Allemaal leuk en aardig: een DX, een Juno, een Emax, een PPG, een Fairlight, een Eminent, een Mellotron.
De drums laat ik achterwege, want die heb ik live niet nodig. Maar dan tel ik toch nog minstens 7 bakken die ik zou moeten meeslepen, terwijl het publiek het verschil tussen een piano en een autotoeter nog niet kan horen.
Mijn Yamaha S30 is behoorlijk allround in het niet allround zijn: de piano's, orgels, gitaren, brassen en pads zijn allemaal aanwezig. Maar er zit geen enkel belletje in.
Mijn Roland JX-1 kan daarentegen de belletjes juist heel erg goed. En kan ook nog eens mooie pads, synthbrassen en mooie synth-voices voortbrengen. Maar hij is niet multitimbraal en kan niet bijspringen als er eens een extra strings-klank, een gitaar, of wat dan ook nodig is.
Tot nu toe heb ik met de band de wat eenvoudigere Nederpop-nummers gedaan, maar ik wil binnenkort ook Toontje Lager en Het Goede Doel gaan doen en dan heb ik wat meer splits en klanken nodig, dan wat ik nu kan doen met de S30 en de JX-1. Een extra klavier zie ik niet echt zitten. Dat kost weer extra gesleep, een extra flightcase, een ander statief en meer kabels.
Als je ziet dat je al een fullblown workstation kunt kopen voor 150 euro, dan moet er toch eentje tussen zitten, waar je alle klanken van de JX-1 + meer mee kunt maken, en dan multitimbraal met splitmogelijkheden? Als de Kawai K4 de belletjes van de JX-1 zou kunnen maken, zou ik al een eind op weg zijn. En als de Alesis Fusion niet zo wollig en week zou klinken als door sommigen wordt gezegd en wat in veel Youtube-filmpjes te horen is (en als hij de Roland-belletjes kan maken), dan is dat nog mooier. In het geval van de Fusion zou ik dan meteen de Yamaha PSR-8000 en de Boss BR-532 kunnen verkopen. Dat zou zelfs geld opleveren.