Ik denk dat het nog steeds zo is dat een plaat uitbrengen bij een platenlabel een bewijs is van kwaliteit van je nummers. Die erkenning is wat je een boost geeft als muzikant.
...
Maar dat gevoel van erkenning, het vertrouwen van een label in jou als artiest, dat blijft iets waar men op zoek naar is.
ik vind dat dit in deze tijd niet meer opgaat, 5 tot10 jaar geleden misschien nog wel, maar in de huidige markt zegt dat niet zoveel vind ik, tenzij je bij een label komt waar je zelf heel erg tegenop kijkt en daar je voldoening uithaalt.
Het is nu 2014, de muziekmarkt is een consumptie markt geworden in de zin van, ik luister 1 of 2 keer een liedje en hoppa naar de volgende track. Heel anders als vroeger dus waar je een cd of lp kocht en deze 100-en keren ging luisteren, zo werkt het niet meer. Dat zie je ook terug in de verkoopaantallen van tracks. Je kunt gewoon bij iTunes wekelijks het aantal verkochte exemplaren zien en je ziet dan heus geen enorme aantallen meer bij de top 10, daar sta je in verhouding al vrij snel in als je een beetje grote achterban hebt. Vorige week was daar nog een mooi voorbeeld van met wolter kroes en isabella die een nederlandstalig nummer hadden uitgebracht en door de utopia achterban van niets naar de 1e plaats werden gebracht, puur de kracht van een social community.
Dat is hoe het nu gaat, je dient een community te verdienen die het je gunt om succes te hebben, daar zou ik mijn erkenning uithalen, als je een goedlopend soundcloud, bandcamp, facebook of YouTube kanaal hebt met mensen die echt voor jou gekozen hebben door te subscriben dan denk ik dat dat een stuk erkenning is die onbetaalbaar is voor jezelf. En het mooie is dat als je dan een cd of nummer uitbrengt dat er best een groot gedeelte van die subscribers groep jou plaat wil kopen omdat ze het je gunnen en je muziek mooi vinden.
Ik doe dat zelf ook, bij mensen waar ik gesubscribed ben en die brengen een nummer of cd uit, dan koop ik die ook altijd op iTunes, puur omdat ik het ze gun en ik vaak de muziek ook nog eens mooi vindt (wat niet altijd hoeft overigens, dan is de gun factor hoger bij mij).
Die social omgeving is vele malen belangrijker tegenwoordig dan een plaat uitbrengen tussen de 1000-en releases van deze week, dan ben je 1 van de velen. Maar via social networking is je plaat een mooi promotiemiddel voor je optredens of voor erkenning als je daar naar op zoek bent. Maar het jaren 2000 model van platen uitbrengen is een beetje achterhaald naar mijn mening en voor maar een heel selecte groep mensen weggelegd (die vaak ook nog vrienden van elkaar zijn of in dezelfde scene zitten).