerzaam.

Kom op we hebben maar 2 handen daar kun je niet een optreden mee doen.

Daar komt ook nog bij dat iedereen een hoofd instrument heeft waar de meeste tijd in zit. Waar hij/zij dus goed in is.

Die tal van live optredens van een gast die wat knopjes drukt kan ik echt geen live sessie noemen.

F*ck het individualisme van vandaag, dat is een van de redenen dat er echt een tekort aan goede bands is.

gelukkig begint dat te veranderen.

Nee samenwerkingen zijn echt rete belangrijk om veel en vaak te doen.
Alleen muziek maken kan ook altijd nog.

Ik ben echt mega slecht in samenwerking..
Vind het lekkerder om gewoon thuis comfortabel te klooien!

Heen en weer sturen vind ik wel relax, dat weer wel!

En zichzelf wel Morpher noemen....hihi ;)

band

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=110370

Door jezelf (Hega) al gestart. Dus drie jaar na dato heb je het niet helemaal duidelijk wat je richting in de muziek is.

Best wel bizar dit :frons:
Blijkbaar hield dit mij 3 jaar geleden ook al bezig en is het moment weer aktueel bij mij.
En nog steeds vind ik het lastig om na te gaan of ik nou liever alleen muziek maak, of met anderen.
Het wordt toch wel eens tijd dat ik dit ga doorbreken.
Wellicht ga ik binnenkort drummen in een band (qua style waarschijnlijk bluesrock).

Best wel bizar dit :frons:
Blijkbaar hield dit mij 3 jaar geleden ook al bezig en is het moment weer aktueel bij mij.
En nog steeds vind ik het lastig om na te gaan of ik nou liever alleen muziek maak, of met anderen.
Het wordt toch wel eens tijd dat ik dit ga doorbreken.

Maar maak jezelf ook niet te zwaar, je bent creatief genoeg. Samenwerken komt ook min of meer vanzelf als je aangeeft wat je voorkeuren zijn om dat te doen en wat wil je delen, welke stijl/richting, etc, simpel beginnen, etc, etc... :)

Hega> je kan ook samen met één persoon een beetje chillen/kletsen/uitproberen om eraan te proeven.
Het hoeft niet meteen een groot project met resultaat te zijn toch?

Als ik in m'n 1tje muziek maak heb ik er bijna altijd lol in..
Die lol gaat meestal wel over wanneer ik het aan anderen laat horen! :-P
Ook vind ik het uitermate irritant iets te spelen,
waar anderen bij zijn..

Laatst gewijzigd:
Hega> je kan ook samen met één persoon een beetje chillen/kletsen/uitproberen om eraan te proeven.
Het hoeft niet meteen een groot project met resultaat te zijn toch?

Daar heb je wel gelijk in.
Het zou ook leuk zijn om samen met iemand anders aan tracks te kunnen werken.
Zodoende kun je elkaar ook ondersteunen etc.

Back