hoe krijg je een produktie vet

Ik zou zeggen, maak eens een track beschikbaar voor download...

Kunnen we allemaal ff luisteren, en dan helemaal afslachten :D

Waarmee ik bedoel dat wij als groep eerst eens ff moeten luisteren,
voordat we allemaal tips geven. Misschien kunnen we je met een
paar specifieke tips juist wel een heel eind op weg helpen!

Mvg.

CoolRunning

Wat dingen die ik hiet zogauw niet in de thread heb gelezen is het gebruik van effecten. Een galm doet vaak wonderen, het vult vaak de lege ruimtes in je track op.

Daarnaast werkt enhancing natuurlijk ook altijd goed en natuurlijk de compressie. Maar compressie wordt IMHO gebruikt om de gehele track op 1 lijn te krijgen que vetheid e.d. En niet om de hele track aan te dikken. Vaak zijn sommige stukken iets 'overdone' en andere stukken komen wat tekort.

Het blijft toch gewoon een kwestie van ervaring. Probeer een geluid wat te moduleren, een extra hihat in te voegen.

Wat is vet? Best kans dat als ik jou nummer hoor, het gewoon prima vindt klinken.
Aan de apperatuur die je gebruikt zal het niet liggen.
Ikzelf gebruik geen compressors of wat dan ook. Hooguit hier en daar wat reverb,
maar lang niet altijd. Toch vinden veel mensen mijn muziek ok.

Vaak zijn sommige stukken iets 'overdone' en andere stukken komen wat tekort.

Is wel wat aan te doen met multibandcompressie he?
Ik gebruik daarvoor de Akai Quadcomp. Klinkt echt lekker en is ook heel eenvoudig te bedienen.

Re: Britney

Re: Britney

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Dat Britney waanzinnig klinkt staat buiten elke discussie. Dat zijn inderdaad het soort produkties waar je uren naar moet luisteren en bijgevolg veel van kan leren. Want dat is de eerste stap. Goede wijnen moet je ook leren proeven.

Andere mogelijkheden :

Quincy Jones
Trevor Horn
Madonna
Yello

Uren naar Britney luisteren? Dan word ik gek:dubbel:

Die justin timberplas die heeft trouwens ook dikke producties.

:doei:

De grote producties die hier genoemd zijn, worden over het algemeen dan ook niet op setups opgenomen/gemixt als de meeste van ons zullen gebruiken. Hier gaat het om SSL, Neve, Euphonix etc mengtafels. Recorders van Studer, Otari, Digidesign (enzo) zijn niet te betalen voor de 'slaapkamer' muzikant en dat komt voornamelijk door de kwaliteit die ze leveren. Bepaalde componenten die 'plezierige' harmonischen toevoegen, bepaalde 'punch' van zichzelf toevoegen en ga zo maar door.
Alhoewel het uiteindelijke resultaat wel helemaal afhankelijk is van de zwakste schakel, veelal de mens, zijn dit zaken die zeker helpen sneller een goedklinkende ('vette') mix neer te zetten.

Ik vind het niet helemaal eerlijk om je eigen producties te gaan vergelijken met de toppers, dit is gewoon een totaal andere klasse. Je kunt het als leidraad gebruiken, maar het verkrijgen van 'zo'n' sound is niet makkelijk met de meest gangbare apparatuur die de forumleden zullen gebruiken. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar makkelijk zal het niet zijn.

Voorbeeld: Een aantal jaren terug mixte ik een album (demo) op een 'middelgrote' mengtafel, de Jade van Soundtracs. Nog steeds zo'n 150.000 gulden toendertijd. Één van de tracks heb ik ook op een SSL gedaan, met dezelfde recorder en het verschil was ongelovelijk. Bij de Jade moest ik redelijk veel EQ en compressie gebruiken om een goede sound te krijgen, op de SSL deed ik de faders open en er stond al bijna een redelijke beginmix.

Apparatuur en kennis zijn een vereiste, alhoewel je veelal met beperkte middelen al een goede mix zou kunnen maken.

Origineel geplaatst door aux
De grote producties die hier genoemd zijn, worden over het algemeen dan ook niet op setups opgenomen/gemixt als de meeste van ons zullen gebruiken. Hier gaat het om SSL, Neve, Euphonix etc mengtafels. Recorders van Studer, Otari, Digidesign (enzo) zijn niet te betalen voor de 'slaapkamer' muzikant en dat komt voornamelijk door de kwaliteit die ze leveren. Bepaalde componenten die 'plezierige' harmonischen toevoegen, bepaalde 'punch' van zichzelf toevoegen en ga zo maar door.
Alhoewel het uiteindelijke resultaat wel helemaal afhankelijk is van de zwakste schakel, veelal de mens, zijn dit zaken die zeker helpen sneller een goedklinkende ('vette') mix neer te zetten.

Ik vind het niet helemaal eerlijk om je eigen producties te gaan vergelijken met de toppers, dit is gewoon een totaal andere klasse. Je kunt het als leidraad gebruiken, maar het verkrijgen van 'zo'n' sound is niet makkelijk met de meest gangbare apparatuur die de forumleden zullen gebruiken. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, maar makkelijk zal het niet zijn.

Voorbeeld: Een aantal jaren terug mixte ik een album (demo) op een 'middelgrote' mengtafel, de Jade van Soundtracs. Nog steeds zo'n 150.000 gulden toendertijd. Één van de tracks heb ik ook op een SSL gedaan, met dezelfde recorder en het verschil was ongelovelijk. Bij de Jade moest ik redelijk veel EQ en compressie gebruiken om een goede sound te
krijgen, op de SSL deed ik de faders open en er stond al bijna een redelijke beginmix.

Apparatuur en kennis zijn een vereiste, alhoewel je veelal met beperkte middelen al een goede mix zou kunnen maken.

idd, het geluid dat je krijgt dat je alles door een Neve tafel haalt....., op elk kanaal neve compressors standaard ingebouwd....SSL is nu eenmaal de BOM, daarmee uit. Wij kunnen wel goed mixen maken, maar de klank die je in produkties van Max Martin of producers van Madonna hoort. Vergeet het maar.
WAT NIET WIL ZEGGEN dat je je hoofd moet laten hangen! Die gasten hebben zich ook eerst bewezen op mindere dingen, dus de magie van kok was al grotendeels aanwezig, alleen het gereedschap van hetzelfde niveau is naar hen toegekomen omdat ze het waard waren. Alles trekt mekaar aan, zo is dat nog met zaken als deze....

Een goede kok begint met als basis;
maniefieke basisingredienten, van de eerste klasse, ook voor de sausen, dessert.....
Om uiteindelijk tot een zeer lekker resultaat te komen, zonder al te veel te moeten knoeien dan wanneer hij was vertrokken met minder goede basisingredienten.

:biertje: 8~ http://www.orval.be (af en toe sluikreclame...) ;)

SSL ?

SSL ?

Neve, SSL, Amek,...tjonge tjonge wat een grote namen ! Doe mij maar een Euphonix. Dat is nou éénmaal de beste tafel ter wereld. (en ook Neve ja )
Mixen kan je, of kan je niet. Het is niet omdat je een formule 1 wagen onder je kont krijgt geschoven, dat je ook nog race kan rijden, laat staan winnen. Kunnen mixen heeft weinig of niks te maken met het soort apparaten die je daarvoor gebruikt. Als je echt stuurtalent hebt zoals meneer Schumacher, dan heb je dat jaren daarvoor al bewezen in cart of rallyrijden. Do you get the pic ? Met mixen is dat net zo.

Al is het natuurlijk zo dat je niet kan verwachten dat iets top notch klinkt als je met een 4de rangs mixer en monitors werkt naturlijk. Maar als je talent hebt, kan je dat erg goed opvangen. Het heeft alles te maken met het inschatten van de tekortkomingen van je apparaten, en daar ook consequent naar werken. Ik geloof dan ook dat het geen moer uitmaakt of je een SSL hebt of niet als je niet weet hoe je tot een dynamische eindmix moet komen.

Daarom vind ik het zo gek dat mensen gaan beweren dat je een compressor "nodig" hebt. Die heb je pas nodig als een bepaald instrument of klank in de mix daar om vraagt. En dat geldt zowat voor alle randapparaten. Ik ken mensen die in hun home studio beter mixen op een Mackie 8bus dan pro's die een hele dag op een SSL zitten te staren...

Re: SSL ?

Re: SSL ?

Daarom vind ik het zo gek dat mensen gaan beweren dat je een compressor "nodig" hebt. Die heb je pas nodig als een bepaald instrument of klank in de mix daar om vraagt. En dat geldt zowat voor alle randapparaten. Ik ken mensen die in hun home studio beter mixen op een Mackie 8bus dan pro's die een hele dag op een SSL zitten te staren...
\

Helemaal mee eens, ik heb inderdaad meerdere posts (maar ook brieven in Interface en directe vragen) gelezen die zeggen: "He, ik heb een compressor...waarom klinkt het nu nog niet vet?" Zoals al eerder genoemd is een compressor geen wondermiddel en moet je ze gebruiken wanneer je ze nodig hebt en niet standaard op je hele mix zetten.

Mixen is als schilderen: je voegt zaken bij elkaar, met de middelen die je voorhanden hebt, en brouwt dit tot een geheel. Met je vaders schilderkwasten zal het minder goed gaan dan met penselen.

Wat ook niet vergeten moet worden is de invloed van de pre-mastering, na de mix. Hier wordt de uiteindelijke klank bepaald dmv een combinatie van EQ, compressie, limiting etc (niet speciaal in deze volgorde).

Ik zou wel eens een tijdje een Tascam M3... willen hebben of iets gelijkaardigs, om te zien hoe ik mijn kookkunsten daarop zou kunnen botvieren. Al is het maar om het geluid van een analoge tafel eens te proeven en zen EQ.*D
Ik ben vertrokken met low budget (very low) analoge tafel(tafel is een groot woord), om dan ineens naar een Yamaha digitale over te gaan.

Ik bezie men mengtafel dus ook wel als een volwaardig instrument, en niet zomaar als een verbindingsdoos. :eureka:

:koffie:

Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Weten welk instrument in welk frequentie-gebied ligt is al veel. Daarover bestaan tabellen. Mixen is een beetje als een puzzel met vormloze stukjes

Wat interessant. Weet iemand hoe ik hieraan kan komen?

Re: Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Re: Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Origineel geplaatst door olaf
Wat interessant. Weet iemand hoe ik hieraan kan komen?

Het "Studio tabellenboek" is een erg goed boek, met veel handige tabellen voor effecten, timestretching etc etc. ISBN 90-7370-807-9, geschreven door Bart Groenlof.

http://www.interface.nl/script/webshop.htm

Zo'n D&R mixer uit de jaren 70/80 zou de de boel ook warmer/voller kunnen laten klinken heb ik mij laten vertellen.
Ik wil ook nog ooit zoiets aanschaffen. Zo'n mooie grote met van die houten zijkanten en VU meters :)

Re: Re: Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Re: Re: Re: Re: hoe krijg je een produktie vet

Het "Studio tabellenboek" is een erg goed boek, met veel handige tabellen voor effecten, timestretching etc etc. ISBN 90-7370-807-9, geschreven door Bart Groenlof.

http://www.interface.nl/script/webshop.htm

is dit soort informatie nergens online (gratis) beschikbaar? :)

Origineel geplaatst door sander
Zo'n D&R mixer uit de jaren 70/80 zou de de boel ook warmer/voller kunnen laten klinken heb ik mij laten vertellen.
Ik wil ook nog ooit zoiets aanschaffen. Zo'n mooie grote met van die houten zijkanten en VU meters :)

Das ni slecht denk ik om alles eens door te smijten, al is het maar telkens voor een remix na dat je al weet hoe je alles moet hebben, maar dan nog beter proberen via zoiets.
Koop ik ooit ook nog eens bij gewoon voor de hobby zo..:dubbel:

een DDA ofzo...

Origineel geplaatst door sander

Die zijn echt heel mooi... Vooral de studio-tafels, maar oeioeioei die dingen vergen veel onderhoud... dat wil je dan weer niet weten. Want met krakende potmeters en een ruizende phantom kan je dus geen vette produktie maken. Maar dat hadden jullie zelf ook al wel begrepen.... ;)

Dan zou ik eerder gaan kijken voor een Soundtracs Ghost, Amek Big by Langley, DDA, Tascam M-series of ander middelgroot merk. Check maar eens op http://www.recordingconsoles.net/

Hey! Coole site. Deze D&R bedoelde ik dus: werkt erg lekker, maar als je um niet onderhoudt.... aaaaaaiiiii......

Attachments

• dr8000_6.jpg
    dr8000_6.jpg
    27,9 KB · Bekeken: 109
Back