Laten we de beeldene kunst er alsjeblieft buiten laten; okee, je hebt daar weer (dezelfde) stromingen, theorieën genieën en onoplosbare discussies, maar de termen zijn toch helemaal anders, waardoor het moeilijk samen met muziek te behandelen is als je er wat dieper op in gaat (en dat doen we nu). Ik denk dus niet dat het hier samengaat (behalve als we even tot een universele definitie van genialiteit willen komen, maar dat ligt me een beetje zwaar op de maag en is trouwens off-topic). Ik heb trouwens ook veel te weinig verstand van kunstgeschiedenis om daar iets zinnigs over te zeggen.
Ik ben het met Solis eens trouwens over dat natuurkunde/wiskunde/filosofie-gedoe. Geluid staat inderdaad nog ver van gecomponeerde muziek af, maar ik dacht dat de discussie over wiskunde en natuurkunde een beetje diffuus werd, dus ik probeerde dat uit elkaar te halen. Intussen is het wel duidelijk geloof ik. Alleen schieten sommigen nou weer de andere kant op: alsof beweerd wordt dat muziek componeren (of minder pretentieus: schrijven, maar dat is uiteindelijk hetzelfde) puur wiskundig is. Natuurlijk niet. Muziek schrijven kan puur gevoelsmatig zijn, of puur willekeurig, en toch gave tracks opleveren. Alleen gaat het hier niet over 'gaaf' maar over 'geniaal', en dat gaat net een paar compositorische stapjes verder. Dan kom je in een gebied waar wel (soms & deels) wiskundig wordt omgegaan met muziek. Overigens: verhoudingen van intervallen zijn niet wiskundig maar natuurkundig (je rekent met wiskunde inderdaad, maar wel binnen de natuurkunde). Een componist houdt daar wel rekening mee, maar niet wiskundig, maar qua klank. Componisten weten hoe het klinkt (komt dichtbij smaak natuurlijk) en maken daar gebruik van; daar komt wat de intervallen betreft geen wiskunde meer aan te pas (anders zou je inderdaad de computer de ideale compositie kunnen laten maken).
Ik denk niet dat genialiteit puur subjectief is. 'Interessant' en 'goed' zijn puur subjectief (laat staan 'leuk', 'gaaf', 'vet' en al dat soort termen), maar genialiteit ontstijgt dat niveau tot iets dat wel objectief te duiden is (dat is juist waarom het geniaal is). Dan hoef je het nog niet leuk te vinden; ik denk dat genialiteit daar los van kan staan, mits goed gedefinieerd.
En binnen de elektronische muziek kan er net zo goed genialiteit zijn, ook binnen dezelfde traditie en definitite. Er is alleen een dimensie bijgekomen: de componist en uitvoerder is ook 100 % verantwoordelijk voor de sound van zijn werk. Een pianist met een slecht klinkende piano kan nog steeds een goede pianist zijn. Een synthspeler met een slappe lead is gewoon niet compleet; het hoort er allemaal bij.
(hou het trouwens een beetje positief naar elkaar toe; als we elkaar gaan afzeiken en aanvallen is de thread in no-time gelockt natuurlijk)