Roland Aira

Pff, bij Yamaha waait de wind tegenwoordig helemaal niet meer. Op de Messe hadden ze werkelijk NIETS interessants voor synth liefhebbers. De Motif XF (weer) en wat afgeleide budgetmodellen en keyboards. Echt gericht op de bruilofts one-man-bands en podium gebruik. Niks verrassends of nieuws onder de zon, vroeger hadden ze tenminste nog wel eens wat grappigs zoals die Tenori-On een paar jaar terug.

Ik denk dat dit wel een mooi (eerste) voorbeeld is hoe de Aira reeks geïntegreerd kan worden in een (moderne) studio. Roland moet natuurlijk ook, want als heel veel mensen alles met VST's gaat doen, dan heb je niet veel meer te zoeken als hardware fabrikant. En de "puristen" die het origineel en het oude alleen/hoofdzakelijk maar goed vinden, kopen mijns inziens, per definitie toch nooit iets nieuws uit de schappen ;)

Ik vind het wel erg gaaf om te zien dat er weer een frissere wind waait bij Roland.....of niet Yamaha?

ik vind die demo meer een push plus ableton demo dan een aira demo om eerlijk te zijn, alles wat ik zie is gewoon standaard ableton plus push. Enige verschil is dat in dit geval een aira als soundsource gebruikt kan worden, maar dat kan met elke andere hardware synth / drumcomputer, sampler of vst in ableton net zo goed.

het geeft overigens ook een vertekend beeld, want nu gebruiken ze de aira als soundsource, waardoor je elk spoor apart binnenkrijgt. In de praktijk doe je dat niet, dan gebruik je gewoon de normale audio kaart die je al hebt en die bijna altijd op 48 kHz draait (wat ook beter is voor je cpu verbruik als je vst's gebruikt erbij, nog even afgezien van het feit dat sommige vsts het niet eens doen op 96 khz).

maar ze gebruiken ook interne ableton sounds (effecten en die pad/arp). Waar komen die dan vandaan? Ook uit de Aira?

maar ze gebruiken ook interne ableton sounds (effecten en die pad/arp). Waar komen die dan vandaan? Ook uit de Aira?

nee niet uit de aira, die effecten zet je gewoon op de audio track van die aira, aangezien elk element zijn eigen spoor heeft kun je daar gewoon die delays, flangers, phasers van ableton live voor gebruiken. Die arp sound is gewoon een standaard arp uit 1 van die instrumenten in ableton. Echt helemaal niets bijzonders voor ableton en push gebruikers, in die demo zit absoluut niets wat een push / ableton user nu al niet kan.

Ik heb zelf al mijn hardware op dezelfde manier geroute in instrument racks, dus dan komt de audio binnen op zo'n instrument spoor en daar zitten dan een hele strip aan effecten overheen die ik via de push aan en uit kan zetten. Daarom zeg ik ook, dit is meer een ableton / push demo dan een aira demo.

Sterker nog , in de praktijk denk ik dat bijna niemand dit zo gaat gebruiken simpelweg omdat werken met een 96 kHz audio kaart in een al bestaande omgeving gewoon niet handig is kwa cpu gebruik en je bent je eigen audio kaart kwijt op dat moment. En het aantal analoge outputs van een aira laat niet toe om elk spoor apart via je adats of audio kaart binnen te laten komen op aparte sporen. Dus de meesten zullen terug vallen op de audio record methode waarin je de pattern in een audio clip opneemt en daar dan verder mee werkt.

edit: ik had je vraag een beetje verkeerd gelezen, ja in die demo komen die effecten ook door de audio interface van de aira, het is gewoon zo dat alles door ableton heen geprocessed wordt en dan naar de soundcard gestuurd wordt. In dit geval is de soundcard de aira. De ableton effecten en vst werken wel op 96 khz.

De aira is niks meer dan een USB soundcard op 96khz, een dedicated controller en een VA synth in één doosje.
wanneer je de AIRA als ASIO device instelt, of zelfs als directsound device in windows, dan zullen zelfs de windows systemsounds nog door de AIRA afgespeeld worden

AIRA = USB soundcard + dedicated controller + (soort van) Drumazon op SHARC in één doosje

De aira is niks meer dan een USB soundcard op 96khz, een dedicated controller en een VA synth in één doosje.
wanneer je de AIRA als ASIO device instelt, of zelfs als directsound device in windows, dan zullen zelfs de windows systemsounds nog door de AIRA afgespeeld worden

AIRA = USB soundcard + dedicated controller + (soort van) Drumazon op SHARC in één doosje
inderdaad :)

OK I see.

Ik moet me nog in die aggregated devices zooi verdiepen. Mocht de USB connectie niet fijn werken dan maar gewoon via de 4 outs.

Yep op de mac kan je idd de aggregated audio doen, op de PC ben je de Sjaak omdat die maar één ASIO device ondersteund.

Aggregated devices werken alleen als je de beide interfaces sync locked via Wordclock oid, anders verliezen ze (soms na 10min, soms 30 min ofzo) hun onderlinge sync en dan heb je een heel naar clippend krakerig geluid.

Ik heb het diverse keren geprobeerd met een mlan apparaat en motu etc

Aangezien aira geen word sync heeft is het dus niet mogelijk deze te koppelen met een andere interface...

Huh? Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar?
De sync wordt bij core audio door de driver geregeld, WC of andere sync is alleen nodig als je meerdere componenten in sync op dezelfde freq wil laten werken, los van wat de computer daar mee doet

Ik heb nog even contact opgenomen met Bax. Mijn bestelling zal pas op z'n vroegst begin juni binnenkomen :(
Ik had even hoop dat ik nog bij een eerdere levering zou zitten.
Ik weet niet of ik daar nog op wil wachten.

Huh? Volgens mij haal je 2 zaken door elkaar?
De sync wordt bij core audio door de driver geregeld, WC of andere sync is alleen nodig als je meerdere componenten in sync op dezelfde freq wil laten werken, los van wat de computer daar mee doet

Nee niet opgeteld als een grote interface, wel als 2 losse maar je kan er maar 1 in je daw kiezen

Ik heb nog even contact opgenomen met Bax. Mijn bestelling zal pas op z'n vroegst begin juni binnenkomen :(
Ik had even hoop dat ik nog bij een eerdere levering zou zitten.
Ik weet niet of ik daar nog op wil wachten.

Wat zou je dan ipv een aria product kopen?

het is een uber gemiste kans dat het niet analoog is
Helemaal niet. Met analoog kun je de plank nog steeds misslaan. Een Jomox of Rytm of Volca is ook geen 808, 909 of 606. Een Tempest mist echte x0x, evenals een MPC. Dan liever iets waarbij je met een OS update de emulatie kunt verbeteren in plaats van een "tja, de kick was nog te doen, de rest is te ingewikkeld". En "eigen" karakter? Het feit dat nog steeds iedereen graag vaak naar die sounds grijpt in plaats van nieuwe pakt zou al genoeg moeten zeggen. Alle nieuwe machines missen nog die specifieke identiteit omdat je er vaak veel meer mee kunt doen.

Dit is een Drumstation met betere emulatie in een doos met sequencer voor een lagere prijs. What's not to like?

als ik een 303 wil koop ik voor de prijs van de tb3 wel een xoxbox
Hier kan ik me dan wel weer meer in vinden, de alternatieve modi van de TB spreken me niet zo echt aan.

de tr8 zie ik nog wel als een klein succesje maar overtreft in geen enkel geval the real deal.
Niks overtreft ooit de real deal omdat zelfs een 100% perfect gekloond apparaat geen 30 jaar historie aan zich heeft plakken en ruikt naar een fabriekshal vol met ravers strak op pillen op zondagmorgen om half vier.

De originele 808 en 909 waren geen verkoopsuccessen (anders waren ze tweedehands nu niet zo duur), dus op dat vlak zal de TR-8 weinig moeite hoeven doen.
Maar waarom moeilijk doen? De TR-8 biedt 128% van de kwaliteit van de originelen en dan ook nog met ingebouwde effecten, die per step te veranderen zijn. Hoe gehersenspoeld moet je zijn, om nog voor de 808 of 909 te kiezen? Is het imago, het uiterlijk van de lelijke kasten?

Maar waarom moeilijk doen? De TR-8 biedt 128% van de kwaliteit van de originelen en dan ook nog met ingebouwde effecten, die per step te veranderen zijn. Hoe gehersenspoeld moet je zijn, om nog voor de 808 of 909 te kiezen? Is het imago, het uiterlijk van de lelijke kasten?

Laten we eers tmaar eens een paar maanden wachten nadat ze uitgeleverd zijn of dat wel zo is ....

wat Yoozer zegt. een drumstation met een kastje en sequencer, dat komt meer in de buurt.

Ik heb 808 en meerdere drumstations allebei tegelijk gehad en de drumstations hadden voordelen. 808 en 909 ineen (hey dat komt bekend voor) Midi etc
Maar die egte 808 was altijd een klasse apart. Dat hoor je gewoon niet op een YT filmpje.

Hoe gehersenspoeld moet je zijn, om nog voor de 808 of 909 te kiezen? Is het imago, het uiterlijk van de lelijke kasten?

We zullen zien...Als niemand nog voor een echte tr808/909 kiest dan worden ze spot goedkoop. :okdan: yehaaa ...'k Vrees dat de mensen niet voor een tr808/909 kiezen vanwege imago of lelijke kasten maar dat de klank er voor iets tussen zit....8D dat zal zo blijven.

Ik hoop dat de nieuwe tr8 klinkt als een tr8 en daar zou ik hem ook voor willen.
Als ie echt klinkt als mn tr808 dan kan de tr808 weg.... We zullen het meemaken :biertje:

Zullen we het on topic houden zonder persoonlijke gevoelens mbt nu en vroeger anders gaat deze draad straks ook weer op slot :W

Iemand al bekend met de leverdatum? las hier dat het begin juni werd bij Bax ipv eind maart begin april.

De eerste batch TR-8, TB-3 en VT-3 zou 24 maart uitgeleverd worden heb ik vernomen. Deze lading is al uitverkocht, dus vandaar dat je her en der latere levertijden ziet voor volgende batches. De System 1 volgt in mei of juni.

Back