hoe krijg je een produktie vet

Origineel geplaatst door shortwave
Hey! Coole site. Deze D&R bedoelde ik dus: werkt erg lekker, maar als je um niet onderhoudt.... aaaaaaiiiii......

er staat er 1 op marktplaats

Ja SSL of Neve, leuk voor thuis.
Maakt geen donder uit, Brain Eno maakt mixen op juist heel afwijkende apparatuur welke dus voor een extra dimensie zorgen. Het gaat weederom niet om de keuken maar om de kok.

Origineel geplaatst door Mostatic
Ja SSL of Neve, leuk voor thuis.
Maakt geen donder uit, Brain Eno maakt mixen op juist heel afwijkende apparatuur welke dus voor een extra dimensie zorgen. Het gaat weederom niet om de keuken maar om de kok.

Ja natuurlijk, daar zijn we het allemaal al wel mee eens, lees de vorige replys maar eens door.
Maar als freaks en nerds geilen we toch allemaal op die dingen... mmm lekkere klankborden, spingaren voor smerige of hemelse geluidstexturen. Muzikale EQ, wolwatten, oppoetsend de geluidsaanbidding.
Mag het wat poëtischer...:dubbel:

Moest je kiezen tussen een SSL kado in ruil voor je lief....

Ik ruik de nieuwe elektronische circuits al als ik de studiodeur opentrek...

Tsja, ik zou helemaal geen SSL willen hebben.
En als ik hem gratis zou krijgen dan verkocht ik hem metteen weer door.

En ergens slaat het ook nergens op om in je homestudio setup een hele dure mixer te willen hebben. Ook al is het alleen maar voor de sound. Heb je daar zoveel geld voor over dan?

Met wat je hebt en evt wat extra kwaliteits apparaten zul je nog zat zeer goede resultaten kunnen halen. Analoge compressors en buizenspul kan je ook erg helpen maar is net zo min heilig als SSL. Hij zijn gewoon apparaten waarvan je de karakteristieken moet gebruiken naar eigen smaak/inzicht.

Met die setup die je nu al hebt moet je ook al vette produkties kunnen maken anders vrees ik dat je met die duurdere gear het ook niet zult redden. En dan ben ik het 100% eens met sKeLeTvM.

Origineel geplaatst door aux
De opmerking om een SSL thuis te zetten was ook maar een grap, zo'n ding is helemaal niet gebouwd om in een homesetup te hebben.

Geef maar hier die grap dan, kzal er wel plaats voor maken... 8)

Geef maar hier die grap dan, kzal er wel plaats voor maken...

Je mag de mijne wel hebben. Ik heb er nog een in de slaapkamer staan, maar hij neemt te veel ruimte in.
k gebruik nu in de plaats een behringer van 100 euro.

M'n adres staat op m'n site http://www.corrykonings.nl

wel of geen en hoeveel compressie is natuurlijk maar een deel(tje) van het hele verhaal...
Buiten talent is SMAAK ook heel belangrijk... persoonlijk vind ik alle 3FM en 538 uitzendingen absolute bagger! alleen omdat ze zo hoog mogelijke signalen willen uitzenden en dus alles nog eens door een (veel te flinke) compressor halen. Het is gewoon schande! Al het werk dat die top-producers in een juiste mix gestoken hebben, helemaal weg! foetsie! alles dichtgesmeerd!

maar dit terzijde......

Bij mezelf heb ik ontdekt dat ik steeds minder compressie en EQ nodig had voor mijn muziekjes... ik denk dat mijn instellingen tijdens het recorden al beter zijn geworden... maar ook mijn smaak is veranderd... de hedendaagse trancehits zijn ook helemaal dichtgesmeerd, maar ik hou zelf steeds meer van open producties, maar waar wel genoeg punch in zit...

Dit over smaak...

Wil je VET? dan denk ik dat je moet beginnen met de sounds, dan pas reverbs en beetje delay hier en daar... ikzelf voeg pas effecten toe nadat alles al goed klinkt... soms heb je een effect absoluut nodig voor een geluid, maar da's de uitzondering die de regel bevestigt...

GOOGLE ook eens op MASTERING, MIXING en dat soort termen... er staat echt HEEL veel op het net...

Groet,
Roy

Een mooi voorbeeld is 'Dark Side Of The Moon' van Pink Floyd. Misschien niet de smaak van de gemiddelde forum bezoeker...maar dit is een goed voorbeeld van een opname waar helemaal geen compressie gebruikt is, althans, dit lees ik overal. Een mooie, open mix met een minimaal hoeveelheid effecten.

Een interessant feit voor de forumleden is het nummer 'On The Run', die helemaal is opgebouwd met de EMS VCS3 en de EMS Synthi A. Als je dit nummer hoort (uit 1973) hoor je hoeveer ze hun tijd vooruit waren.

Een mooi voorbeeld is 'Dark Side Of The Moon' van Pink Floyd. Misschien niet de smaak van de gemiddelde forum bezoeker...maar dit is een goed voorbeeld van een opname waar helemaal geen compressie gebruikt is, althans, dit lees ik overal. Een mooie, open mix met een minimaal hoeveelheid effecten.

Een interessant feit voor de forumleden is het nummer 'On The Run', die helemaal is opgebouwd met de EMS VCS3 en de EMS Synthi A. Als je dit nummer hoort (uit 1973) hoor je hoeveer ze hun tijd vooruit waren.

Nee Aux, Pink Floyd deed alles met softsynths hoor.. :dubbel: :frons:

Hihi..

Nou ik heb veel liever 1 EMS VCS 3 dan ALLE f*&*ing softsynths die er zijn !!!! :duivels:

Origineel geplaatst door Bass
Hihi..

Nou ik heb veel liever 1 EMS VCS 3 dan ALLE f*&*ing softsynths die er zijn !!!! :duivels:

mijn idee bass

hmm ik hoor hier maar iedereen zeggen dat je moet werken met galm en delay. met die ingedienten kan je in mijn ogen een nummer niet vetter maken we de mix een beetje ruimte geven. er zijn zoveel nummer waarbij geen greintje galm of delay is gebruikt en die echt als een baksteen in je gezicht komen.

maar om eq en compressie te kunnen gebruiken heb je ervaring(dus geduld) en een goed gehoor nodig, dat laatste krijg je niet meteen, dat moet je trainen. en reken maar op een paar jaar.
dat is ook de reden dat voor een beginner het niet uitmaakt of ie een ssl, neve een otari of wat voor duur ding dan ook heeft of een behringer, phonic of audiosonic. als je niet weet(hoort) wat je aan het doen bent dan maakt het echt niet uit waaraan je draait.

maar zodra je het een beetje doorhebt dan is een eq(of compressor) uit de duurdere series toch wel erg fijn. allee niet betaalbaar.

maar gelukkig zijn er nu kaarten als de powercore met daarop een bizar goede imitatie van bijvoorbeeld de oxford eq, mackie heeft als antwoord de cambridge eq(tja :confused: :) ) die ook behoorlijk netjes klinkt. en zo zijn er nog wel wat.

(bestaat er eigenlijk een softe urei 1176?)

maar goed dit is mijn mening, maar aangezien ik altijd gelijk heb...uhh laatmaar

Zeker, het bedrijf Bomb Factory maakt bijna alleen maar physical modelling versies van bekende 'vintage' apparaten.

Check this: http://www.bombfactory.com/products/main.html

das vet:)
alleen helaas weer voor protools en digital performer, ach weet je tussen nu een een tijdje wordt ik toch miljonair koop ik gewoon een echte

Origineel geplaatst door EDP
hmm ik hoor hier maar iedereen zeggen dat je moet werken met galm en delay. met die ingedienten kan je in mijn ogen een nummer niet vetter maken we de mix een beetje ruimte geven. er zijn zoveel nummer waarbij geen greintje galm of delay is gebruikt en die echt als een baksteen in je gezicht komen.

Niet om het een of ander, maar ik ken ook genoeg platen waar als ik de delay wegdenk er nix meer van de groove overblijft.. Maar het is idd geen garantie voor vette trax..

Arrangements maken trax vet in mijn ogen.. Keuze van geluiden en wanneer en hoe hard etc etc.. zeer belangrijk!

all time favo voorbeeld: In Sides van Orbital

R

Vet is relatief.

Je hebt een vette sound en een vet nummer, beide hebben niets met elkaar te maken of wel.. ;)

Hoe vet wil je het hebben? Als je pop-producties wil maken op het niveau van Britney, Timberlake, Madonna, of bijvoorbeeld Dr.Dre (mag ik dat hier even onder pop noemen? sorry Dre, je snapbedoel), dan krijg je het erg moeilijk zonder een hele berg dure aparatuur. Natuurlijk is talent belangrijk, maar een eenvoudige home studio gaat gewoon niet klinken als Abbey Road. En bij dit soort producties maakt dat wat uit.

Maar dat is pop. Producers in de genres waar ik zelf het meest naar luister hebben over het algemeen vrij aardige setups, maar zeker geen Strongroom, AIR, of RealWorld achtige zaken. En vaak genoeg hebben ze een setup die niet duurder is dan die van de gemiddelde synthforum-er. Sterker nog, misschien klinkt sommige muziek wel beter als het met eenvoudige spullen geproduceerd is. Als ik tracks zoals die laatste plaat van Sander hoor dan denk ik niet 'goh, jammer dat die gozer dit niet door 'n Neve en wat Teletronix compressors heeft kunnen halen'; dat had aan die plaat weinig toegevoegd, of er misschien juist aan afgedaan. Of check die 'intrumentals' van Jay Dee: die zijn gewoon op de plaat gezet zoals ze uit zijn MPC kwamen rollen. Ook vet.

Met andere woorden 'vet' in popmuziek is niet hetzelfde als 'vet' in andere genres. Naar wat voor vet ben je op zoek?

Back