De impact van piracy

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Jij stelt dat de regering jouw buurvrouw doodwenst. Ik vind dat te ver gaan. Maar goed, even voor de duidelijkheid, volgens jou wensen Beatrix en de ministers en staatssecretarissen jouw buurvrouw dood. Graag even aangeven of je dit inderdaad vindt of dat het geblaat was.

Dat stel ik inderdaad. Helaas is dat het geval.

Nou heb ik misschien een andere kijk op dingen gekregen door 15+ jaar in de medische industrie te werken. (achter de schermen weliswaar). Ik heb zoveel onrecht, zakkenvullerij en eigenbelang gezien, dat ik vind dat ik dat best kan stellen. Nu zijn niet alle personen die je noemt daar waarschijnlijk direct bij betrokken. Dus ik had het wellicht iets genuanceerder moeten zeggen.

Ik heb meerdere betaalde VSTi's en software pakketten hier, maar ik gebruik steeds vaker freeware (Ook zakelijk).

OpenOffice, Google Sketchup, Inkscape, Gimp, Php, MySQL etc

Ik doe er dus zelf ook aan mee, ik ga de dure tegenhangers niet kopen en met mij heel veel mensen niet. En dat wordt meer en meer, kwestie van tijd. En is alle software zo'n beetje gratis op een gegeven moment.

Maar ook die gratis verkrijgbare software moet gemaakt worden. De mensen die dat doen zullen dat niet allemaal vanuit de hobby of als vrijwilliger doen, daar zitten ook betaalde krachten tussen. Oftewel er zit ergens wel een businessmodel achter waardoor geld op een andere manier binnenkomt en er is dus nog steeds gewoon betaald werk. Dat dit concurreert met software waar de consument wel voor moet betalen, dat lijkt me een normale vorm van marktwerking.

Ok, dus we hebben het al niet meer over "hufters en bonussen" maar meer reeel over de toegevoegde waarde van producten.

Wat doe je dan met de dingen die je niet "echt" gebruikt? (snap ik sowieso niet, of je gebruikt, of je gebruikt het niet?) waarom verwijder je die niet dan? of hebben die nog "enig" nut, maar niet genoeg om aan te schaffen? Hoe werkt dat dan in je gedachtengang?

Je hebt me niet goed begrepen Raphie. Heb nergens gezegd dat ik die warezed software BLIJF gebruiken. Ik schreef toch al dat ik enkel nog wel eens een warezed versie PROBEER om de software goed te kunnen beoordelen? Kan ik er niks mee, werkt het voor mij niet, gelijk deinstalleren.

Als ik bijvoorbeeld een auto ga kopen, zitten er tijdens de proefrit toch ook gewoon een stuur in en 4 wielen onder? Dat is soms zo irritant aan demo versies van software.

Een PC vol met illegale plugins, waar je er uiteindelijk maar 4 echt goed van kent en gebruikt, dat is wat ik bedoelde. Dus ik heb die 4 gekocht en de rest in de prullenmand gegooid.

Volgens mij hadden we de hele tijd al min of meer dezelfde mening Raphie. Alleen, zoals wel vaker,
toen de politiek erbij betrokken raakte, werd eenieder uit elkaar gedreven :).

Maar ik blijf van mening dat er ook softwarebedrijven zijn die zich schuldig maken aan zakkenvullerij. Dat geeft je niet het recht om van ze te stelen, maar ik kan het me heel goed voorstellen in sommige situaties. Als mijn buurvrouw de apotheek overvalt, neem ik haar dat echt niet kwalijk.

You sell your Taiko library for 120$. Seriously, except professional film music composers, who is going to buy something SO specialized for such a high price ?

The quality is of course, top notch, but your library requires Kontakt full version, which already comes with a Taiko sound. Honestly, yours is better than kontakt's but is it worth investing 120$ ???

For professional music composers, probably but for average joe, definitely not !

I totally acknowledge your piracy problem, and I feel for you, but IMHO :
- the market is too small
- the price is quite high
Ik deel deze mening.

Volgens mij hadden we de hele tijd al min of meer dezelfde mening Raphie. Alleen, zoals wel vaker,
toen de politiek erbij betrokken raakte, werd eenieder uit elkaar gedreven :).

Maar ik blijf van mening dat er ook softwarebedrijven zijn die zich schuldig maken aan zakkenvullerij. Dat geeft je niet het recht om van ze te stelen, maar ik kan het me heel goed voorstellen in sommige situaties. Als mijn buurvrouw de apotheek overvalt, neem ik haar dat echt niet kwalijk.
Maar wie zijn dan de zakkenvullers? welke softwarebedrijven? wie definieert waarde?
is je buurvrouw niet happy met de goedkopere medicijnen?

Als het er op aankomt dan worden je eisen mbt werk vanzelf minder strict, daarbij is verbeterde technologie zeker niet altijd een vooruitgang, voor- en nadelen moeten worden afgewogen.

Als ik vandaag het ultieme-alles-kunnende-device uitvind waarmee al het werk overbodig wordt gemaakt en ik ben niet bereid om mijn profit te delen met de rest, dan moet ik of heel sterk zijn of wegwezen.

Zo'n ultiem alles kunnend device lijkt handig, maar dat is het toch echt niet. :D

Eh, aan wie denk je dat te verkopen? Als niemand werk heeft heeft ook niemand geld om dat ding te kopen. Tenzij iedereen dan levenslang een dikke WW uitkering krijgt die betaald wordt door de staat uit belastingen die jij betaalt van de winst op verkopen aan die WW'ers. Oh, je hebt een perpetuum mobile uitgevonden!

Dat stel ik inderdaad. Helaas is dat het geval.

Nou heb ik misschien een andere kijk op dingen gekregen door 15+ jaar in de medische industrie te werken. (achter de schermen weliswaar). Ik heb zoveel onrecht, zakkenvullerij en eigenbelang gezien, dat ik vind dat ik dat best kan stellen. Nu zijn niet alle personen die je noemt daar waarschijnlijk direct bij betrokken. Dus ik had het wellicht iets genuanceerder moeten zeggen.

Oké, dus niet alle personen van de regering wensen jouw buurvrouw dood? Welke wel dan?

Met zoveel ervaring (achter de schermen, wie werkt er voor de schermen in de medische industrie?) kan je dat toch wel zeggen...

is je buurvrouw niet happy met de goedkopere medicijnen?

Er is maar een soort medicijnen die ze kan gebruiken, helaas. Ook weer een gevolg van monopolie en zakkenvullerij in de pharma industrie.

Kon ze maar goedkopere medicijnen kopen! Die bestaan domweg niet. Je zou elke dag voor meer dan een dagloon aan medicijnen nodig hebben.... en het niet kunnen betalen omdat je door je ernstige ziekte ook al niet meer in staat bent om te werken. En wel 35+ jaar overal dikke premies voor hebben betaald....

Anyway, een van de in mijn ogen zakkenvullende softwarebedrijven is recent wat geloofwaardiger voor de dag gekomen, door de upgrade naar de nieuwste versie van hun besturingssysteem zeer betaalbaar te maken. Eerder vond ik ze vaak veel te duur. Waarom moet je er de rijkste man op aarde van worden?

Ik gun iedereen zn geld en eer van geleverd werk, maar dat was naar mijn mening buitenproportioneel. Gelukkig heeft 'ie ook het een en ander weggegeven, dat dan weer wel.

Oké, dus niet alle personen van de regering wensen jouw buurvrouw dood? Welke wel dan?

Met zoveel ervaring (achter de schermen, wie werkt er voor de schermen in de medische industrie?) kan je dat toch wel zeggen...

De chirurgen, dokteren, verplegend personeel etc. werken voor de schermen.

Lees mn post over de buurvrouw en haar broodnodige medicijnen maar... er zijn prijsafspraken e.d. gemaakt waar men tot in Den Haag van op de hoogte is, maar niets aan doet. Omdat men er zelf ook beter van wordt. Helaas is het zo.

ahh good old M$, ze krijgen ook overal de schuld van :D
maar begrijp ik goed dat er dus uiteindelijk géén VST fabrikanten zijn die absurd veel vragen en een oneerlijk bonusstelsel hebben?

Eh, aan wie denk je dat te verkopen? Als niemand werk heeft heeft ook niemand geld om dat ding te kopen. Tenzij iedereen dan levenslang een dikke WW uitkering krijgt die betaald wordt door de staat uit belastingen die jij betaalt van de winst op verkopen aan die WW'ers. Oh, je hebt een perpetuum mobile uitgevonden!

Precies mijn punt, niet alle verbetering is vooruitgang.

ahh good old M$, ze krijgen ook overal de schuld van :D
maar begrijp ik goed dat er dus uiteindelijk géén VST fabrikanten zijn die absurd veel vragen en een oneerlijk bonusstelsel hebben?

Heb ik ergens gezegd dan dat het specifiek om VST(i) fabrikanten ging? Ik schreef volgens mij toch enkel softwarefabrikanten?

Ik zou echt niet weten of het bij Steinberg, Fabfilter etc. er zo aan toe gaat als bij Microsoft. Nou vind ik de software van die beiden kostbaar, maar het werkt ook goed en ik kon er wat mee, dus die heb ik netjes gekocht.

Microsoft werkte voor mij ook goed en ik kon er precies mee wat ik wilde, dus dat koop ik al jaren.

Dus als ik een spindeltje CD-R's van 10,- koop mag ik de komende maand 100 vd nieuwste films en 200 CD's downloaden en dat is volgens jou volkomen in orde..

Mss volgens de nederlandse wet wel… maar qua moreel besef? Vind je dat echt in de haak?

Heyhey Raphie... geef je nog eerlijk antwoord op mijn vraag?? :)

Want als je je telkens weer zo druk maakt over illegale software downloaders dan ben ik benieuwd naar je antwoord..

Jajaja, we weten nu wel dat je tegen downloaden bent... en wij weten allemaal hoe vervelend dit is voor de makers.. daar heb ik dat filmpje niet bij nodig.

Ik betaal heleeeemaaaal nergens meer voor jonguh!

ti's geen filmpje, betalen blijft een keuze.
Jajaja, we weten nu wel dat je tegen downloaden bent... en wij weten allemaal hoe vervelend dit is voor de makers.. daar heb ik dat filmpje niet bij nodig.

Ik betaal heleeeemaaaal nergens meer voor jonguh!

Ik weet niet hoe Steinberg t regelt met z'n nieuwe releases, maar Adobe is al enige tijd geleden overgestapt op een interessant omzetmodel waarbij men ipv in 1 keer de hele aanschafprijs neer te leggen ook licenses voor slechts enkele maanden kan aanschaffen of "tijdelijk" extra seats kan bijhuren. Dat heeft uiteraard als nadeel dat de prijs op de lange termijn voor die gebruikers iets hoger ligt dan bij een directe aanschaf van een volledige licentie, maar als grote voordeel dat de instapprijs voor een professioneel pakket nagenoeg verwaarloosbaar is geworden. Voor enkele tientjes kun je al aan de slag met een profi pakketje en als t bevalt of je er langer mee wil werken, betaal je gewoon een klein bedrag bij. De hoge instapprijs van vele honderdeneuros voor een beetje software is daarmee niet meer aan de orde. En als ik t voor t kiezen zou hebben tussen lekker prutsen met een officieel pakket voor een paar tientjes of een warezed versie die 99.999% zeker een trojan bevat dan wist ik t wel.

downloaden van muziek en films mag in NL, het is je eigen keuze of je dat wilt of niet.
ik support liever de rechthebbenden, maar als er anderen zijn die dat niet doen, gaan ze er in NL niet voor naar het gevang.
Heyhey Raphie... geef je nog eerlijk antwoord op mijn vraag?? :)

Want als je je telkens weer zo druk maakt over illegale software downloaders dan ben ik benieuwd naar je antwoord..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back