Terug naar hybrid

Ik vind het altijd wel mooi, hoe jij de gemoederen weer even tempert en de realiteit laat zien
van digitale signaal processing! :)
Misschien is de afschuw van sommigen mbt digitale technieken wel enkel gerelateerd aan "niet goed zijn in wiskunde"? Misschien is het wel zo banaal.
De mens is namelijk erg gevoelig voor emotie, en niet rationaliteit.

Hehehe emotie is vaak een boosdoener idd. Dat zie je hier qua status quo maar al te goed ;)

Maar ik ga vooral af op mijn observaties uit de echte wereld. Niet alleen vanuit een wiskundige benadering, die analoog, maar dus niet het zelfde is als de realiteit ;)

En ik ben juist VOOR digitaal. Als je dat niet hier uit kan destilleren snap je mijn hele betoog niet ;)

Maar ik weet weinig van floating point. Dat zou evt voor een grote resolutie van tussenwaardes kunnen zorgen.

Ik spreek jullie wel over 10 jaar. Als er op 128 bit gesummed word. 32 bit werd xx jaar geleden ook als overdreven gezien. Of waarom zou je altijd en overal bereikbaar willen zijn? De meute kan gewoon weg niet vooruit kijken of futurologisch redeneren.

Al is mijn betoog juist pure wiskunde.

Verder laat ik het hierbij want het dogmatische begint een beetje de overhand te nemen vanuit beide kampen :)

Hehehe emotie is vaak een boosdoener idd. Dat zie je hier qua status quo maar al te goed ;)
Maar ik weet weinig van floating point. Dat zou evt voor een grote resolutie van tussenwaardes kunnen zorgen.

Floating point is een beetje misleidend omdat het tot komma-getallen leidt, maar het zijn nog steeds discrete waardes bestaand uit een eindig aantal bits. Als je een 48-bits integer zou pakken om een waveform te omschrijven, dan zou je ook die kunnen normaliseren van +/-2^47 naar -1/+1 met zeer hoge resolutie achter de komma.

Het voordeel binnen DAWs voor floating point is dat ze je toestaan om de beschikbare resolutie te schalen over een getalbereik dat zowel heel groot als heel klein kan zijn. In tegenstelling tot wanneer je met integers rekent, is er daarom geen concreet 'clip'-plafond (nouja, er is er uiteindelijk wel éen, maar die ligt binnen de context van rekenen met audio zoveel decibels boven redelijk dat dat er niet toe doet). Binnen DAWs is het concrete voordeel van met floats werken dus vooral dat je de audio binnenin het rekenmodel van de DAW niet kan clippen. Pas als je iets boven 0dB gaat renderen naar 16/24 bits PCM kom je dan in de problemen.

In één zin samenvattend wat exel al zei (#202): je kunt een te kleine getalbreedte niet "repareren" door toepassing van floating point processing.

Btw, MadR ik doelde niet specifiek op jou "wiskunde kennis" hoor, was geen flame van mijn kant.
Ik bedoelde meer in het algemeen. :)

Ik vind het altijd wel mooi, hoe jij de gemoederen weer even tempert en de realiteit laat zien
van digitale signaal processing! :)
Misschien is de afschuw van sommigen mbt digitale technieken wel enkel gerelateerd aan "niet goed zijn in wiskunde"? Misschien is het wel zo banaal.
De mens is namelijk erg gevoelig voor emotie, en niet rationaliteit.

Dat is een deel. Het andere deel is dat vroege digitale zwik niet altijd even geweldig was; maar men vergeet dan even wat je met tape moest compenseren om alles goed te houden. M.a.w alles heeft z'n plus en min.

Waar je bij digitaal uiteindelijk wel vaak op uitkomt is dat er vrijwel altijd menu's en soft knobs bij zitten - deels uit budget, deels omdat het kan. Vaak willen mensen er liever niet aan herinnerd worden dat er ergens een computer in zit; zie ook Hartmann Neuron, MUSE Receptor, etc.

Even inhaken:P

Ik heb de Ssl Sigma nu een paar dagen.
En ik ben echt super blij met de klank.
Ik mix en master al een tijdje in de box ik heb ook nog een paar jaar een 8816 gehad.
Maar de sound van de sigma met de analoge faders op plus 10db is echt super, mooi saturation en me tracks limiten hoeft bijna niet meer:D
Mixen gaat veel makkelijker en het klink meer in je bek en het laag is erg mooi, stereo beeld ook mooi:P
Hoe alles glued in de mix is ook erg lekker, hier gebruikte ik normaal multiband compressie voor.

Ik had het niet verwacht dat ik het zo vet zou vinden.

Back