Wat maakt muziek tijdloos?

Het is wel degelijk een taal ding...
De Amerikanen weten een veel beter woord hiervoor, speciaal voor muziek: 'Evergreen'.

Wout

Definieer tijdloos?

Ik ga helemaal met je mee in deze thread Raphie. Je kunt hoog of laag springen, een nummer heeft iets wat het 'tijdloos' maakt. Je kunt nooit vooraf een definitie geven aan 'tijdloos', je kunt immers nooit van te voren bewust een tijdloos nummer maken. Het is altijd achteraf, je kunt het ook 'the X-factor' noemen.

Hmmmm, Wanneer je 'tijdloos' definieert als muziek waarvan je niet kunt horen dat het in een bepaalde periode geproduceerd is, kom je denk ik niet ver. Elke vorm van pop muziek is een stroming van een bepaalde tijdsgeest en vaak is dat ook eraan af te horen. Daarmee geeft ik Raphie gelijk. Het blijft altijd iets subjectiefs. Wat voor de één tijdloos is, hoeft een ander niet zo te vinden. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld het album Black Celebration van Depeche Mode (1986) tijdloos. Een ander zal dit album en het geluid wellicht associëren met Berlijn jaren 80, Koude oorlog, Timothy Dalton als James Bond (om maar een paar jaren 80 associaties op te roepen van 1986 :D) en het daarom gedateerd vinden.

Dit gaat ook op voor Thriller van Michael Jackson (Trigg noemde dat geloof ik). In zijn soort een prima album, maar ik kan het niet tijdloos noemen. Ik associeer het met begin jaren 80, starwarsspeelgoed en lcd spelletjes spelen bij Krenning in Den Haag.

Als je kijkt naar de definitie van evergreen dan is het een liedje dat door de jaren heen zijn populariteit behoudt. Bohemian Rhapsody is dus een evergreen.

Op http://www.radio5nostalgia.nl/nieuws/1440/bekijk-de-evergreen-top-1000.html staat een lijst van evergreens in Nederland, maar daar staan heel veel namen, die hier genoemd worden, nog niet bij, vooral omdat ze nog veel te jong zijn. Deze lijst is een doorsnee van de Nederlandse bevolking, niet van beste verkopen en zo...

En Krenning...
Jees! Mooie dagen. Ik mis mevrouw Krenning nog dagelijks! Dat was een dame die haar klanten kende: "Meneer Blommers, ik heb wat opzij gelegd voor U!" En ze had altijd gelijk. De enige zaak in Nederland die electronische muziek in voorraad had: Verzameld Werk van Raaymakers zo in de bakken. Verder kon ze alles bestellen, want zij wist waar, al was het in Zuid-Amerika...

Wout

iets wat grensverleggend is zal nooit tijdloos worden..
evenals alles wat geen standaard popmuziek is

... Als je kijkt naar de definitie van evergreen dan is het een liedje dat door de jaren heen zijn populariteit behoudt. Bohemian Rhapsody is dus een evergreen.
Weet je iets van muziek dan is een muziekstuk altijd te dateren, dus tijdloos bestaat dan niet :)

In de jazz wordt het wel gebruikt, tenminste, in de vijftiger jaren in de vorige eeuw. Zal het eens informeren...

En Krenning...
Jees! Mooie dagen. Ik mis mevrouw Krenning nog dagelijks! Dat was een dame die haar klanten kende: "Meneer Blommers, ik heb wat opzij gelegd voor U!" En ze had altijd gelijk. De enige zaak in Nederland die electronische muziek in voorraad had: Verzameld Werk van Raaymakers zo in de bakken. Verder kon ze alles bestellen, want zij wist waar, al was het in Zuid-Amerika...

Wout

Ik heb het eigenlijk over Krenning aan de Appelstraat. De platenzaak zat aan het Savornin Lohmanplein. Daar heb ik toen nog wel het singletje Africa van Peru (Rob Papen) gekocht.

Ik heb het eigenlijk over Krenning aan de Appelstraat. ...
All in the family :) Ik kocht daar mijn eerste ReVox.
En als buurtbewoner dien je toch te weten dat de platenzaak aan het De Savornin Lohmanplein zat. RandstadRail lijn 3 heeft er nog steeds moeilijkheden mee :D

ik dacht dat evergreen juist een typies nederland woord was, wat niet in de engelse taal voorkomt..., althans nie tin die context.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evergreen_(lied)

:mega:
Tja, en dit is wat Mark Levine (auteur van The Jazz Piano Book) net antwoord:
In the song genre, it means a standard, i.e. a song that never dies.
Stardust, Camptown Races, All The Things You Are, etc.
De Amerikanen kennen de term dus wel. Wikipedia is ook maar een stukje internet :)

iets wat grensverleggend is zal nooit tijdloos worden..
evenals alles wat geen standaard popmuziek is

Daar wil ik het niet mee eens zijn.
Dark Side of the Moon is volgens mij grensverleggen en tijdloos.

Het zwartgallige deprimerende van bass is iig tijdloos:D

Tja, en dit is wat Mark Levine (auteur van The Jazz Piano Book) net antwoord:
De Amerikanen kennen de term dus wel. Wikipedia is ook maar een stukje internet :)

tsja, ik heb het natuurlijk niet van wikipedia, dat was gewoon het eerste wat oppopte toe ik het googelde...

ik heb het gewoon van yanks die echt heel vreemd begonnen te kijken toen ik het over evergreens had.....:D

ze hadden echt geen flauw idee...

:mega:

Back