Wat is aliasing?

Maar dat gebeurt toch nooit? Als de samplefrequentie 44.1kHz is, dan kun je dus frequenties van ruim 20kHz nog netjes samplen. Dat is voor de meeste mensen al niet meer hoorbaar. Ik speel op een synth toch nooit tonen van zulke hoge frequenties?

Beter kijk je even naar het plaatje dat ik speciaal voor je getekend heb.
Een golf van 20K gaat 2 keer door de 0 heen. Je wil graag de golf maximum en minimum samplen (als je alleen de top sampled krijg je een volle DC offset van 1 in principe)
Dus voor een golf van 20KHz moet je een 40KHz samplefrequentie hebben. Sample je dan echter precies op het moment dat de golf door de 0 gaat hoor je dus helemaal niets.

Die laatste zin hangt volgens mij af van de manier waarop je reconstrueert. Ik ben niet zwaar thuis in de materie, maar volgens mij ga je helemaal niets hebben als je zero-order-hold reconstrueert, maar een sinus van de grondfrequentie hebben als je volgens Fourier reconstrueert.

Fourier transformaties gaan me altijd wat te ver maar het hele aliassing verhaal zit redelijk simpel in elkaar. Het hele Nyquist verhaal heeft nog weinig met Fourier te maken. Volgens mij komt die pas bij de daadwerkelijke omzetting om de hoek kijken.

Back