De ultieme jaren 80 bak

Jupiter 8
Memory Moog
Prophet 5
Prophet VS
Oberheim OB(X(a))
PPG Wave (vooral 2.2 en 2.3. plus Waveterm)
Yamaha DX-7
Roland D-50
Korg DW-8000

en natuurlijk de drums, vooral

LinnDrum (een goede reden om een pesthekel aan de jaren 80 te hebben... "Last Christmas" zal ik maar zeggen)
Linn LM-1 Drum Computer (klinkt zo meteen heel wat lekkerder)
Oberheim DMX
Drumulator
Simmons SDS (klonk altijd als een hoop natte kartonnen dozen in mijn oren maar wat weet ik veel...?)

Stephen

Even je DX7 sound door de Fairlight natuurlijk rev 1 en je hebt alles van de 80s. wie had dat niet. 8D
tot aan moog aan toe.

science1fairlightcmi.l.jpg

Heeft iemand nog zo'n Fairlightje staan? Voor max. 150 euro wil ik wel de moeite doen om je van die oude bak af te helpen. ;)

Allemaal leuk en aardig: een DX, een Juno, een Emax, een PPG, een Fairlight, een Eminent, een Mellotron.
De drums laat ik achterwege, want die heb ik live niet nodig. Maar dan tel ik toch nog minstens 7 bakken die ik zou moeten meeslepen, terwijl het publiek het verschil tussen een piano en een autotoeter nog niet kan horen.
Mijn Yamaha S30 is behoorlijk allround in het niet allround zijn: de piano's, orgels, gitaren, brassen en pads zijn allemaal aanwezig. Maar er zit geen enkel belletje in.
Mijn Roland JX-1 kan daarentegen de belletjes juist heel erg goed. En kan ook nog eens mooie pads, synthbrassen en mooie synth-voices voortbrengen. Maar hij is niet multitimbraal en kan niet bijspringen als er eens een extra strings-klank, een gitaar, of wat dan ook nodig is.
Tot nu toe heb ik met de band de wat eenvoudigere Nederpop-nummers gedaan, maar ik wil binnenkort ook Toontje Lager en Het Goede Doel gaan doen en dan heb ik wat meer splits en klanken nodig, dan wat ik nu kan doen met de S30 en de JX-1. Een extra klavier zie ik niet echt zitten. Dat kost weer extra gesleep, een extra flightcase, een ander statief en meer kabels.
Als je ziet dat je al een fullblown workstation kunt kopen voor 150 euro, dan moet er toch eentje tussen zitten, waar je alle klanken van de JX-1 + meer mee kunt maken, en dan multitimbraal met splitmogelijkheden? Als de Kawai K4 de belletjes van de JX-1 zou kunnen maken, zou ik al een eind op weg zijn. En als de Alesis Fusion niet zo wollig en week zou klinken als door sommigen wordt gezegd en wat in veel Youtube-filmpjes te horen is (en als hij de Roland-belletjes kan maken), dan is dat nog mooier. In het geval van de Fusion zou ik dan meteen de Yamaha PSR-8000 en de Boss BR-532 kunnen verkopen. Dat zou zelfs geld opleveren.

Laatst gewijzigd:
Roland Varios/VSynths VC-1 D50 versie. Dan kan je lekker 15 rombanken oproepen met alle klassiekers die er zijn.

D50 is echt een allrounder, kan verschrikkelijk digitaal klinken, maar ook supersilky.

En dan zou ik er een Yamaha FS1R erbij doen voor alle DX sounds. Deze bak klinkt zo gruwelijk dik en superfx erin.

Dan heb je 2 x 1U HE rack maar voor miljoenen aan klassieke sounds bij je :)
Kost je zon 900euro voor beide toestellen tesamen.

Ik zou het wel weten, sterker nog, ik heb deze set lekker in mijn rack hangen al :D

Twee nummers uit 1986 met typische jaren 80 bass: 8)

De eerste lijkt me een Moog, de tweede een DX7.

Laatst gewijzigd:
nu shooz is absoluut geen DX7, maar gewoon een moog...

dit zijn DX7 bassen :

nu shooz is absoluut geen DX7, maar gewoon een moog...

Nu Shooz is blijkbaar een combinatie (Gearslutz):

"To hear layering, something like Jeff Lorber's '86-'87 productions like Private Passion or Nu Shooz '85-'86 such as I Can't Wait-analog, DX and 360 systems; it results in a bigger, denser, more complex sound"

Paul Hardcastle is overigens ook geen Moog, maar waarschijnlijk een Prophet-5:

http://www.synthmania.com/Famous Sounds.htm

ja duh lekker geluiden stapelen dan kan het van alles zijn niet herkenbaar

okeee, een ultieme 80 jaren setup for less moneten dan:

yamaha dx 7 (ong 150 e)

roland d50 (ong 250)

akai s900 (ong 100 e)

atari st met cubase (gratis tot 20e)

dan ben je er toch?

Vanuit een studio-oogpunt misschien wel. Maar voor live niet helemaal handig.
Op de S900 na, zijn ze niet multitimbraal. Mijn vraagstelling ging eigenlijk over een multitimbrale alternatief voor de JX-1, met een wat groter klankaanbod. Dus dat je uitgebreid kunt splitten en layeren.
De Varios met de D-50 card lijkt me ook niet multitimbraal. Dan vind ik 450 euro wel wat veel voor een D-550 met meer geheugens en meer golfvormen. Voor de helft van dat geld koop je een multitimbrale XV-3080, waar ook wel wat D-50 klanken in zitten. Het hoeft ook niet precies als een D-50 te klinken, als het maar gelijksoortige klanken zijn.

Wat voor klanken heb je nodig voor de Nederpop-klassiekers? Laten we het daar eens over hebben.
De klanken die ik van de JX gebruik zijn de synthstrings (gefilterd tot pad), synthbrass (voor de Juno-achtige klanken), fantasia, heaven, prologue, synth choir, synth bass, synth lead 1/2 en soms een marimba en een orgeltje.

Laatst gewijzigd:
Koop een 2e hands Triton, kun je live uitstekend mee uit de voeten en met wat moeite al die klassieke sounds mee maken. Wat je er niet mee kan maken sample je er gewoon mee.

en als je echt Juno 60 sounds wil, dan een Juno 60. Een Jupiter voor Jupiter Strings en een D50 voor je D50 belletjes.

Je hebt volledig gelijk Synthiaks. Uiteindelijk kom je toch uit op de standaard coverband-setup: een stagepiano en een Korg. Laat dan de S30 mijn stagepiano zijn.
Maar het fantaseren over iets beters, of iets originelers is ook een leuke bezigheid.
De JX-1 is een unieke Roland. Nog nooit eerder of later heeft een Roland zulke pure samples gehad van een D-50 en andere Roland klassiekers. Het is niet te vergelijken met een U-20 en zeker niet met zijn opvolger, de JV-30. Zelfs in de XV-synths klinken de klanken compacter en ingeblikter. Een Korg Triton heeft dat ook wel een beetje, maar goed: met een XV of een Triton kun je tenminste een hoop programmeren en combineren.

Je bent dus niet op zoek naar n 80s bak maar een plastic hotelbar coverband kwijlbak, ok:)

nou idd koop dan gewoon een yamaha PSR of een Soundcanvas:P

maar eh

hier een varios + vc1 voor 375 https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=161703

Ik zou bijna een 2e kopen als backup, klinkt echt dik hoor dat ding en het is wel meer dan een d550 he, iig met een goed leesbaar scherm, 15 banken ipv 1 etc

Wellicht voor de kleine beurs destijds, de Korg Poly800 of Roland Juno @ 1 en 2??

Je bent dus niet op zoek naar n 80s bak maar een plastic hotelbar coverband kwijlbak, ok:)

Ik zoek 1 bak waarmee zowel Juno-, D-50- en DX-7-achtige klanken te maken zijn. Met de originele synths kun je niet uitgebreid layeren of splitten. Dus wordt het workstation-achtige synth.
Ik zoek dus geen Triton of XV, maar uiteindelijk draait het vaak wel op zo'n bak uit. Het publiek hoort het verschil namelijk niet en ik hoef niet een hele muziekwinkel mee te slepen.
Voor een nummer als Stiekem Gedanst zou je al 4 Juno-60's moeten gebruiken, laat staan hoeveel Juno's en DX-en je zou moeten meenemen voor een nummer als België (10 stuks plus een CP-80 piano?)...

Een Roland Jupiter-50/80 met de Legends collectie zou daarom ideaal zijn. Maar dat valt ruim boven mijn budget.
(dit toont tevens het nut van de Legends collectie aan: 1 Jupiter-8 is mooi, maar wat als je er 4 van nodig hebt op het podium?)

ps. Soundcanvas en PSR vallen af wegens niet hoorbaar in een bandmix.

Laatst gewijzigd:
Back