King of Snake
Dirty
Origineel geplaatst door fuse
En toch weer een hardware vs software versie opstarten he.
ik ben dit topic toch niet begonnen?
De klankopwekking van een VA gebeurt met software. Ik zou een VA eerlijk gezegd ook als "hardware synth" bestempelen maar als we het hebben over waar nou de innovatie in zit, dan is dat dus wel in de software kant van de VA en niet de hardware. Dat is immers alleen maar het "kastje" wat eromheen zit. Waar er vroeger misschien ook nog een duidelijk kwalteitsverschil was tussen VA synths en plugins, die scheidslijn is nu zo goed als verdwenen (zie Novation V-station of hoe dat ding ook heet, Creamware NOAH....).VA is in deze context ook gewoon hardware. Omdat het om andere AD/DA's gaat dan die geluidskaart die jij hebt.
En bijv Absynth 2 is echt geweldig. Alleen is het niet meer dan een Absyn 1 met een anti aliasing filter en nog wat kleine aanpassingen. Beetje geldklopperrij als je mij vraagt. En het concept is met wavesequencing al lang en breed uitgedacht door het Prophet team. Het innoveren was het te combineren met complexe effecten.
Hij is echt ideaal voor soundscapes, drones en mysterieuze strings. Maar als dynamische bas heeft hij die kille sound en zou je flink wat moeten truken om het warm en vol te laten klinken. En dan pas zou je in de buurt komen met iets wat je al heel snel met een analoge bak kunt halen. (nu gooi ik zelf ook nog wel bakken FX over analoge bassen maar dat is om lekker dynamisch en toch gecontroleerd te houden)
je hebt mijn niets horen zeggen over de geluidskwaliteit van Absynth, daar hadden we het ook niet over en al helemaal niet over het verschil tussen Absynth 1 en 2. Mijn reactie ging over innovatie, en als je goed leest zie je dat ik ook al zei dat er idd veel imitatie tussen zit. Maar een oud concept (wavetable synthese) nieuw leven inblazen vind ik ook innovatie.
Wat nou zinloze discussie?
... en vervolgens zeg je dat er maar een verwaarloosbaar klein verschil zou zijn. Dus toch een zinloze discussie? Hmmm...
Ik trek geen conclusies uit hun verband, ik stel alleen de manier waarop je conclusie onderbouwd is ter sprake. In je eerste post kwam voor mij geen enkel nieuw "bewijs" ter sprake wat een nieuwe software/hardware discussie zou rechtvaardigen, alleen maar weer dezelfde oude stokpaardjes en vaagheden.
Overigens ben ik het met het laatste stuk van eerste post wel eens. (je spreekt daar het begin van je post ook eigenlijk in tegen) want daar betoog je juist weer dat het belangrijker is om de manier waarop je werkt onder de loep te nemen of gewoon meer te leren over wat je hebt dan om altijd maar weer iets nieuws te willen kopen om die sound te krijgen. (heb daarom ook zelf gisteren een Cubase boek besteld om nou eens eindelijk dat programma echt goed te leren kennen
)

heb je m'n laatste event niet gelezen? SW/HW discussie is zinloos...