Akai MFC42 geen geluid

heiko

abc
Hey!

Ik heb van matrixxx een kapotte MFC42 gekocht. Display deed raar en knoppen deden niks meer. Bleek dat twee potmeters een klap gehad hadden waardoor er ongeveer 50 printsporen op de mainboard gebroken waren. Na een paar uur repareren van de printsporen doen alle controls op de MFC het weer maar ik krijg geen geluid uit het ding wat mij verbaast. Heeft de MFC toevallig een stand waarin die zo geroute kan zijn dat er geen geluid uit komt?
Wat ik zelf al heb gechecked zijn de MIDI settings en met MIDI: OFF kan ik alle parameters besturen en kan ik ook all CC# checken en die matchen allemaal. Wie heeft voor mij de geniale hint over het geluidspad, want ik geloof niet dat alle inputs en outputs en filterchips stuk zijn terwijl het hele frontpanel het netjes doet....

Heiko

Noot voor MFC-bezitters: de constructie van de MFC42 op het gebied van de potmeters is extreem slecht! De potmeters zitten direct op de printplaat gesoldeerd en zijn niet geborgd met moeren zoals dat normaal hoort in een kwaliteitsapparaat. Een klap op een potmeter geven betekent dus dat je enorme kracht printplaat geeft. De printplaat is van uiterst billige kwaliteit (FR-1) wat meteen leidt tot draadbreuken. Repareren in een MFC42 is een regelrechte ramp omdat er ongelofelijk veel printjes en kabeltjes in dat kleine kastje zitten. Dus als je MFC je lief is, pas dan op met kracht op de potmeters (de unit op zijn voorkant laten vallen betekent waarschijnlijk acuut overlijden)...

Back