Wat maakt muziek tijdloos?

liquidthrust

Onverbloemd
Eenvoudige vraag :okdan:

Als je het om de 5 jaar aan kan zetten en er met plezier naar kan luisteren.....

Dit is een lastige:
- Gebruik van echte instrumenten
- Pakkende zang/vocalisten
- muziek met een ziel (erg lastig dit ook om te omschrijven) bij mij is het vaak jaren 70 materiaal op vinyl

Ik vind zelf ook dat muziek uit de jaren 70, vroeg jaren 80 een langere tijdspan heeft. Zo lijkt het toch. Volgens mij is het grotendeels productie, zachtere klanken, meer harmonie, en ook een soort euforie. VCO synths, geen SSL's. Het gebruik van LSD voor betere experimentatie? :p

Normaal wordt met "tijdloze muziek" bedoeld dat het niet direct plaatsbaar is in een bepaalde periode. Daarbij moet het ook "goed" zijn, anders durft men er vaak de stempel "tijdloos" niet op te meppen. Je hebt ook nog die kapotgedraaide nummers op de radio die zogenaamd tijdloos zijn, maar dat heeft volgens mij meer met geld te maken. En soms wordt er gewoon mee bedoeld dat het oneindig luisterbaar is. Het is dus weer zo'n woord dat voor iedereen een andere betekenis kan hebben.

Nogmaals wat is tijdloos?!? Kortjakje zingen ze ook nog iedere dag op de kleuterschool
Veronica draait ook kut muziek van 30 jaar geleden, de motown sound kom je ook nog overal tegen
Tijdloos bestaat niet, het enige wat overblijft is smaak en waardering.

Nogmaals wat is tijdloos?!? Kortjakje zingen ze ook nog iedere dag op de kleuterschool
Veronica draait ook kut muziek van 30 jaar geleden, de motown sound kom je ook nog overal tegen
Tijdloos bestaat niet, het enige wat overblijft is smaak en waardering.

Kort en bondig, gewoon muziek dat je kan blijven luisteren. Euforie dat herinneringen kan oproepen. En voor iedereen is dat anders idd. En dan moet je weer net het recept hebben om tijdloze muziek te maken.. dan ben je binnen. :kroon:

Misschien een mooi voorbeeld van tijdloze muziek (persoonlijk):

Alhoewel ik nooit in die tijd heb geleefd dus ook geen herinneringen kan oproepen.. maar het klinkt gewoon tijdloos, je geraakt het niet beu?! Zoiets dat je 60 jaar later nog niet beu bent. Toch wel een lastige ja :D Dan gaat het idd uit van smaak en waardering

Ik ben dat wel beu en de sound is analoog omdat er toen nog geen VSTi's en DAW's waren, er was ook nog geen loudness war
Alles uit the symphonische rock en pop tijdperk klinkt dated. Dat jij fan bent van muziek uit de periode maakt het nog niet "tijdloos". See what i mean? Ik ben 42 en kan dit soort dingen niet meer horen

Tijdloos zou een objectief criterium moeten zijn, aangezien, het onderwerp "tijd" voor iedereen hetzelfde is. jouw toelichting was persoonlijk, dus nogmaals, wat is tijdloos?!?

Dit is mij part ook tijdloos.. Is volledig itb gemaakt:

Ik heb mijn opinie gegeven, ik laat het aan anderen over..

Voor jou is alles wat JIJ nu leuk vind dus tijdloos, los van wanneer het gemaakt is en los van of je het in de nabije of verre toekomst nog leuk vindt.
Kortom gewoon je huidige smaak.

Je pakt gewoon 2 willekeurige tracks, als iedereen nu z'n 2 leukste tracks noemt en Bass F2F2 zijn ze dan allemaal tijdloos?!? Ook voor jou? De meeste tracks hebben een oneindige houdbaarheidsdatum, zelf happy hardcore en jumpstyle hebben nog steeds fans
Of pak een willekeurig reqium, voor de meesten rijp voor het bejaarden tehuis, voor anderen tot tranen roerend.... Zeg het maar......

IMHO bestaat tijdloos niet.

Muziek is tijdloos als t zo veel overtuiging heeft dat genre en tijdperk niet meer van belang zijn
Jimi hendrix is tijdloos, of nine inch nails...
Mozart.. Kraftwerk

Dus nog steeds een persoonlijke definitie, ik vind dat allemaal oudbollig en uitgekauwd en door iedereen en Bob's uncle recycled, wat nu? Niet mer tijdloos?

De definitie ben ik het ook wel mee eens, maar de voorbeelden dan weer niet

Toevallig zat ik hier pas over te denken, toen ik mij niet kon vinden in de 'tijdloze' voorbeelden van anderen. Vaak lopen argumenten over geluid en kwaliteit over in sentiment en nostalgie.

- Ik ben het op zich wel met Raphie eens dat tijdloos in die zin niet bestaat, of dat juist alles dan tijdloos is (op basis van de duur van je persoonlijke smaak).
- verder spelen er denk ik ook factoren mee als historie, aanbod en bereik: misschien zijn sommige platen wel tijdloos, omdat ze in een kleiner aanbod in de begindagen van het genre een hit waren (invloedrijk waren misschien), en vervolgens jaarlijks uit nostalgie worden gespeeld.

Ik gebruik tijdloos eigenlijk liever zoals Woodson zegt; om aan te duiden dat je een plaat niet in een bepaalde periode kunt plaatsen op basis van het geluid. 'Klassiekers' zijn voor mij dan ook niet per definitie tijdloos. :P

Tijd is iets objectiefs, smaak blijft subjectief, deze 2 gaan dus nooit samen.

Om jullie nog meer te vervelen;

Het album Leftism van Leftfield, is in mijn ogen een klassieker (smaak, impact ect), en luister ik nog graag (smaak+ sentiment?). Maar ik vind het wel gedateerd klinken (klinkt als 1995) en is in mijn ogen om die reden niet tijdloos.

Mozart oubollig en uitgekauwd? :frons:

Back