muzikale genieen uitgestorven?

heb de thread maar ff gelezen
denk dat 't meeste wel is gezegd, het ligt er gewoon aan wat jij zelf geniaal vindt... als je iets in de trant van Bach-genialiteit zoekt in electronische muziek, zul je het niet vinden denk ik...
ik kan weinig anders doen dan je iets aanraden wat ik persoonlijk geniaal vind... check maar 's wat van de jaren 70 Klaus Schulze of Tangerine Dream... dat vind ik geniaal, maar toch weer op een hele andere manier dan de klassieke componisten
lullen over muziek is ook zo wazig... je moet 't gewoon luisteren en ervaren :D

En wat met iedereen die zich ooit heeft bezigehouden met muziek en alles wat met geluid te maken heeft, maar nooit "bekend" zijn geweest, geworden of nooit zullen zijn...

=)

Zijn dat de "vergeten" muzikale genieen ofzo?

oke, ben ik weer, mooie discussie zo...........

wiskundige vaardigheden nodig voor muziek lijkt me niet..........is tot 4 tellen wiskundig?? eerder rekenen van de basisschool en daar kreeg ik ook blokfluitles......... :D

k3 en vengaboys zijn zeker geen genieen, dat zijn alleen producten van respectievelijk gert verhulst en wessel van diepen.
die hebben het gewoon goed voor elkaar.

muziek blijft voor mij niet wiskundig... ook niet alle muziek zit qua telling goed in elkaar. kijk maar eens naar wat trucjes van bijvoorbeeld marc acardipane (voor mij een genie, als ik kijk wat ie allemaal gemaakt heeft)

ik vroeg al eerder wie bepaalt of iemand een genie is, daar heb ik nog steeds geen antwoord op. volgens mij bepaalt ieder dat voor zich. afhankelijk van zijn of haar smaak voor een bepaalde muziek en wat deze muziek met hem of haar doet. het wel bekende kippevel gevoel. en daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.

ik vraag me trouwens zowieso af wat het conservatorium voor nut heeft, maar ja........kan ook door mijn muziekstijl komen. dit is denk ik een eindeloze discussie. er zijn constant genieen. het is dan alleen de vraag in hoeverre ze als zodanig erkend worden. enkele genieen voor mij:

marc acardipane
moby
faithless

Re: muzikale genieen uitgestorven?

Nee hoor,ik leef nog...*D

Re: Re: muzikale genieen uitgestorven?

Re: Re: muzikale genieen uitgestorven?

Origineel geplaatst door dione

:D

:okdan:

als je vroeger nrz bij 5th gear mocht uitbrengen ben je geniaal :D

Kleine kinderen zijn misschien op dit moment de grootste genieen. Wat die voor complexe ritmes ten gehore brengen met rammelaars, stokjes en trommels. Ongekend. Een herrie.

Ik werk met verstandelijk gehandicapten. De meesten (vooral mongolen) hebben van zichzelf al een zeer goed ritme gevoel. Zij hebben nooit wiskunde gehad. Kunnen over het algemeen amper rekenen.

Erg grappige discussie, maar het nut is niet echt duidelijk.
Ik denk inderdaad dat het erg perssonlijk is wat je geniaal vind, daar zijn echt geen regels voor.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat er van dat gedoe over die wiskunde en regels weinig klopt.
het is waar dat wiskundige aanleg en muzikaliteit vaak samengaan, maar dat je regels en wiskunde nodig hebt om muziek te maken/overbrengen klopt m.i. niet.

Hoe denk je dat alle 'volks'-muziek van de wereld overgebracht en bedacht wordt.
Door het te leren van je vader/oma/oom en gewoon (na) te doen.
Denk hier bijv eens aan eeuwenoude melodieen van oosterse/keltische/zigeuner-oorsprong, daar is niet veel regelgeving en wiskunde aan te pas gekomen bij het ontstaan hoor.
Gewoon overgenomen van generatie op generatie.

Of er bij mijn voorbeelden ook geniale muziek zit is aan een ieder om te beoordelen, ik wilde alleen even zeggen dat regels en wiskunde een erg beperkte beschrijving is van wat er nodig is om muziek te schrijven en uit te voeren, en dat er veel muziek af valt door je hiertoe te beperken.

pfff,

cheers all <#$

Aphex Twin vondt ik wel een genie.. iig een soort "Mad Scientist".. >:|

Origineel geplaatst door SoLiS
Het lijkt het erop dat veel mensen complexiteit van een muziekstuk als een voorwaarde voor genialiteit nemen. Dan zou Mahler ook een groter genie zijn dan Bach. Bovendien kan een stuk kwa melodie en harmonie zeer eenvoudig zijn, maar kwa klankleuren of kwa ritme weer heel complex. Ik denk niet dat complexiteit een voorwwarde is. Zo is het in andere kunstvormen ook niet. Dan zou Mondriaan zeer waardeloze kunst maken, en zou proza superieur zijn aan poëzie.

beeldende kunst is ook totaal niet te vergelijken met muziek omdat er voor beeldende kunst niet dergelijke regels zijn die voor muziek wel bestaan...

Origineel geplaatst door Croaton
oke, ben ik weer, mooie discussie zo...........

wiskundige vaardigheden nodig voor muziek lijkt me niet..........is tot 4 tellen wiskundig?? eerder rekenen van de basisschool en daar kreeg ik ook blokfluitles......... :D

k3 en vengaboys zijn zeker geen genieen, dat zijn alleen producten van respectievelijk gert verhulst en wessel van diepen.
die hebben het gewoon goed voor elkaar.

muziek blijft voor mij niet wiskundig... ook niet alle muziek zit qua telling goed in elkaar. kijk maar eens naar wat trucjes van bijvoorbeeld marc acardipane (voor mij een genie, als ik kijk wat ie allemaal gemaakt heeft)

ik vroeg al eerder wie bepaalt of iemand een genie is, daar heb ik nog steeds geen antwoord op. volgens mij bepaalt ieder dat voor zich. afhankelijk van zijn of haar smaak voor een bepaalde muziek en wat deze muziek met hem of haar doet. het wel bekende kippevel gevoel. en daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.

ik vraag me trouwens zowieso af wat het conservatorium voor nut heeft, maar ja........kan ook door mijn muziekstijl komen. dit is denk ik een eindeloze discussie. er zijn constant genieen. het is dan alleen de vraag in hoeverre ze als zodanig erkend worden. enkele genieen voor mij:

marc acardipane
moby
faithless
dit vind ik toch typisch getuigen van vrijwel geen tot geen kennis van de muziekleer, je zegt t al, je ziet niet het nut van het conservatorium?!?!

als ik t heb over wiskunde in muziek beperkt zich dat natuurlijk niet tot 4 tellen in de maat (owja, voor als je t nog niet wist, er zijn meer maten dan de 4 kwarts maat) ik heb t vooral over intervallen, maar daar komen nog tempi bij natuurlijk...

als je niet weet waar je over praat (muziekleer) aub niet van die ongefundeerde statements, kan ik zelf niet zo goed tegen aangezien ik een jaar of 8 muziekleer geleerd heb (nee geen conservatorium) en ik toch echt wel wat dingen geleerd heb op gebier van lezen, opschrijven en analyseren van muziek

Origineel geplaatst door dione

flauw, iemand anders heeft deze opmerking al voor jou gemaakt, toen was t grappig

Origineel geplaatst door ralph
Erg grappige discussie, maar het nut is niet echt duidelijk.
Ik denk inderdaad dat het erg perssonlijk is wat je geniaal vind, daar zijn echt geen regels voor.

Ik ben er trouwens van overtuigd dat er van dat gedoe over die wiskunde en regels weinig klopt.
het is waar dat wiskundige aanleg en muzikaliteit vaak samengaan, maar dat je regels en wiskunde nodig hebt om muziek te maken/overbrengen klopt m.i. niet.

Hoe denk je dat alle 'volks'-muziek van de wereld overgebracht en bedacht wordt.
Door het te leren van je vader/oma/oom en gewoon (na) te doen.
Denk hier bijv eens aan eeuwenoude melodieen van oosterse/keltische/zigeuner-oorsprong, daar is niet veel regelgeving en wiskunde aan te pas gekomen bij het ontstaan hoor.
Gewoon overgenomen van generatie op generatie.

Of er bij mijn voorbeelden ook geniale muziek zit is aan een ieder om te beoordelen, ik wilde alleen even zeggen dat regels en wiskunde een erg beperkte beschrijving is van wat er nodig is om muziek te schrijven en uit te voeren, en dat er veel muziek af valt door je hiertoe te beperken.

pfff,

cheers all <#$

vrijwel alle volkeren met schrift en muziek hadden een manier van opschrijven, dus ook van tellen, toonhoogtes etc.

beste voorbeeld zijn de oude grieken die vele verschillende toonladders hadden etc.

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
beeldende kunst is ook totaal niet te vergelijken met muziek omdat er voor beeldende kunst niet dergelijke regels zijn die voor muziek wel bestaan...

Geen regels voor beeldende kunst????
Hoe herken je dan een bepaalde stroming? Dat zijn toch ook bepaalde regels. Denk aan regels voor perspectief, materiaalgebruik, kleurstelling, gebruik van vormen/lijnen, etc.
Dat is gewoon hetzelfde als bij muziek. Er zijn alleen andere regels.

ik zeg niet dat er geen regels zijn voor beeldende kunst, maar volstrekt andere, dus t niet is niet op die manier te vergelijken..

ik zeg niet dat er geen regels zijn voor beeldende kunst, maar volstrekt andere, dus t niet is niet op die manier te vergelijken..

Ik denk dat er heel goed parallellen zijn te trekken tussen verschillende kunstvormen. Het zijn allemaal expressievormen. Ze verschillen eigenlijk vooral van medium.

Zo zijn er ook een hoop stromingen die in allerlei kunstvormen terugkomen. Denk aan barok, romantiek of impressionisme. Een aantal basisprincipes werden zowel in muziek als beeldende kunst gebruikt, alleen door een verschil in medium waren de regeltjes iets anders, maar het principe blijft hetzelfde.

ik ben t hier niet met je eens omdat muziek zich in mijn ogen duidelijk onderscheid van beeldende kunst, alleen al in het opzicht dat er universele regels voor zijn.. voor beeldende kunst is dat veel minder het geval..

ook ET zal snappen als hij aardse muziek zou horen dat er bepaalde afstanden in frequenties gehandaafd worden, er regelmatige tijdsintervallen zitten tussen de klanken enz.

maar uitleggen in hoeverre het behang met motief verschilt van een werk van mondriaan aan ET?

ik ben t hier niet met je eens omdat muziek zich in mijn ogen duidelijk onderscheid van beeldende kunst, alleen al in het opzicht dat er universele regels voor zijn.. voor beeldende kunst is dat veel minder het geval..

ook ET zal snappen als hij aardse muziek zou horen dat er bepaalde afstanden in frequenties gehandaafd worden, er regelmatige tijdsintervallen zitten tussen de klanken enz.

maar uitleggen in hoeverre het behang met motief verschilt van een werk van mondriaan aan ET?

Die regels zitten waarschijnlijk in de muziek die jij luistert. Dat is jouw referentiekader. Er bestaat wel degelijk een hoop muziek die niet aan die regels voldoet. Denk aan: niet westerse muziek, muziek van klankvelden, enz. enz.
Universele regels van muziek zijn net zo strak (of dus niet) als die van andere kunstvormen. Alleen jouw referentiekader bepaalt hoe jij tegen die regels aankijkt.

Het uitleggen van het verschil tussen het behang met motief en het werk van Mondriaan aan ET zal net zo moeilijk zijn als het uitleggen van het verschil tussen Frans Bauer en de Beatles.

Laten we de beeldene kunst er alsjeblieft buiten laten; okee, je hebt daar weer (dezelfde) stromingen, theorieën genieën en onoplosbare discussies, maar de termen zijn toch helemaal anders, waardoor het moeilijk samen met muziek te behandelen is als je er wat dieper op in gaat (en dat doen we nu). Ik denk dus niet dat het hier samengaat (behalve als we even tot een universele definitie van genialiteit willen komen, maar dat ligt me een beetje zwaar op de maag en is trouwens off-topic). Ik heb trouwens ook veel te weinig verstand van kunstgeschiedenis om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ik ben het met Solis eens trouwens over dat natuurkunde/wiskunde/filosofie-gedoe. Geluid staat inderdaad nog ver van gecomponeerde muziek af, maar ik dacht dat de discussie over wiskunde en natuurkunde een beetje diffuus werd, dus ik probeerde dat uit elkaar te halen. Intussen is het wel duidelijk geloof ik. Alleen schieten sommigen nou weer de andere kant op: alsof beweerd wordt dat muziek componeren (of minder pretentieus: schrijven, maar dat is uiteindelijk hetzelfde) puur wiskundig is. Natuurlijk niet. Muziek schrijven kan puur gevoelsmatig zijn, of puur willekeurig, en toch gave tracks opleveren. Alleen gaat het hier niet over 'gaaf' maar over 'geniaal', en dat gaat net een paar compositorische stapjes verder. Dan kom je in een gebied waar wel (soms & deels) wiskundig wordt omgegaan met muziek. Overigens: verhoudingen van intervallen zijn niet wiskundig maar natuurkundig (je rekent met wiskunde inderdaad, maar wel binnen de natuurkunde). Een componist houdt daar wel rekening mee, maar niet wiskundig, maar qua klank. Componisten weten hoe het klinkt (komt dichtbij smaak natuurlijk) en maken daar gebruik van; daar komt wat de intervallen betreft geen wiskunde meer aan te pas (anders zou je inderdaad de computer de ideale compositie kunnen laten maken).

Ik denk niet dat genialiteit puur subjectief is. 'Interessant' en 'goed' zijn puur subjectief (laat staan 'leuk', 'gaaf', 'vet' en al dat soort termen), maar genialiteit ontstijgt dat niveau tot iets dat wel objectief te duiden is (dat is juist waarom het geniaal is). Dan hoef je het nog niet leuk te vinden; ik denk dat genialiteit daar los van kan staan, mits goed gedefinieerd.

En binnen de elektronische muziek kan er net zo goed genialiteit zijn, ook binnen dezelfde traditie en definitite. Er is alleen een dimensie bijgekomen: de componist en uitvoerder is ook 100 % verantwoordelijk voor de sound van zijn werk. Een pianist met een slecht klinkende piano kan nog steeds een goede pianist zijn. Een synthspeler met een slappe lead is gewoon niet compleet; het hoort er allemaal bij.

(hou het trouwens een beetje positief naar elkaar toe; als we elkaar gaan afzeiken en aanvallen is de thread in no-time gelockt natuurlijk)

Het introduceren van ET in deze discussie is trouwens zeer interessant. Dit geeft een heel ander perspectief op muziek, kunst en genialitiet. Het bewijst in mijn ogen dat referentiekader een ZEER grote rol speelt bij de beoordeling van genialiteit.

het komt nu net op me over of jij de wiseguy wil uithangen. jij hebt 8 jaar muziekleer gedaan en wij niet. ik had het erover dat ik het nut van consevatorium niet inzie omdat je voor muziekmaken geen muziekleer hoeft te kennen, het gaat zoals al eerder is gesteld om het gevoel en het gehoor. niet alle muziek is kloppend.........zie mijn eerdere stellingname

en ik heb het over 4 kwartsmaat omdat ik muziek maak op basis van de 4 kwartsmaat..standplaatsgebondenheid noemen ze zoiets.

ik vraag me af hoeveel mensen van het conservatorium of op de een of andere manier muziekleer genoten hebben, echt van betekenis zijnin de muziekwereld ten opzichte van mensen die geen kennis van muziekleer hebben

Back