muzikale genieen uitgestorven?

genieën worden pas als geniaal bestempeld als ze dood zijn....

( dus nu mogen jullie me gewoon "vet" vinden,maar als ik dood ben is het predikaat "genie" wel op z'n plaats...:D )

dus nu mogen jullie me gewoon "vet" vinden

Jij bent niet vet je bent best wel slank.
Als alleen vette mensen geniaal kunnen zijn dan ben ik hard op weg om geniaal te worden:D

Origineel geplaatst door faab
@ endonyx:

Ik vind het wel wat gevaarlijk om ruffneck af te schilderen als geniaal.
Ik ken patrick goed genoeg om te weten dat hij hartelijk zou moeten lachen om zo''n opmerking.
Pur sec gesproken is er niemand in de hardcore scene die uberhaupt geniaal genoemd mag worden.

De ruffneck platen waren gewoon een formule net zo als ieder ander die een tijd succesvol is.
Ze waren idd erg goed en mooi geproduceerd maar dat is dan ook alles.
Dat mensen promo geniaal vinden is al helemaal te gek voor woorden, hij is de king van het namaken.
Eerst is hij begonnen met mijn waxweazle plaatjes na te maken,daarna is hij buzz fuzz gaan kopieren en ruffneck.
Om tenslotte op een EIGEN sound uit te komen die gewoon is afgeleid van aphex twin ten tijde van quark e.d.

Don''t get me wrong ik heb respect voor zowel sebas als patrick, maar genialiteit heeft er in ieder geval niks mee te maken.

Nah die eigen sound die ze hadden neergezet die is op zich wel geniaal te noemen, het wordt uiteindelijk wel uitentreure uitgemolken voor door henzelf, dus het is niet zo dat ze pur sang geniaal zijn.

Vooral Promo vindt het erg moeilijk om weer eens wat anders te doen.

effe de discussie wat spicy-er maken :

Zouden mensen zoals Mozart, Beethoven, Bach, ... vandaag de dag niet eerder in 1 of andere psychiatrische instelling belanden?
Vergeet niet dat de grens tussen genialiteit en waanzin zeer vaag is, toch volgens onze huidige manier van denken.

Maar ja, hoe definiëer je genialiteit ??

Origineel geplaatst door oli303

Zouden mensen zoals Mozart, Beethoven, Bach, ... vandaag de dag niet eerder in 1 of andere psychiatrische instelling belanden?
Vergeet niet dat de grens tussen genialiteit en waanzin zeer vaag is, toch volgens onze huidige manier van denken.

Maar ja, hoe definiëer je genialiteit ??

Bach zou zeker in een TBS afdeling terecht wegens sexverslaving zijn gekomen. Heb je gezien hoeveel kinderen die gemaakt heeft.
Beethoven zag eruit als een landloper verzorgde zich slecht en stonk is meerderemalen per vergissning opgepakt.
Mozart was een neuroot die vanaf jongsaf aan gedwongen werd door zijn vader optredens te geven.
Rachmaninov leed aan zeer zware depressies en is langer daar tegen behandeld dan dat ie muziek heeft gemaakt.
Eigenlijk waren het dus hele normale mensen, niet minder gek dan de meesten nu.

Last edited by a moderator:

Dat is niets meer dan een fabeltje. Het percentage geesteszieken onder genialen is niet groter dan bij minder-geniale mensen. Het valt bij een genie natuurlik wel meer op als hij/zij last krijgt van een psychiatrische aandoening.

Jij bent niet vet je bent best wel slank.
Als alleen vette mensen geniaal kunnen zijn dan ben ik hard op weg om geniaal te worden:D

als je dood bent vind ik die opmerking waarschijnlijk geniaal :D

Origineel geplaatst door Exzit
Eigenlijk waren het dus hele normale mensen, niet minder gek dan de meesten nu.

Niet minder gek dan meesten op dit forum zul je bedoelen zeker... tja we zijn hier allemaal wel een beetje gek zeker, maar dat kan ook al eens plezant zijn.

persoonlijk

persoonlijk

Niet minder gek dan meesten op dit forum zul je bedoelen zeker... tja we zijn hier allemaal wel een beetje gek zeker, maar dat kan ook al eens plezant zijn.

Ja maar dat werd te persoonlijk heb geen zin om vanavond van 1 van deze tbs klanten hier op bezoek te krijgen.:D

Last edited by a moderator:
Ik denk dat genialiteit met buitengewone denkkwaliteiten, voorstellingsvermogen en inzicht te maken heeft.
Naar mijn idee is het klooien met diverse apparatuur weinig geniaal te noemen. Is eerder net zolang 'schuiven en klikken' totdat het 'mooi' klinkt. de een heeft daar meer gevoel voor dan de ander....maar omdat geniaal te noemen..

Als je bepaalde stukken van Bach door een hoempa orkest laat spelen hoor je de 'matige' vertolking van een goed stuk muziek (geniaal?)

Als een 'goed' stuk van een DJ door een vreselijk goed orkest wordt gespeeld blijf er weinig tot niets over...en is gedoemd om in de vergetelheid te geraken...

Er worden nauwelijks of geen stukken van hedendaagse samenstellers( componisten?de meesten kunnen geen noot lezen zo groot als een koe.) in versies voor andere instrumenten uitgegeven voor het spelend publiek. Hoe speel je trouwens 'scratchen' op een piano?

en zo kan ik nog uren doorzeuren. ik kan best wel het een en ander waarderen van hedendaagse muziek, maar voor mij zitten daar weinig geniale stukken bij...

Origineel geplaatst door SaintEric
Ik denk dat genialiteit met buitengewone denkkwaliteiten, voorstellingsvermogen en inzicht te maken heeft.
Naar mijn idee is het klooien met diverse apparatuur weinig geniaal te noemen. Is eerder net zolang 'schuiven en klikken' totdat het 'mooi' klinkt. de een heeft daar meer gevoel voor dan de ander....maar omdat geniaal te noemen..

Als je bepaalde stukken van Bach door een hoempa orkest laat spelen hoor je de 'matige' vertolking van een goed stuk muziek (geniaal?)

Als een 'goed' stuk van een DJ door een vreselijk goed orkest wordt gespeeld blijf er weinig tot niets over...en is gedoemd om in de vergetelheid te geraken...

Er worden nauwelijks of geen stukken van hedendaagse samenstellers( componisten?de meesten kunnen geen noot lezen zo groot als een koe.) in versies voor andere instrumenten uitgegeven voor het spelend publiek. Hoe speel je trouwens 'scratchen' op een piano?

en zo kan ik nog uren doorzeuren. ik kan best wel het een en ander waarderen van hedendaagse muziek, maar voor mij zitten daar weinig geniale stukken bij...

Ik onderscrijf dit helemaal.
Genialiteit van dez componisten zijn niet te vergelijken met iemand die goed een paar plaatjes kan draaien en dingen aan elkaar plakt en mixed ook al zijn het soms eigen gemaakte nummers.

Hallo:)

Ik zag nu pas deze discussie staan en heb geen zin om nu gelijk alle pagina's te gaan lezen, ik heb er een aantal ingezien, dus weet wel waar het zo omgaat.

Mijn mening is dat er in elke tijd in zijn genre een genie bestaat. Klassieke muziek, ja dan is Bach qua complexiteit een genie. Zoals meerder, de namen zijn genoemd.
Kijk ik naar de "nieuwe" rock sounds, dan zou je misschien kunnen zeggen dat een U2, Simple minds, sting enz.. de genieen zijn, zoals meerdere van dit soort groepen.

Op synthesizer muziek noem ik Jarre maar VOORAL VANGELIS. Luister goed naar zijn werk, alleen een genie krijgt dit voor elkaar.

Nu ben ik het eens met het feit dat er meer over Bach na al die jaren wordt gepraat dan over U2 bijv, maar vergeet niet dat die muziek eigenlijk geen concurrentie had over vele jaren heen. En daardoor als een soort van icoon de wereld is ingegaan.

greotjes

Klaus Schulze is (ook) geniaal is wat betreft 'synthmuziek' .. op dit moment duidelijk mijn numero uno van de oude maestro's, het minst toegankelijk wellicht, maar veel luisteren loont
ps. hij heeft ook iets gemaakt wat je zelfs wel klassiek zou kunnen noemen: Ludwig II von Bayern :okdan: en hij maakt kennelijk ook opera's

Origineel geplaatst door Croaton
ja. ik heb het getypt, dus het zijn mijn conclusies. deze conclusies heb ik getrokken na alles gelezen te hebben. want de vraag blijft bij mij bestaan wie bepaalt of iemand geniaal is. er is geen checklist met objectieve kenmerken voor genialiteit, genialiteit is dus subjectief. en als je het objectief vind. geef dan eens de kenmerken die voor iedereen onlosmakelijk vast kunnen staan. dus bijvoorbeeld iemand is geniaal als hij/zij 22 is. ik ben 22. dus ik ben geniaal. dat is een objectief gegeven. maar omdat ik iets bepaald kan ben ik daarom geniaal? voor de een wel en voor de ander niet. hier kom ik weer ik terug op de standplaatsgebondenheid. dit is dus SUBJECTTIEF.

volgens mij komen wij in deze discussie niet tot elkaar....we praten ook niet helemaal over hetzelfde volgens mij, desondanks een interessante discussie....

dude, dan moet je dus beter lezen, want meerdere mensen hebben al genoeg kriteria gegeven:

complexiteit in ritme, melodie, klank, originaliteit,

leuk voor t oor (dus niet rare zooi, maar ook mooi)

enz.

BTW, ik begin er een beetje een hekel aan te krijgen dat sommige mensen dus niet alles gaan lezen en nu zomaar gaan replie-en, want daardoor begint de discussie weer van voor af aan omdat bepaalde conclusies al getrokken of verworpen zijn.

Ik wil dan ook iedereen verzoeken die niet alles gelezen heeft ook niet zomaar zooi te gaan typen, maar eerst ff lezen en dan kijken of t nog de moeite waard is..

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
dude, dan moet je dus beter lezen, want meerdere mensen hebben al genoeg kriteria gegeven:

complexiteit in ritme, melodie, klank, originaliteit,

leuk voor t oor (dus niet rare zooi, maar ook mooi)

enz.

BTW, ik begin er een beetje een hekel aan te krijgen dat sommige mensen dus niet alles gaan lezen en nu zomaar gaan replie-en, want daardoor begint de discussie weer van voor af aan omdat bepaalde conclusies al getrokken of verworpen zijn.

Ik wil dan ook iedereen verzoeken die niet alles gelezen heeft ook niet zomaar zooi te gaan typen, maar eerst ff lezen en dan kijken of t nog de moeite waard is..

1. ik lees alles.
2. jij weet nog steeds niet het verschil tussen subjecvtief en objectief. het zijn dan wel factoren die genialiteit bepalen maar nog steeds objectief. want wanneer is iets zo complex dat het geniaal is. waar ligt de grens? ligt de grens bij 100 of 200 kg (in het geval van faab)
3. no offense ,maar lees verder dan de woorden alleen. probeer het ook te begrijpen

In elke genearatie worden er geniën geboren; velen ervan vinden hun roeping niet, en kwijnen dan ook weg als middelmatige ambtenaren of verzerkeringsmakelaars etc...

De maatschappij van heden laat niet altijd toe dat geniën zich kunnen ontplooien. Komen daarbij parameters van plaats en milieu van geboorte, hulp en begeleiding van ouders etc...

Wat muziek betreft. Dit is een roeping: als bepaalde geniën zich dan niet tot muziek geroepen voelen, is dat zeker een verlies voor de muziek. Immers het is zo dat een "genie" uitblinkt in alles wartoe hij zich geroepen voelt en waarin hij zijn interesses kan uitdrukken.

INMHO is het werk van een componist als Jean Michel Jarre of Vangelis zeker als "geniaal" te noemen.

Er zijn zeker andere geniën in ons tijdperk, maar als die niet "commercieel"zijn, worden ze ook niet gedraaid, en wordt het moeilijk een genie te herkennen.

Het werk van Nusreth Fatih Ali Khan, is in mijn ogen "geniaal".

Bekendere geniën in mijn ogen zijn zeker Gordon Sumner, Bono Vox, Leonard Cohen, Paolo Conte, Lou Reed etc...

Zolang de link muziek-geld niet wordt doorbroken, blijft het moeilijk om iemand of diens muziek "geniaal"te noemen.

Alles moet snel-snel gaan, flitsend zijn, binnen tijdslimieten werken, tegen de muze in componeren, om maar aan de eisen van de platenmaatschappij te voldoen.

Hte zijn nu andere tijden, en er zijn nu "andere"geniën: er is niets veranderd, maar genialiteit heeft plaats moeten maken voor de commercie.

Take care

EF

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
ik heb net naar t nummer Bobby Brown van Frank Zappa geluisterd maar herken hier niet wat hiervoor beschreven werd?

leuk nummer en vooral erg goeie diepgaande text,maar muzikaal is t niet bepaald bijzonder?

welke nummers moet ik luisteren?

Albums van Zappa die je MOET luisteren : Apostrophe, Joe's Garage en gewoon alles van the Mothers of Invention.
Voeg daar aan toe albums van George Clinton, Funkadelic, Parliament, Sly & the familystone, -> Geniaal gewoon!

Origineel geplaatst door dextron
Albums van Zappa die je MOET luisteren : Apostrophe, Joe's Garage en gewoon alles van the Mothers of Invention.
Voeg daar aan toe albums van George Clinton, Funkadelic, Parliament, Sly & the familistone, -> Geniaal gewoon!

nautilus bob james:D ook g.e.n.i.a.a.l

@ endonyx:

Ik vind het wel wat gevaarlijk om ruffneck af te schilderen als geniaal.
Ik ken patrick goed genoeg om te weten dat hij hartelijk zou moeten lachen om zo''n opmerking.
Pur sec gesproken is er niemand in de hardcore scene die uberhaupt geniaal genoemd mag worden.

De ruffneck platen waren gewoon een formule net zo als ieder ander die een tijd succesvol is.
Ze waren idd erg goed en mooi geproduceerd maar dat is dan ook alles.
Dat mensen promo geniaal vinden is al helemaal te gek voor woorden, hij is de king van het namaken.
Eerst is hij begonnen met mijn waxweazle plaatjes na te maken,daarna is hij buzz fuzz gaan kopieren en ruffneck.
Om tenslotte op een EIGEN sound uit te komen die gewoon is afgeleid van aphex twin ten tijde van quark e.d.

Don''t get me wrong ik heb respect voor zowel sebas als patrick, maar genialiteit heeft er in ieder geval niks mee te maken.

in mijn bericht heb ik het ook over bepaalde periodes van patrick en sebastiaan, daarvoor en daarna is het gewoon vette en goede muziek zei ik ook.

maar daarbei zei ik al dat ze dus beide "een bepaalde periode" VOOR MIJN GEVOEL geniaal zijn geweest , niet voor ever and ever ;)

maargoed jij hebt ook een paar geniale hits gehad :P :dj: 8o)

Yo Endonyx,

Dank je voor het compliment,maar ik zie mezelf echt niet als geniaal.
Meer iemand die de mazzel heeft om zichzelf snel een stijlvorm eigen te maken en er daarna een eigen draai aan te geven.
Ik doe wat mijn hart me ingeeft en probeer zoveel mogelijk verschillende stijlen te hanteren die ik leuk vind om te doen.
dat vind ik persoonlijk al moeilijk genoeg.
:)

laat het geniaal zijn maar aan de echte genieen over, wie dat dan ook moge zijn.

u misschien monsieur DIONE:D

Back