Roland Aira

Wat ben ik blij met de Aira! Ineens zijn alle oude huisjes op dit forum niet meer heilig. :D

Nou, wacht maar even tot de mensen hem 3 maanden in gebruik hebben, dan zullen imo de minpunten gaan overheersen.

Alleen als 96khz interface te gebruiken.
weinig tot zeer weinig patterns
te weinig individule outputs
geen midi cc over de knoppen.

ik zie dit echt niet als een vervanging de voorgangers, hooguit een unit die je liever mee een zweterige klub neemt dan de originals. Als er dan een glas in valt ofzo is de schade erg beperkt.

BTW over dat ACB en de claims van sommigen dat ie dingen kan doen zoals elke stap iets anders enzo, dat heb ik nog niet geclaimd zien worden door Roland. Ik denk dat dat behorlijk tegen gaat vallen. De klank is okay hoor, maar die kleine nuances maken wel het verschil.

Wat ben ik blij met de Aira! Ineens zijn alle oude huisjes op dit forum niet meer heilig. :D

Dat zal wel mee vallen. Oude auto's zijn ook niet meer nodig, toch zie je ze nog op de weg.

maar goed je bent eigenlijk met vst rebirth 3.0 bezig in een box die aan een geluidskaart zit. volgens mij is het alleen zoon hype omdat hij zolaag gaat.. het gaat er dus om welke fabrikant een apparaat maakt die het laagst gaat :? tja platter kunnen we het niet maken. het is een leuk ding maar niet overdrijven he.

van alle aira producten vind ik de tr8 nog het meest 'toevoegen' in de zin van live gebruik.
het is een uber gemiste kans dat het niet analoog is want als dat wel zo zijn geweest en de prijs was 1000 euro kocht iedereen er wel een. ok, er zitten dus effecten in, ook al minder vaak en dat scatter effect is ook waardeloos. verder voor de prijs een 909 en 808 sound in 1 box, met faders ala tr707, verlichting en de optie om de sounds doorelkaar te gebruiken dan denk ik mwoa, best aardig voor de prijs alleen niet wereldschokkend.

de overige producten de system 1 en tb3 zijn in mijn ogen echt waardeloos en voegen totaal niks toe.
als ik een 303 wil koop ik voor de prijs van de tb3 wel een xoxbox, dan heb je tenminste het bijna echte werk. lijkt wel een bart smit geval met dat touchpanel en al die andere synthsounds die erin zitten zijn ook waardeloos. de system 1, tsja..in de wereld van softsynths, goede betaalbare analoge poly's en VA's die er al zijn voegt dit geen reet toe. een virtuele sh101 in een system 1, nou wat leuk.. not.

voor het geld zijn er veel betere alternatieven en heeft de markt roland al ingehaald omdat ze zolang hebben gewacht. de tr8 zie ik nog wel als een klein succesje maar overtreft in geen enkel geval the real deal. leuk voor een live act op het podium of een slaapkamer muzikant zonder budget en geen 909 of 808 kan kopen.

o o de oude bakken bezitters maffia gaat zich er toch weer mee bemoeien nu ook zij voelen dat de

ENIGE ECHTE TR op komst is :D

Nee joh, gewoon drumazon in een dedicated controller, hype waait wel over

vind een tr8 per definitie niet slecht hoor. mijn voorkeur gaat wel uit naar analoge sounds en gedrag ja maar als product vind ik het niet slecht bedacht. qua uitvoering had het wel beter gekund. bv outputs/trigger. we leven nu wel in een wereld waar alles doorelkaar gebruikt wordt.

maar kijk naar akai, elektron en alle overige aanbieders, er zijn drumbakken zat met een dijk van een sound, om nog maar niet over de goedkope mfb 522 te spreken.

maar nogmaals, de tb3 en system 1 .. wie gaat dat nou kopen?
voor de prijs van een tb3 koop je bijna een xoxbox, wat nou 303 bart smit remake :kont:

o o de oude bakken bezitters maffia gaat zich er toch weer mee bemoeien nu ook zij voelen dat de

ENIGE ECHTE TR op komst is :D

Moet die ENIGE ECHTE TR weten. Ik hou van ouwe fietsen 8)

maar kijk naar akai, elektron en alle overige aanbieders, er zijn drumbakken zat met een dijk van een sound, om nog maar niet over de goedkope mfb 522 te spreken.

Hehe, verleken met de échte TR zuigen die bakjes natuurlijk gewoon konthaar, laten we eerlijk zijn.

Vind het wel een leuk bakkie die TR8, en voor die prijs kan ik er nog mee leven dat er geen meerdere out's en weinig parts enzo inzitten, maar ik hoor bij al die demo's of een 808 of 909 imitatie maar beide tegelijk hoor ik ze er niet uitkomen, als dat niet kan is dat echt een zwaar gemiste kans die weinig extra's had gekost, bij een 808 hoort een 909 en andersom natuulk!

Hehe, verleken met de échte TR zuigen die bakjes natuurlijk gewoon konthaar, laten we eerlijk zijn.

neem alle modules van tiptop audio, stop die in een eurorack en een goede trigger sequencer en je hebt een hele vette moduleerbare 909/808 .. maar dat kost bijelkaar ook een duit centen natuurlijk.

de charme van een echte 909 en 808 is natuurlijk het hele ding opzich, de sound en de sequencer. alleen de output van die oude gear is al veel harder en punchier.
niks boven the real thing, absoluut mee eens. maar die mfb bak om maar eens een goedkoop ding te noemen is echt wel vet hoor, beetje kruising tussen een 606 en 808 achtig, staan hele vette demo's op youtube. maargoed de bouwkwaliteit is natuurlijk niet ala 909 of 808.

Nou, wacht maar even tot de mensen hem 3 maanden in gebruik hebben, dan zullen imo de minpunten gaan overheersen.

Het belangrijkste is dat digitaal geen taboe meer is, als het maar goed genoeg klinkt.
Eventuele beperkingen van een TR-8 worden in een TR-8mkII wel weer opgelost.

Het belangrijkste is dat digitaal geen taboe meer is, als het maar goed genoeg klinkt.
Eventuele beperkingen van een TR-8 worden in een TR-8mkII wel weer opgelost.

Digitaal is toch geen taboe?

mijn favoriete synths zijn de FS1R en D50, die zijn zo digitaal als wat.
Digitale OSC klinken egt wel goed. Op de polyevolver gebruikte ik die 2 analoge OSCs niet eens :P

In de modular die ik had waren de digitale oscs ook de coolste :)

Net als de DX 100 *wat toch digitaal is (en toen ook al budget) heeft dikke vette bassen.

Laten we het eerst maar even afwachten wat gaat komen

Ik denk dat dit wel een mooi (eerste) voorbeeld is hoe de Aira reeks geïntegreerd kan worden in een (moderne) studio. Roland moet natuurlijk ook, want als heel veel mensen alles met VST's gaat doen, dan heb je niet veel meer te zoeken als hardware fabrikant. En de "puristen" die het origineel en het oude alleen/hoofdzakelijk maar goed vinden, kopen mijns inziens, per definitie toch nooit iets nieuws uit de schappen ;)

Ik vind het wel erg gaaf om te zien dat er weer een frissere wind waait bij Roland.....of niet Yamaha?

Back