Effecten die jij het meest en het minst gebruikt

Squeekz

Stamgast
Ik heb pas sinds kort een equalizer en een filter naast elkaar gezet om te kijken wat de verschillen zijn en hoe groot die verschillen zijn. Om dingen te filteren gebruikte ik hiervoor altijd gewoon een equalizer. Ja, ik weet het, ik moet me schamen, maar nu.....

Er zijn enkele effecten waarvan het nut me ontgaat, zoals een flanger.

Er zijn effecten die ik, ondanks dat ze wel wat zouden kunnen toevoegen aan mijn muziek, onbewust niet gebruik, zoals een delay bijvoorbeeld.

En natuurlijk zijn er ook effecten die nog steeds een beetje hocus pocus voor me zijn, zoals een chorus.

Mijn vraag is, wat is jouw ervaring hiermee? Welke effecten zijn onmisbaar in je effecten chain en welke laat je links liggen. Wat is de reden hiervan?

Ik gebruik alle effecten
Zijn allemaal onmisbaar
Probeer er eens wat meer mee
Overigens vind ik phasers vaak net ietsje cooler dan flangers
Maar blendknoppen maken een hoop goed!
Die effecten gebruik je om sounds hun eigen plek te geven
Of een wat ander karakter..
Meer experimenteren ermee skwieks!

Wat het chorus-effect betreft: ik ben ermee opgegroeid sinds mijn allereerste orgel. Dat effect vind ik dus onmisbaar, alhoewel ik na het orgel (Yamaha B35N) nog nooit zo'n goede chorus weer heb gevonden. De huidige chorus-effecten zijn gebaseerd op modulatie, waar het effect in de Yamaha B-serie orgels een grote brede waas over het geluid gooit.
Chorus? Een must-have! Check ook de Roland Juno-klanken: die bestaan ook vanwege de voortreffelijke chorus.

Ik kan werkelijk niet werken zonder delays, zowel mono als stereo ping-pong shit. Ik vind het werkelijk schitterend om een delay toe te voegen aan een melodie en het dan te gaan beluisteren. Ik steek altijd meteen een peuk op en ga dan lekker genieten met mijn koptelefoon op.

Ik kan werkelijk niet werken zonder delays, zowel mono als stereo ping-pong shit. Ik vind het werkelijk schitterend om een delay toe te voegen aan een melodie en het dan te gaan beluisteren. Ik steek altijd meteen een peuk op en ga dan lekker genieten met mijn koptelefoon op.

Deels herkenbaar m.u.v. de peuk..;):peukie:8)

Veel effecten gebruik ik nauwelijks maar zoals Child of ArT al zegt: Delays! Altijd, vooral op melodie... Reverbs ook vaak maar distortions, overdrives, fuzz wat minder. Phasers, flangers chorus een heel stuk minder en dingen als pitchshifters en ringmods nooit, want die heb ik niet....

Phasers en chorus.... blegh!

Flanglers zijn leuk op HH's man. Ouwe Laurent Garnier shit..! Pitch slechts op vocalen. Had wel ooit een Ibanez die pitch en delay kei freaky combineerde. Hij is stuk, moet nog eens 43 koperbanen aan elkaar solderen, dan doet ie het vast weer :D

phaser en delay zijn de smaakmakers... reverb alleen subtiel (dus vooral niet op de blote billen trance manier)...
chorus is ook bijv leuk om cyber drums mee te maken... en distortion vaak eerder als een soort limiter...
en de vergelijking dat het net zoiets is als een chorus heb ik nooit begrepen.
een chorus met een dikke feedback, kleine delay (1% ofzo), een trage mod rate met een flinke diepte kan een flanging effect genereren...

Laatst gewijzigd:
sommige effecten zoals flanging is leuk maar voor een korte tijd...niet voor een heel nummer
phasing kan mooi zijn (oxygene)
delay kan zorgen voor een versterkt ritme
galm kan ook mooi zijn, ik gebruik het als ik soundtrack achtige muziek maak

fuzz heb ik nooit begrepen dat is zo'n aanslag op je oren
ook distortion en overdrive met mate anders wordt het gewoon alleen maar herrie, maargoed daar zijn al genoeg threads over in klank geluid en theorie
bovendien vind ik overdive op synthsounds superlelijk

ALLE effecten zijn in principe distortion = vervorming van het bronsignaal...

apparaten met 1 oscillator vind ik ook eigenlijk niet echt een synthesizer
synthese betekent namelijk samenstellen van verschillende elementen, en met maar 1 oscillator heb je dat niet

Flanglers zijn leuk op HH's man.

Ik ga het eens proberen, ben benieuwd naar het effect.

een chorus met een dikke feedback, kleine delay (1% ofzo), een trage mod rate met een flinke diepte kan een flanging effect genereren...

Ik krijg altijd enorme faseverschuivingen door flangers die ik bij een chorus wel waardeer als effect, de faseverschuivingen.

ALLE effecten zijn in principe distortion = vervorming van het bronsignaal...
als het effect 100% wet is wel ja, anders is het een toevoeging/laag op het bestaande geluid...
ik vind bijv een delay dan niet direct een 'distortion'...
Ik krijg altijd enorme faseverschuivingen door flangers die ik bij een chorus wel waardeer als effect, de faseverschuivingen.
ligt misschien ook wel aan het soort chorus en hoeveel je kan instellen...

Synth: vooral flanger (gooi maar eens over een sequenced bassline!), phaser (strings), delay, reverb, chorus

Gitaar: chorus, distortion, flanger, delay, reverb

Back