Ik ben net tegen software hoor ! Ik gebruik bijv. ook Kontakt.
Ik bedoel gewoon te zeggen dat er gewoon veel meer mensen zijn die bijv. tracks met Reason maken, in plaats van bijv. cubase met een paar hardware synths.(en soft, als je dat leuk vindt)
Als je geen discussie wil moet je dit niet zeggen, ik ben het er namelijk niet mee eens, maar ik zal er verder niet over discusieren omdat ik anders de stemming verziek. verders niets dan peace
De meeste hardware is software in een doosje met een op maat gemaakte interface.
VA-spul heb ik het nu over.
En nord modular, is dat nu software of hardware?
Alles draait op een motorola processor zo'n beetje en het editten gaat ook grafisch.
Dussehm: Wat is het???
Origineel geplaatst door Niels Ik ben net tegen software hoor ! Ik gebruik bijv. ook Kontakt.
Ik bedoel gewoon te zeggen dat er gewoon veel meer mensen zijn die bijv. tracks met Reason maken, in plaats van bijv. cubase met een paar hardware synths.(en soft, als je dat leuk vindt)
wat zegt dit dan? toen de eerste 4track tascam's en minimoog's op de markt kwamen waren er ook veel mensen die daar muziek mee maakten dan met een 24sporen multitrack en een moog modular....wat moet je daar dan uit concluderen? het enige dat ik er uit kan concluderen is dat het financieel toegankelijker is en dus dat meer mensen de mogelijkheid hebben om ermee aan de slag te gaan....de een maakt er rotzooi mee, de ander niet....
nog een groot nadeel van muziek maken op de computer : als je samen muziek gaat maken,heeft 1 iemand niks te doen want de ander zit achter de computer.....
en nog een voordeel van hardware synths : volgens mij is het "toevalligheden" syndroom veel meer aanwezig....( per ongeluk een knopje aanraken en zo opeens een vet geluid hebben...)
de grote kracht van de computer zit 'm volgens mij in de vele ( rare ) fx plug-ins....effecten die je met een hardware fx-bak vaak ook wel kunt maken,maar niet zo snel gebruikt....
en dan nog valt 't mij op dat als ik dat soort rare fx gebruik,ze ineens vetter klinken als ik ze naar m'n hardware-sampler haal ...
Mooi punt C. Daarmee laat je maar weer zien dat de hele discussie over het verschil in mogelijkheden tussen soft- en hard- gewoon aan het vervagen is, en dus gereduceerd wordt tot tijdverspilling.
Ik denk dat het ook een kwestie van tijd is totdat deze discussie door niemand meer gevoerd wordt. Ik hoor nu tenminste ook niemand zeuren over midi, terwijl er vast toetsen-puristen zijn die het niet echt vinden. Je sequencer drukt namelijk op die mooie witte en zwarte toetsjes, ipv je vingers.
Voor mij geldt niet dat ik zo nodig complete tracks wil releasen en eindresultaten wil bereiken. Mijn doel is dus anders.
Ik ben gewoon graag bezig met het pure van synthesizers: geluiden maken.
Daarbij hoort bij mij iets heel belangrijks: het emotionele contact dat ik heb met het muziekinstrument/apparaat.
En ondanks dat ik (nu voormalig) IT'er ben, trekt een softsynth op een pc mij totaal niet, ook al kun je er nog
zulke mooie geluiden uit halen. Helaas kost mijn emotie dus vele maandsalarissen.
Bovendien moet ik wel heel veel monitoren neerzetten, wil ik net zo veel knipperende softsynth LED'jes in het donker hebben als ik nu met hardware heb..
Origineel geplaatst door fuse Nou ja volgens mij ben ik eruit.
Het is gewoon luxe. Wellicht elitair. Al die (dure) hardware heb je om je eigen oren te verwennen en wellicht die van een paar audiofielen. Maar de grote massa hoort het amper. Maakt ook niet uit verder, die luisteren naar de muziek zelf en niet het geluid van de muziek.
En je ogen! Weet wel zeker dat de gemiddelde muziek consument,die cds koopt om ze te luisteren. Echt niet hoort of de tracks met hardware of software is gemaakt.
Het gaat hem tenslotte om de tracks die op de cd staan. En het zal hem naatje wezen of het geproduceerd is met software tools of hardware.
Mijn hart gaat nog steeds uit naar hardware,omdat het echt is en tastbaar. En vind het maar niks om alles in je computer te proppen,het maakt het zo kunstmatig na mijn mening.
En de grens tussen hardware & software zal steeds vager zijn en worden. Maar ja... Tegenwoordig is alles virtueel en digitaal.
Ik weet ook wel zeker,dat de toekomst alleen maar erger word.(of niet) Alles word vervangen door computers en machines. Machines will take over.
Origineel geplaatst door dione
en nog een voordeel van hardware synths : volgens mij is het "toevalligheden" syndroom veel meer aanwezig....( per ongeluk een knopje aanraken en zo opeens een vet geluid hebben...)
Mee eens! Een vaak genoemd "voordeel' van een hardware setup. Ik denk ook dat de sfeer en de magiek in veel hogere sferen ligt dan achter een computerscherm. Het klinkt misschien zweverig, maar ik hoor vaak dat er iets magisch gebeurd wanneer je mensen die goed opelkaar ingespeeld zijn een potje laat jammen (in een bandje, live, op "echte" instrumenten bijv.) Dan is er een flow, een soort onderbewustzijn die ervoor zorgt dat iedereen op één lijn zit... terwijl niemand vantevoren weet wat de ander heen gaat. Het wordt een "eenheid".
Datzelfde heb je ook soms wanneer je lekker aan de gang bent met je hw-synthjes. Liefst met meer man. Ik kan me voorstellen dat in een software omgeving die snaar veel moeilijker te raken is!
Maar eigenlijk is dit net zo'n discussie als tussen 2 tuinmannen:
"Mijn maaier loopt op benzine" -"Mijn maaier is electrisch"
tja, wat is nu beter? Feit blijft, je kunt met beiden gras maaien.
Voordeel van de benzine maaier: Je hebt geen snoer nodig.
Voordeel van de electrische maaier: Je hebt geen benzine nodig.
Nadeel van beiden: Het blijft zweten achter dat ding met dit weer.
Origineel geplaatst door fuse Dat is nou mijn hele betoog geweest al die tijd. Er is toch verschil. En dat heeft niet zozeer met de mixkwaliteiten van de persoon die de voorbeeld track gemaakt heeft. Want ik geloof stellig dat menigeen hier niet aan kan tippen. (vind dan ook dat er onterrecht zo becommetarieerd wordt)
Dat betwijfel ik ten sterkste. De software is al geruime tijd meer dan goed genoeg ervoor. Het is een kwestie van goede oren, veel geduld en talent.
En software is niet een kwestie van algoritmes alleen, maar ook al die stappen die er tussen zitten. En bij hardware verschilt dit erg veel per apparaat maar bij software komt alles op dezelfde manier bij elkaar. (Summing dus)
ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat sommige mensen vinden dat deze discussie steeds weer aangezwengeld moet worden, zonder echt met nieuwe argumenten (of met argumenten punt) te komen.
Ten eerste is de stelling waarmee Fuse de thread opent niet onderbouwd met feiten, of met argumenten, maar met een veronderstelling. nl dat dat ene nummer beter zou klinken als het met hardware was gemaakt.
Dat vind ik toch wel erg weinig om een stelling of discussie op te baseren. Het is een mening die je niet kunt verifiëren.
Steeds meer professionele producers werken tegenwoordig voor een groot deel met alleen nog software (net weer een interviewtje gezien met Photek ) , denk je dat je het bij hun ook hoort?
Ik denk dat het véél belangrijker is of diegene die achter de knoppen (of deze nou virtueel zijn of niet) zit weet waar 'ie mee bezig is.
Natuurlijk zal een zeker kwaliteitsverschil zijn tussen iets wat puur uit Reason of Fruityloops komt en iets uit een dure hardware studio, simpelweg omdat de kwaliteit van de instrumenten en processors beter is, maar ja dan heb je het toch ook over een fors prijsverschil. er bestaat ook vast genoeg goedkope hardware die voor geen meter klinkt. Dat is nog zoiets van die hele hardware/software discussie: over wélke hardware en software hebben we het nou eigenlijk?? Je kunt de vergelijking alleen maar op een geloofwaardige manier maken als je twee dezelfde instrumenten hebt, maar dan één hardware en één software. Zoals bijvoorbeeld die softsynth van Novation, of een software emulatie van een hardware bak. Maar als je fruityloops gaat vergelijken met hardware, met wélke hardware zit je het dan in je hoofd te vergelijken?
Uiteindelijk denk ik toch dat het de combinatie van soft- en hardware is die het beste werkt en in de toekomst ook het meest gebruikt zal worden.
Origineel geplaatst door maxdox Mee eens! Een vaak genoemd "voordeel' van een hardware setup. Ik denk ook dat de sfeer en de magiek in veel hogere sferen ligt dan achter een computerscherm. Het klinkt misschien zweverig, maar ik hoor vaak dat er iets magisch gebeurd wanneer je mensen die goed opelkaar ingespeeld zijn een potje laat jammen (in een bandje, live, op "echte" instrumenten bijv.) Dan is er een flow, een soort onderbewustzijn die ervoor zorgt dat iedereen op één lijn zit... terwijl niemand vantevoren weet wat de ander heen gaat. Het wordt een "eenheid".
Datzelfde heb je ook soms wanneer je lekker aan de gang bent met je hw-synthjes. Liefst met meer man. Ik kan me voorstellen dat in een software omgeving die snaar veel moeilijker te raken is!
zet 3 mensen met laptop's neer en je hebt toch hetzelfde? synergie krijg je door mensen met elkaar te laten spelen, of dat nou een moog, ableton live of een triangel is
zet 3 mensen met laptop's neer en je hebt toch hetzelfde? synergie krijg je door mensen met elkaar te laten spelen, of dat nou een moog, ableton live of een triangel is
nog ff iets: de laatste 2 producers waarik helemaal ondersteboven van hun producties was vertelden me allebei dat ze alleen maar met software werken, er komt geen hardware aan te pas...... als je dus puur kijkt naar het eindresultaat dan maakt het echt geen fuk uit...als ik de zoveelste TR909 beat hoor waarover een JP8000 supersaw preset loopt en een Virus-synthdingetje en een TB303 acidlijn dan wordt ik daar nou niet bepaald warm van...ach wat maakt het allemaal ook uit..tis duidelijk komkommertijd bij ons DSF gastjes ik schaam me een beetje dat ik me heb laten meesleuren in deze discussies....... ik ga snel weer vette muziek maken... choking hazard track nr 3 komt er aan, en als het een beetje meezit worden we daarmee label-genoten van oa Jimi Tenor en Pan Sonic, joepie!
Heb net een LXP 1 lexicon galm gekocht. Mede doordat ik dit las op harmony central:
Sound Quality: 10
I'm using it with Logic 5.1 on a Mac/G4. It just blows away software reverbs. Night and day. Plus frees up system resources and it's so cheap now. I really wonder why people obsess about the best software plug-in reverbs that take 60% of your CPU, when you can pick up a used Lexicon for next to nothing and sound much better.
Origineel geplaatst door Catalunya Heb net een LXP 1 lexicon galm gekocht. Mede doordat ik dit las op harmony central:
Sound Quality: 10
I'm using it with Logic 5.1 on a Mac/G4. It just blows away software reverbs. Night and day. Plus frees up system resources and it's so cheap now. I really wonder why people obsess about the best software plug-in reverbs that take 60% of your CPU, when you can pick up a used Lexicon for next to nothing and sound much better.
wel eens van SIR gehoord? stop er een PCM90 impulse in en aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhh........... maarre klopt hoor dat reverbs echt hele lastige dingen zijn om in software te modellen, kost gewoon ERG veel rekenkracht.... aaaarghhhhhhhh..doe ik het alweer....nu STOP ik ....kga bier drinken..laters!
Kijk als je alle voorgaande posts niet goed leest dan kun je makkelijk conclusies uit het verband trekken.
De stelling blijft 'En toch is er verschil'
Zoek anders nog maar eens wat draadjes door en merk dat ik 2 jaar geleden keihard het tegendeel probeerde te bewijzen. En ik dezelfde argumenten als jullie aandroeg. Maar na veel vergelijken en ervaring opdoen ben ik toch tot de conclusie gekomen dat er toch een verwaarloosbaar klein verschil bestaat.
Tuurlijk is er hele goede software. 64 bits VSTi met een supergoede analoge emulatie algoritme wat 99% van de mensen niet kan onderscheiden van het echte werk.
Neem nou die stelling van die maaimachines. Allebei maaien het gras precies gelijk. Maar bij die benzinemaaier heb je last van uitlaatgassen wat nou net het gras kan vervuilen zodat het minder lekker ligt om in te zonnen.
En ja het gaat eigenlijk helemaal nergens over maar ik blijf er bij 'en toch is er een verschil'.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.