renepela
Ouwe rot
Een van de dingen die ik wel een lees, is dat bij Virtueel Analoge Synthesizers de golfvormen digitaal worden opgewekt i.p.v. analoog. Daarbij zou dan een verschijnsel optreden dat aliasing heet.
Ik heb geprobeerd daar iets van te begrijpen, maar snap het nog niet helemaal.
Als ik het geod begrijp treedt er boven een bepaalde frequentie een vervorming op van de golf.
Ik snap alleen niet waardoor dit komt en wat er eventueel tegen te doen valt.
Ik heb diverse softsynths, een Korg Radias en een Yamaha AN1X, maar er is me eigenlijk nooit iets geks opgevallen aan het geluid bij hogere frequenties.
Kan iemand me in Jip en Janneke taal uitleggen wat aliasing is. Liefst zou ik ook een duidelijk voorbeeld horen van het verschijnsel.
Binnenkort komt de Prophet 12 uit. Een synth die super cool lijkt en hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik zag alleen dat bijna alles aan dat ding analoog is, behalve de oscillators, die zijn digitaal.
Gaat dat aliasing verschijnsel dus daar ook optreden?
Ik heb geprobeerd daar iets van te begrijpen, maar snap het nog niet helemaal.
Als ik het geod begrijp treedt er boven een bepaalde frequentie een vervorming op van de golf.
Ik snap alleen niet waardoor dit komt en wat er eventueel tegen te doen valt.
Ik heb diverse softsynths, een Korg Radias en een Yamaha AN1X, maar er is me eigenlijk nooit iets geks opgevallen aan het geluid bij hogere frequenties.
Kan iemand me in Jip en Janneke taal uitleggen wat aliasing is. Liefst zou ik ook een duidelijk voorbeeld horen van het verschijnsel.
Binnenkort komt de Prophet 12 uit. Een synth die super cool lijkt en hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik zag alleen dat bijna alles aan dat ding analoog is, behalve de oscillators, die zijn digitaal.
Gaat dat aliasing verschijnsel dus daar ook optreden?