Wie is er goed in nummers afmaken? En wat is je geheim? :)

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik ben bezig met een nieuw liedje en man, man, man. wat kost me dat weer een tijd om het af te maken. Van het eerste idee (leuk!) tot de definitieve versie (pffffffff, eindelijk) zitten soms weken en dan kan ik het nummer al bijna niet meer horen.

Nummers afmaken is kortom niet mijn grootste talent en ik leer graag van mensen die het beter kunnen. Daarom mijn vraag: Wie is er goed in nummers afmaken? En wat is je geheim? :)

Alle tips zijn welkom :halleluja

gewoon doorpakken
dus structuur van de track doorkopieren, breaks ingummen, keuzes maken
die 8 of 16 of 32 maten blijven tunen tot in het oneindige voor je de track uitlegt, is vaak funest

Moeilijk om tips/adviezen te geven zonder te weten waar je probleen precies zit (compositorisch, arrangement, productie, psychologisch) en in welke fase van het proces het werkelijk knelt.

Het werken in opdracht (betaald) en met een deadline heeft een posititieve invloed op de discipline (dingen afronden vereist ook discipline), of anders samenwerken met iemand dwingt je ook om knopen door te hakken en voortgang te maken.

**Nou schieten mij toch nog een paar dingen te binnen:
Misschien ben jij niet echt een producer, maar meer een componist; lekker creatief bezig zijn terwijl echte productie meer uitvoerend is.
Aangezien tegenwoordig al die drie aspecten, compositie, arrangement en opname/productie, op één hoop worden gegooid en door dezelfde persoon worden uitgevoerd, treedt die verzadiging, zoals je die aangeeft, op.
Door deze aspecten gescheiden te houden, helemaal uit te werken voordat je aan de volgende fase begint, zal je het enthousiasme beter kunnen volhouden.
Probeer dus het nummer redelijk compleet te hebben vóórdat je één noot gaat opnemen, zij het door herhaaldelijk dat liedje op de keyboard/gitaar/zang te spelen en af te werken, zij het door gewoon in je hoofd aan die track te werken.

Op die manier zal je, wanneer je met de opname/productie begint, niet alleen een betere visie hebben van waar het naartoe moet, sneller kunnen werken, maar zal je ook de verse inspiratie van het opnameproces en het klinkende resultaat ook beter kunnen ervaren en gebruiken om verder te komen.

Nou, toch een paar tips uit gekomen, hi, hi.

Succes.

Ik grijp hier even in (helaas ditmaal niet met oplossingen maar ook geen klachten, voordat er hier beneden allerlei misverstanden worden geplaatst, niet slecht bedoeld hoor).

Soms is het een kwestie van inderdaad het probleem vinden, wat is het eigenlijk waar je vast zit. Jompo heeft een mooie omschrijving hier geplaatst. Ik zit, naast het bovengenoemde probleem, ook met een andere -belangrijker: Na alle werk, goed of fout, heb ik het gevoel dat ik het voor niets doe.

1) Ben zanger en componeer om de zang te ondersteunen. Vermoedelijke bandleden zitten niet op te wachten (en publiek ook niet; heb helaas voor lege zalen opgetreden in de laatste tijd in verschillende sessies). Ik denk: mooi, computer lost het gedeeltelijk op; het worden dus uren en weken met als resultaat zinloos werk (als process misschien niet). Nummers worden niet afgemaakt. Sterker nog, ik durf niet eens meer aan te beginnen!

2) Zangtechniek gaat vooruit, maar terug naar de computer, gaat de inspiratie weg. Het werkt gewoon niet.

3) De vraag, waarom doe je het!!!
-a) muziek voor DJ-club: dan richt je op de dance scene, bekijk wie je voorbeelden zijn, er zijn genoeg tips op het internet over productie-technieken en hoe maak je een bassline dik, maar niet gericht op compositie.
-b) muziek voor soundcloud-youtube en aanverwanten: er worden dagelijks duizenden nummers die zeker beter zijn dan die van jou en worden ook niet gekeken-geluisterd. En ik ben toch niet gek, muziek maken en delen is een sociaal-cultureel iets toch? Geen likes-commentaren op je nummers en weinig views in de loop van de tijd is net hetzelfde als optreden voor lege zalen.
-c) toch maar voor jezelf (voor in de auto als je op vakantie bent), nice! Na weken van produceren en luisteren naar dezelfde track heb je nog zin in om toch deze in de auto nogmaals te horen en tijdens het rijden naar je vakantieplek horen dat "oei die kick is uit de fase" hahahah!!!!

Hoe gek het is, en begrijp me niet verkeerd, is dat wat er gebeurt op een gegeven moment. Toch heb ik een tip: neem het dus niet te serieus, ga grof te werk en doe waar je echt goed in bent en laat aan iemand anders het werk doen waar je minder goed bent.

Voor de rest... oja, waarom was ik ermee begonnen eigenlijk?

Het spijt me als onderstaande iets te offtopic is, heb geen concrete tips geheimen om een track af te maken. Songwritingcursus volgt hier nog :)

Ik grijp hier even in (helaas ditmaal niet met oplossingen maar ook geen klachten, voordat er hier beneden allerlei misverstanden worden geplaatst, niet slecht bedoeld hoor).

Soms is het een kwestie van inderdaad het probleem vinden, wat is het eigenlijk waar je vast zit. Jompo heeft een mooie omschrijving hier geplaatst. Ik zit, naast het bovengenoemde probleem, ook met een andere -belangrijker: Na alle werk, goed of fout, heb ik het gevoel dat ik het voor niets doe.

1) Ben zanger en componeer om de zang te ondersteunen. Vermoedelijke bandleden zitten niet op te wachten (en publiek ook niet; heb helaas voor lege zalen opgetreden in de laatste tijd in verschillende sessies). Ik denk: mooi, computer lost het gedeeltelijk op; het worden dus uren en weken met als resultaat zinloos werk (als process misschien niet). Nummers worden niet afgemaakt. Sterker nog, ik durf niet eens meer aan te beginnen!

2) Zangtechniek gaat vooruit, maar terug naar de computer, gaat de inspiratie weg. Het werkt gewoon niet.

3) De vraag, waarom doe je het!!!
-a) muziek voor DJ-club: dan richt je op de dance scene, bekijk wie je voorbeelden zijn, er zijn genoeg tips op het internet over productie-technieken en hoe maak je een bassline dik, maar niet gericht op compositie.
-b) muziek voor soundcloud-youtube en aanverwanten: er worden dagelijks duizenden nummers die zeker beter zijn dan die van jou en worden ook niet gekeken-geluisterd. En ik ben toch niet gek, muziek maken en delen is een sociaal-cultureel iets toch? Geen likes-commentaren op je nummers en weinig views in de loop van de tijd is net hetzelfde als optreden voor lege zalen.
-c) toch maar voor jezelf (voor in de auto als je op vakantie bent), nice! Na weken van produceren en luisteren naar dezelfde track heb je nog zin in om toch deze in de auto nogmaals te horen en tijdens het rijden naar je vakantieplek horen dat "oei die kick is uit de fase" hahahah!!!!

Hoe gek het is, en begrijp me niet verkeerd, is dat wat er gebeurt op een gegeven moment. Toch heb ik een tip: neem het dus niet te serieus, ga grof te werk en doe waar je echt goed in bent en laat aan iemand anders het werk doen waar je minder goed bent.

Voor de rest... oja, waarom was ik ermee begonnen eigenlijk?

Als ik vele maanden na het maken van een track er lachend naar kan luisteren, heb ik een doel dat ik niet kende, bereikt. En dat niemand 't liked, who cares.
Ik maak liever 'iets' dan TV te zitten kijken (lees- reclame vreten en je bek volstoppen met calorieën)

Er is inderdaad - denk ik -voel ik - behoefte aan "iets" dat ik niet kan omschrijven, maar dat ik nog niet vond op YT: hoe maak je een track als je hoofd geen track bevat, maar het experiment en de happy accidents je begeleiden. DAT vind ik nu boeiend.
Gisteren belpop tim de craene aflevering gezien: die kerel zat vol passie en kwam niet meer aan de bak, pleegde vermoedelijk zelfmoord en nu, zegt men 'hij had nu succes gehad met zijn ding'

Als ik vele maanden na het maken van een track er lachend naar kan luisteren, heb ik een doel dat ik niet kende, bereikt. En dat niemand 't liked, who cares.
Ik maak liever 'iets' dan TV te zitten kijken (lees- reclame vreten en je bek volstoppen met calorieën)

Er is inderdaad - denk ik -voel ik - behoefte aan "iets" dat ik niet kan omschrijven, maar dat ik nog niet vond op YT: hoe maak je een track als je hoofd geen track bevat, maar het experiment en de happy accidents je begeleiden. DAT vind ik nu boeiend.
Gisteren belpop tim de craene aflevering gezien: die kerel zat vol passie en kwam niet meer aan de bak, pleegde vermoedelijk zelfmoord en nu, zegt men 'hij had nu succes gehad met zijn ding'

Er bestaan juist wel, veel van die (anders genoemd natuurlijk). En dat laatste is erg naar vind ik.
Er is wel hoop, maar er is VEEL werk aan de winkel.

Wat Jompo ook al zegt: samenwerken kan het ook veel minder zwaar maken. Alleen is het dan niet meer jouw eigen ding dus kan het ook weer (andere) frustraties oproepen...

Toch wél een tip... niet een gouden, maar: als je denkt dat je werk 70/80 procent toch klaar is maar net niet goed om zo "af" te noemen, post hem maar hier. Je krijgt tips en kun je wat ideeën krijgen rondom je basis (je krijgt ook tips waar je je nummer uiteindelijk helemaal moet omgooien, goed kijken dus). Kortom, risico nemen en niet te perfectionistisch werken. Als je plezier ervaart en niet denkt om "presteren", kan dat helpen.

Wellicht kun je het zeggen waar het probleem ligt: is een onderdeel van het nummer waar niet goed zit (bijvoorbeeld een overgang van de bridge naar de chorus), een instrument, een effect, etc? Of liggen deze elementen juist wel goed maar je hebt dat "final touch" nodig om deze af te maken? Soms kun je een dag of twee laten liggen en later terug op komen...

Als je nummer al voor 80% klaar is hoef je eigenlijk niks meer te doen, die laatste 20% hoor jij toch alleen zelf! :D Beter eerder posten dus, zodat de SF-ers je naar 80% kunnen helpen.

(dit is althans mijn ervaring met andere creatieve bezigheden, die laatste 20% maken het meestal erg moeizaam, je lol gaat er vanaf en bovendien is er geen hond die het verschil in subtiliteit waarneemt)

Dank voor de tips tot dusver, top :okdan::okdan:

Ik denk dat de reactie van Raphie de spijker op zijn kop slaat, ik moet gewoon eerder 'klodders verf' op het doek gooien voor ik me op de details stort. Eerst de grote lijnen en dan de details.

Ik weet inmiddels gelukkig wel wat me tegenhoudt, en dat is dat ik veel meer muzikant dan producer ben. Daarom maak ik me niet al te druk om mixen en al zeker niet in de compositie-fase. Een andere 'zwakte' is dat ik vaak teveel wil in een liedje, en dan worden het 3 liedjes in 1. Minder is bijna altijd meer, maar op een of andere vind ik dat lastig.

Wat ik tot slot lastig blijf vinden is dat het me zoveel tijd kost om van een idee tot een compleet nummer te komen. Iets verzinnen vind ik heerlijk en dat kost me maximaal een half uur, maar dan ben ik zo dagen, zo niet weken verder om er een track van te maken. In de wetenschap dat er - wat Pablo ook opmerkt - hoogstwaarschijnlijk niks mee gebeurt. Maar tientallen ideetjes op de plank geeft ook geen voldoening. Dat dus :D

P.S. Ik heb een nieuw nummer voor 85% af en die zal ik een dezer dagen posten. Misschien maak ik er wel 100% van :mega:

Laatst gewijzigd:
Een track bouwen heeft meerdere disciplines. Sounddesign compositie arrangeren mixen masteren..... Laat mixen masteren en effecten met rust en focus op de kern beat bas lead en werk dat uit to een arrangementen t. Besteed ook appart tijd in sound maken en in je muzikale ontwikkeling. Speel een instrument bv.

Dank voor de tips tot dusver, top :okdan::okdan:

Ik denk dat de reactie van Raphie de spijker op zijn kop slaat, ik moet gewoon eerder 'klodders verf' op het doek gooien voor ik me op de details stort. Eerst de grote lijnen en dan de details.

Ik weet inmiddels gelukkig wel wat me tegenhoudt, en dat is dat ik veel meer muzikant dan producer ben. Daarom maak ik me niet al te druk om mixen en al zeker niet in de compositie-fase. Een andere 'zwakte' is dat ik vaak teveel wil in een liedje, en dan worden het 3 liedjes in 1. Minder is bijna altijd meer, maar op een of andere vind ik dat lastig.

Wat ik tot slot lastig blijf vinden is dat het me zoveel tijd kost om van een idee tot een compleet nummer te komen. Iets verzinnen vind ik heerlijk en dat kost me maximaal een half uur, maar dan ben ik zo dagen, zo niet weken verder om er een track van te maken. In de wetenschap dat er - wat Pablo ook opmerkt - hoogstwaarschijnlijk niks mee gebeurt. Maar tientallen ideetjes op de plank geeft ook geen voldoening. Dat dus :D

P.S. Ik heb een nieuw nummer voor 85% af en die zal ik een dezer dagen posten. Misschien maak ik er wel 100% van :mega:
Wat is bij jou een 'idee'? Is dat een melodie of al een heel nummer met kop en staart?

Ik ben zelf ook niet zo goed in dingen afmaken, maar de grote gemene deler als ik iets afmaak is dat ik zo van het idee achter het nummer houd, dat ik gemotiveerd blijf om er aan door te werken. Dat moet dan overigens wel meer dan één of twee loops zijn.

Ik probeer er dus voor te zorgen dat er zsm iets met kop een staart staat en om dat te kunnen doen moet ik het voor mezelf zo simpel mogelijk houden. Ga je idee bijv. eens uitwerken met alleen een piano of één polyfone synthesizer-patch. Dat zorgt ervoor dat je je maar op een ding hoeft te focussen en dat is een nummer zonder truukjes, effecten, drumloops etc toch drie/vier minuten lang interessant te houden. Zet dat lekker op je telefoon ofzo, luister het regelmatig terug, als het een goed idee is borrelt de inspiratie vanzelf op om het in een bepaalde vorm te gaan gieten. Dan kun je de verschillende onderdelen over verschillende geluiden gaan verspreiden, evt. versimpelen, drums toevoegen etc. Wordt het niks? Lekker even laten zitten, weer even luisteren naar het origineel, misschien toch een andere kant op?

En als je er echt niet uit komt, misschien iemand erbij zoeken die technisch erg goed is maar niet zo ideeënrijk? Daarvan zijn er genoeg, je hoeft het niet allebei te zijn. Wees iig blij, muziek is niets zonder een goed idee en een goed muzikaal idee is, ongeacht de trend, over twintig jaar nog steeds een goed idee. Alleen de uitvoering is tijdsgebonden.

Wat is bij jou een 'idee'? Is dat een melodie of al een heel nummer met kop en staart?

Meestal zijn dat alle onderdelen voor een nummer en ik begin vaak met een baslijn. Daar leg ik een simpele beat onder, wat extra partijtjes en een hoofdmelodie. Vervolgens verzin ik wat er na de break moet gebeuren en ontstaat meestal wel een globaal idee voor de break. Maar het nummer uitwerken duurt vervolgens veel te lang...

Iemand erbij zoeken voor het produceren vind ik helemaal geen slecht idee. Ik heb een stapel Computer Music's liggen, maar ik kom er gewoon niet aan toe.

Kan ook zijn dat tracks bouwen gewoon niet je ding is....ga eens een paar jaar lekker jammen...

Mijn gouden regels voor een plaat afmaken:

- Begin er aan! Schuif het niet vooruit, maar pak aan, en maak af
- Begin met iets simpels in het afmaken van je plaat. Wat editing, fades knippen, of zoiets. Hierdoor word je in je productie gezogen
- Creeer overzicht. Een plaat afmaken, betekent overzicht creeeren. Gooi weg wat je niet nodig hebt, en twijfel niet of je het misschien toch nog nodig hebt. Het zit niet in je plaat, dus was het niet functioneel
- Stop op tijd met mixen! Een half uur achter mekaar scherp aan je afmix werken, werkt veel beter dan uren achtereen gaan zitten voor iets. Zorg wel dat je editing klaar is voor je gaat mixen
- Gebruik geen plugins of hardware "om het te gebruiken". Wat niet nodig is, is niet nodig
- Kies een moment waarop je plaat "af" is. Een plaat is namelijk nooit af. Het is een momentopname van wat je op dat moment kunt. Over een half jaar kun je misschien weer meer, of is je techniek beter, dus dan komt een plaat nooit af.

That's it. Zo maak ik elk jaar ongeveer 80 platen af......

Inderdaad..
Bewaar ALLES dat je leuk vindt tijdens het jammen met knoppen in audio tracks, knip plak stretch fade it !

Back