De impact van piracy

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Maar... maar dat zou betekenen dat illegaal films downloaden ook niet goed is voor de film industrie Raphie ;-)

Demian, je trekt het nu wel erg naar een macro-economisch onderbuikgevoel toe.
Zullen we ons beperken tot de feiten ipv van je toekomstvisie op de wereld? ;)

Dat is prima uiteraard, mijn mening is dat jij je drukt maakt om iets (piracy) en wil opkomen voor een partij (auteursrechthebbenden) terwijl die zelfde partij in de toekomst nog veel meer te maken zal krijgen met inkomstenderving, maar dan uit de legale hoek, (freeware / opensource) dat is iets waar je je nog meer zorgen om zou kunnen maken. Maar dat is een keuze.

Leef maar lekker in het nu, mis gaat het toch. :D

Dus eigenlijk maakt deze man een product waar geen vraag naar is voor de prijs die hij ervoor wilt hebben.....marktwerking heet dat. Kut voor zijn investering, hopelijk leert hij ervan.

Maar... maar dat zou betekenen dat illegaal films downloaden ook niet goed is voor de film industrie Raphie ;-)

Daar zat ik ook nog aan te denken..........maar je weet hoe de pappenheimers zijn, die vergeten vast wat ze eerder gezegd hebben.

@Demian: vind je dan dat werk kunstmatig in stand moet worden gehouden ? In je voorbeeld: er is vreselijk veel werk voor ICT-ers, zelf nu tijdens deze "crisis". Mensen moeten gaan waar het werk is, zowel fysiek als geestelijk, of met andere woorden, waar iemand vroeger op het land zou werken zou hij nu opgeleid kunnen worden tot techneut - wellicht verdient dat ook beter dan op het land werken.

Ik vind dat er op zijn minst nagedacht moet worden over hoe we in de toekomst om zullen gaan met de werkloosheid die onstaat als gevolg van automatisering / open source.

Net zoals je een bijdrage betaalt voor auteursrechthebbenen via de koop van beschrijfbare media zou je een regeling kunnen treffen die ontstane werklozen als gevolg van automatisering op een of andere manier helpt. (hier ga ik verder geen concrete oplossingen voor verzinnen overigens, ik heb wel iets beters te doen.. :W )

Want het is inderdaad het ene zijn brood is de ander zijn dood principe, en dat is leuk voor de gene die het brood in handen krijgt, maar niet zo lachen voor hij die het kwijt is, dan kan je vinden dat iemand zich daaraan moet aanpassen, maar dat werkt gewoon niet zo, dat betekent dat er veel mensen in kwetsbare posities zijn en door automatisering vallen er gewoon harde klappen.

Volkomen legaal en keihard.

Dus eigenlijk maakt deze man een product waar geen vraag naar is voor de prijs die hij ervoor wilt hebben.....marktwerking heet dat. Kut voor zijn investering, hopelijk leert hij ervan.

Dat was ook wat ik dacht overigens.. :D

voor films en muziek betalen we in nederland de copieerheffing en daarmee is het voor consumenten klaar. Maar als je probeert geld te verdienen met andersmans auteursrecht (bijv DJ's horeca etc. dan dient dat ook gewoon te worden afgetikt. Je kan als DJ in nederland niet met je ASBO Top100 op USB een club binnenstappen en je ding doen. je zal dan toch een playlist moeten verschaffen waarover rechten zullen moeten worden betaald.

Hetzelfde geldt voor een hoop "producah's" Ze zijn allemaal zo ontzettend "professioneel" en "full time" maar op het moment dat het op piracy aankomt zijn ze spontaan allemaal hobbyist. een smerige inconsistente dubbele moraal.

Ja nog zo een leuk iets, ik betaal verplicht mee aan een product wat ik niet download.........
Wat bedoel je met je laatste zin?

Misschien moeten ze dan maar eens software aan eerlijke prijzen verkopen.

zoals Reaper 60 USD (is een degelijke DAW) verdien je er meer dan 20000 USD mee vragen ze je vriendelijk om de volledige vcersie van 250 USD te kopen. Is eerlijk geprijsd.
Zeker voor jonge studenten die misschien wel talent hebben maar geen geld hebben.

Ikzelf werk nu een 10 tal jaar en vanaf ik geld verdiende begon ik mij software aan te kopen (bijna alle software die ik ooit gratis uit probeerde) dus misschien had die man zijn sample pack maar moeten verkopen voor 2 USD dan had hij waarsch al meer verdient dan nu.

Overigens, piracy is wel degelijk een probleem ja, dat wil ik niet ontkennen.
Ik ben er alleen voorzichtig mee om enkel daar de focus op te leggen, alsof de problemen zijn opgelost als er geen piracy zou zijn, want dan heb je nog steeds het freeware probleem, kwestie van tijd.

Ja nog zo een leuk iets, ik betaal verplicht mee aan een product wat ik niet download.........
Wat bedoel je met je laatste zin?

Dat ze links lullen en rechts vullen.
Of net lullen hoe het uitkomt.

Ti's heel simpel: als je timmerman wil worden, loop je ook niet een werkplaats op om je gereedschap bij elkaar te stelen
wil je taxichauffeur worden, loop je ook niet bij de Mercedes dealer naar binnen om een E series zonder betalen mee te nemen

voor films en muziek betalen we in nederland de copieerheffing en daarmee is het voor consumenten klaar.

Wat een onzin. Voor de wet wellicht wel maar dat is alleen omdat justitie te lui is om achter downloaders aan te gaan en om niet het verwijt te krijgen dat ze een wettelijk verbod op diefstal via downloading niet handhaven.
Je piept wel anders als jij niks terugziet voor je smeerkaasmuziek.
Voorlopig ben ik als pricipiele niet-downloader alleen maar geld kwijt aan kopieerheffingen op informatiedragers. Of wil je dat nivelleren noemen, Raphie?

Nounou.. pak eens een taxi zaterdagnacht in Amsterdam.. die taxi chaufeurs zijn echt geen lieverdjes hoor!

Daar zat ik ook nog aan te denken..........maar je weet hoe de pappenheimers zijn, die vergeten vast wat ze eerder gezegd hebben.

voor films en muziek betalen we in nederland de copieerheffing en daarmee is het voor consumenten klaar. .

Of net lullen hoe het uitkomt.

Hmmm...... Okaaay..

Wat de DJ betreft, men zou DJ's kunnen chekken als die aan het draaien is, is ie fout bezig, in beslag nemen van zijn spullen en einde optreden van de DJ.
Erg slecht voor zijn reputatie, dus als ze dat een tijdje zouden doen is dat probleem zo opgelost.

Wat betreft iedereen die professioneel bezig is, die lui hebben allemaal als het goed is een KvK.
Die zou je ook langs kunnen gaan om de zoveel tijd.

Wat betreft hobbyisten en consumers.. tjsa.. die moeten maar via heffingen belast worden, beetje veel werk anders. (hoewel, hee.. werk! :eureka: )

Ondanks dat illegaal downloaden natuurlijk fout is en het mij enorm vervelend lijkt om hard werk illegaal verspreid te zien worden, heeft deze man toch een beetje zijn kop in het zand gestoken. Ik denk dat zodra je je op de software markt begeeft, je weet dat er een grote kans is dat je software vroeg of laat een keer via het illegale circuit aangeboden gaat worden. En hoe meer succes je met je software hebt, hoe groter die kans wordt. Dat praat het nooit goed, maar het is wel iets waar je helaas rekening mee moet houden als je besluit betaalde software op de markt te brengen.

voor films en muziek betalen we in nederland de copieerheffing en daarmee is het voor consumenten klaar.

Dus als ik een spindeltje CD-R's van 10,- koop mag ik de komende maand 100 vd nieuwste films en 200 CD's downloaden en dat is volgens jou volkomen in orde?

Mss volgens de nederlandse wet wel… maar qua moreel besef? Vind je dat echt in de haak?

Snap je nog steeds niet, wat hebben producers te maken met mensen in een cafe en playlists?

Ik ben het met je eens hoor, vinnieq, dat ik het wat milder omschrijf betekent niet dat ik een andere mening ben toegedaan. maar zo liggen de feiten i.d.d.

zelfde voor de providers: wel dikke breedband glasvezel abbo's enige reden daarvoor is...

warez gebruikers: wel geld voor dikke PC, internet verbinding iPhone abbo etc etc
gewoon een kwestie van prioriteiten: je geld alleen maar uitgeven aan zaken die je niet "gratis" kan stelen/krijgen

Piracy heeft een hoop minder bekende artiesten ook een hoop bekendheid verworven.
het illegaal dl. van muziek bedoel ik dan.

Ook software ontwikkelaars hebben er (denk ik) baat bij....
er zijn nou eenmaal mensen die niet betalen voor muziek/software...en die zouden dat m.i. ook nooit doen.
Dus dan is de keuze toch tussen 2 evils, OF je muziek/software word minder gebruikt/geluisterd, OF het wordt gratis gebruikt/geluisterd.

ik heb er zelf absoluut geen moeite mee dat mensen mijn werk (gratis) downloaden.
het zou leuk zijn als ze er voor betalen....tuurlijk, maar ik heb nog steeds liever dat ze het illegaal hebben dan niet.

Kan een kromme gedachte zijn natuurlijk...maar zo zie ik het.

Ik ben het overigens ook kompleet met Acidfever eens dat ik ook graag betaal voor een product en zo de ontwikkeling stimuleer.....maar dit terzijde

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back