Wie is er goed in nummers afmaken? En wat is je geheim? :)

@PPP, het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit.

De combinatie van beide denk ik. Ik denk dat de TS heel goed uit kan komen met tracks als hij samen met iemand anders doet, weet ik zeker. Het is wel mooi als je 4 nummers per jaar kwalitatief goed tot uitstekend hebt, zowel leuk voor jezelf maar ook voor anderen. Maar als het moeilijk is om één track af te maken heb je niets aan over kwantiteit-kwaliteit. Eerst bepaal je wat je wilt doen en gaat grof aan de slag. Een ruwe track af, de structuur. Zit het er niet in? Dan jammen, los spelen op een paar akkoorden en vervolgens knippen/editten, vormgeven. Een medeproducer kan helpen om de basis goed te leggen. Pas dan werk je aan je mix en de kwaliteit van het nummer.

Wat hierboven staat is geen statement, maar slechts een idee.

Daarom typte ik ook ga eens een paar jaar jammen....live spelen met publiek, echt spelen, niet van de ene ableton loop naar de andere......wat je hierdoor leert is hoe je het publiek krijg naar het punt wat jij wilt.
Als je dit lang genoeg doiet kan je dat weer terug stoppen in het maken van tracks.

En daarnaast kan het ook nog zo zijn dat je het gewoon niet kan, ook niet vervelend, er zijn genoeg dingen die ik niet kan.

Ik jam al 19 jaar en in 1999 stond ik al eens op een Future Music cd, haha :) Heb in het verleden ook opgetreden en die ambitie heb ik nog steeds. Dan moet je alleen wel repertoire hebben om mee op te treden, vandaar de vraag.

Ik geloof overigens niet dat ik het niet kan en volgens mij ben ik eerder te creatief. Dan verzin ik allemaal nieuwe hooks en wendingen, waardoor een nummer juist te druk wordt. In het verleden heb ik ook wel met mensen samengewerkt, maar dan moet het echt klikken en daar moet je geluk mee hebben.

In mijn geval komt daar - met 3 jonge kinderen - ook de factor tijd bij, Helemaal omdat ik ook al in een band speel die tijd opslokt. Dan is voor jezelf op zolder 'pielen' als je inspiratie hebt ideaal. Nu alleen nog de laatste stappen zetten: nummers afmaken en beter leren mixen.

P.S. Ik woon in Zwolle, mocht een goede producer zin hebben. Wie weet zijn we een gouden match :D

Als je te creatief ben kan je wellicht eerst een track op een A4tje uitschrijven....gewoon simpel wat blokjes en per track 1 momentum wat er toe doet. Dan dit gaan uitwerken.
Denk dat je, met al je ervaring, daar wel uit moet kunnen komen.

Als perspectief kan je ook nog voor jezelf gaan bepalen wat je echte doel is.
- Is dat een commercieel bruikbare set aan eigen producties neerzetten? zo ja, waar spiegel je je dan aan? en wat is het gat tussen wat je ambieert en waar je bent? dit maakt het concreet en geeft je actiepunten
- Misschien wil je wel "vernieuwend" zijn en alles "beter" doen, je hoort dus in een hoop andere tracks wat jij anders zou doen, maar weet eigenlijk zelf ook nog niet exact, WAT je anders wil doen (dit is dodelijk, want hier kan je overloos blijven pielen)
- Misschien moet je alle referenties laten varen en gewoon ECHT 100% JOUW ding doen. neem het op zoals het komt, paar grove edits en op naar de volgende track.
- Wat is je echt echte echte doel? beetje dagdromen over "er eindelijk werk van maken" is leuk, Maar misschien helpt het juist om voor jezelf te bepalen waar het echt om gaat?

Deze kapstokjes zo maar even om het "tussen de oren" goed te krijgen. want los van inspiratie en projectmatig doorpakken zijn dit ook vaak grote struikelblokken

Ik had dat vroeger ook. Patterntjes maken prima maar een track afmaken was een ramp en voelde echt als werk ipv hobby. En dan was ik nog bang dat ik mijn toffe patterns zou verpesten door een brakke structuur.

Voor mij was de oplossing om veel meer live te doen. In ableton maakte ik mn patterns (clips), en vervolgens druk ik op record, start een aantal clips, draai wat knoppen, start/stop wat andere clips etc. Dan heb ik een veel te lang nummer, knip ik de saaie delen eruit en je houdt automatisch al iets tofs over. Dan alleen nog de overgangen oppoetsen met automations, aanzwellende geluiden, fx kleine riedeltjes etc. en voor je het weet staat er een leuk nummer klaar.

Na alle werk, goed of fout, heb ik het gevoel dat ik het voor niets doe.

Dit is precies wat mij er vaak van weerhoudt nummers af te maken... Heb je een nummer eenmaal af en ja, wat dan?

Maar bij de dingen die ik wel afmaak, is het gewoon een kwestie van ervoor gaan zitten. Ik bedoel daarmee: als je naar je studio/muziekkamer gaat, ga dan niet eerst wat jammen, want voor je het weet, bedenk je iets nieuws en ga je daar weer mee bezig. Erg leuk natuurlijk, maar zo eindig je met een eindeloze reeks losse stukjes.

@PPP, het gaat niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit.

Het gaat inderdaad om kwaliteit. Maar wat ik aan geef, biedt ook mogelijkheid tot het maken van kwantiteit, mocht dat nodig zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een bepaalde mindset je verder gaat helpen in je track.

Ik werk veel met doorgewinterde producers, en een ding valt eigenlijk altijd op: De hits zijn altijd de tracks die ze op tijd los lieten.

Hier op het forum hoor je heel veel dingen voorbij komen. Mensen die iets posten wat in hun ogen nog niet af is. Dat is misschien wel zo, en misschien komen er wel hele goede tips van mede forum leden. Maar zoiets kun je ook anders zien: Je post hier muziek, omdat het je hobby is. Je hebt dus geen deadline. In feite is de track dus af, op het moment dat je hem post. Want wat je post ligt op dat moment in je macht om te maken. Als er feedback komt, kun je nog wat dingen aanpassen aan je track. Maar heeft dat nut? Of is het slimmer de feedback te gebruiken in een nieuwe track, en een stapje verder te komen? Je leert pas tracks afmaken als je alle facetten van het produceren onder de knie hebt.

Nogmaals: wie je ook bent, en wat je ook doet, een plaat is nooit af. Het is slechts een momentopname van je kunnen.

Als perspectief kan je ook nog voor jezelf gaan bepalen wat je echte doel is.
- Is dat een commercieel bruikbare set aan eigen producties neerzetten? zo ja, waar spiegel je je dan aan? en wat is het gat tussen wat je ambieert en waar je bent? dit maakt het concreet en geeft je actiepunten

:okdan:

Kijk eens aan. Dit is m.i. het belangrijkste punt. Ik zou hierbij toevoegen, naast het gat, de behoefte. Het is niet zomaar een "gat" maar binnen dit gat heb je ook een stappenplan nodig om je ambities te realiseren. Bij mij is het momenteel een witte gat. Er is geen aansluiting.

Soms heb je ook nog een paar juiste middelen nodig om uit te komen en als je bewust bent van wat je echt nodig hebt en wat je wilt gaat de rest vanzelf denk ik :)

Het leuke van dingen afmaken is dat je het kan laten luisteren aan vrienden of vreemden via soundcloud/youtube etc. De reacties die je dan krijgt of statistieken (kijken hoe goed een bepaalde track het doet relatief aan je andere tracks etc) geven dan weer een boost en inspiratie voor een volgend project.

Wederom waardevolle tips, dank allen :okdan:

En ik ben het met je eens, SB-SIX, nummer afmaken hoort er gewoon bij en het is leuk om ze aan mensen te laten horen. Anders heb je op een gegeven moment tientallen halve nummers waar je niet uithaalt wat erin zit.

Mijn doel is om een set te maken van 1 uur eigen muziek en daarmee op te treden. Ik heb nu zo'n 6 nummers af, dus dat gaat de goede kant op. Ik wil alleen sneller :halleluja

Als Live-set met Ableton live. Ik heb in de loop der jaren flink wat nummers gemaakt en daar knip ik loops van. Waarschijnlijk koop ik nog een launchpad en ik wil eigenlijk ook wat doen met live zingen. Ik ben de laatste tijd dol op nu-disco en synthpop en dat kan goed met zang.

Misschien moet ik wel gewoon een gig regelen, dan heb ik alvast een deadline :)

Ik denk dat het een kwestie van discipline is, zelf niet bepaald men beste kant.
Drumloopjes maken en experimenteren is nu éénmaal veel leuker dan een nummer afwerken, daarmee staat men pc ook vol met onafgewerkte ideeen.

Er zijn wel wat truukjes om die discipline er in te brengen, al merk ikzelf wel dat ik echt 100% achter het idee moet staan om er verder aan te werken.
Een soort systeem inbrengen lijkt me wel een goed idee, eventueel een planning op papier zetten met een afvinksysteem.

Een nummer afmaken is iets waar je echt voor moet gaan zitten en goed luisteren. Tracks maak ik vaak af tot een stadium dat ze redelijke ok zijn. Voor mij is het dan een kwestie om er echt goed naar te luisteren zonder op het beeldscherm mee te kijken en puntjes identificeren die niet kloppen. Som loopt een overgang net niet, een crash teveel, het mist net een beetje power of klinkt een geluid net te hard als die erin komt. Gewoon al deze dingen fixen maakt voor mij vaak een track af. Dan de track even wegleggen en precies hetzelfde doen. Eigenlijk moet een track helemaal goed in je gehoor liggen.

Als ik twijfel of iets wel goed klinkt, dan is het meestal niet zo en dan ga ik het veranderen. Verder is het gewoon ook veel proberen en spendeer ik veel tijd aan dingen die niet werken.

werk snel...eerste versie van een arrangement is meestal toch ruk dus steek er niet te veel tijd in, een uurtje ofzo. Neem het op en luister het uit de context van "work in pregress"...dus alsof het een "af" nummer is. Ga ook niet in je studio zitten luisteren maar beter ergens anders, terloops....tijdens het koken of op de achtergrond...
Door op deze manier naar je nummer te luisteren hoor je meestal direct wat er anders moet aan het arrangement, en of er nog iets bij kan of juist uit moet.....

Alle tips zijn welkom :halleluja
niemand die bepaalt voor jou wat goed, slecht, hoe lang of hoe je het moet zijn. Jij bent de maker, jij beslist. Zo 1 attitude creert een hoop vrijheid ;)

En wat is je geheim? :)

checken wat de pro's doen, dit soort versie's. Basis is knetter goed, werkt met elkaar, als dat goed is, is op- en af- bouw, ermee spelen vrij simpel.

Hey Pharrell Williams :) door sommigen hier nogal verguisd maar ook wel mijn held.. :P

Check Pharrel hier een track maken.. :halleluja is al jaren oud maar zo gaaf om te zien en horen :)

En het uiteindelijke product... :mega:

Voor mij was de oplossing om veel meer live te doen. In ableton maakte ik mn patterns (clips), en vervolgens druk ik op record, start een aantal clips, draai wat knoppen, start/stop wat andere clips etc. Dan heb ik een veel te lang nummer, knip ik de saaie delen eruit en je houdt automatisch al iets tofs over. Dan alleen nog de overgangen oppoetsen met automations, aanzwellende geluiden, fx kleine riedeltjes etc. en voor je het weet staat er een leuk nummer klaar.

In principe werk ik ook zo. Waar ik echt ALTIJD tegenaan loop is dat als ik de basis van een track af heb, live ga jammen en dat heb opgenomen tot in detail wil ga 'namaken' (alles sequencen dus) ik gewoon de dynamiek en/of spanningsboog verlies.

Dus voor mij werkt het beter om dan de basisjam later dan nog te verwerken, en vaak leidt dat dan weer tot totaal iets nieuws. Heel organisch dus.

Back