moet ik het eigenlijk zien als 11 jp8000's naast elkaar die drums sounds maken? kan je sounds zelf ook zoals je dat kan met modules veranderen op een bv ipod of ipad.
Het analoog modelleren van geluid kan op diverse manieren, maar een JP8000 zou iets te beperkt zijn (niet dat je daar niet kicks mee kan maken).
Als je de JP als voorbeeld neemt: "Oh, voor deze kick hebben we geen supersaw nodig. D'ruit. We hebben ook geen filter nodig, die vervangen we door een simpele EQ. Pitch- en volume-envelope: wel nodig. Tweede oscillator eruit, LFO mag eruit want die is ook niet nodig" etc. totdat je een stripped-down JP hebt die alleen maar kicks kan maken.
Vervolgens ga je kijken wat het bereik van de knoppen moet zijn, want de pitch hoeft natuurlijk nooit hoger of lager dan een bepaald aantal Hz.
Het grappige is: da's ook hoe een 808 of 909 werkt. Ieder geluidje wordt gemaakt met z'n eigen beperkte synthesizer-circuitje waar alles uit is gehaald wat er niet nodig was (en sommige dingen zijn toegevoegd die er wel nodig waren; voor een analoge clap heb je bijv. een LFO nodig waarvan de snelheid door een envelope wordt aangestuurd).
Wat ik had opgepikt was dat de 909 hats schijnbaar ook een model waren, en dat lijkt me een beetje raar, want het origineel gebruikt samples. Maar - Roland gebruikt al modeling voor hun TD-drumserie, en hebben ze schijnbaar ook hihats en cymbals gemaakt.
Als er op de Messe iemand bij zit die dit in detail kan uitleggen kan ik het navragen, maar ik verwacht het eigenlijk niet.