Wie is er goed in nummers afmaken? En wat is je geheim? :)

Wederom dank voor alle aanvullingen, top :halleluja En ik begrijp dat er geen magische knop is hoor, de titel was ook prikkelend bedoeld :D

Ik heb de laatste dagen wat gestoeid met programma's en VST's om te kijken of het aan mijn workflow ligt, maar dat is het ook niet. Ik heb wel een interessante ontdekking gedaan. Ik heb er namelijk een handje van om zaken nodeloos ingewikkeld te maken (en daarin ben ik vast niet de enige).

Ik heb Ableton en FL Studio als sequencers en ondanks de switch grijp ik terug naar good old Fruity Loops. Daarin werk ik het snelste en ik kan ermee lezen en schrijven. Ik ga me ook niet meer verdiepen in allerlei exotische plug-ins, maar eerst maar eens wat nummers afmaken.

Daarnaast heb ik wat oude nummers en opzetjes teruggeluisterd en die zijn gewoon goed (vind ik tenminste). Op de een of andere manier vind ik echter dat ik meteen net zo goed als topproducers moet klinken en dat lukt me toch niet. Ik zet de komende tijd daarom flink in op creativiteit en leuke liedjes maken. Ik produceer ze zo goed als ik kan en stuur wat demo's rond. Hoor ik er niks op? Prima. Slaat het aan, maar is de mix niet goed genoeg? Dan wordt dat de volgende stap of schakel ik hulp in :okdan:

Ik vul mezelf nog maar even aan, haha :)

Ik heb gisteren en eergisteren een nummer afgemaakt en het zit hem inderdaad voor een groot deel in je mindset. Hij moest af, punt, en ik liet me niet afleiden. Ik heb ook een tweede monitor aangesloten op de pc en dat werkt fijn, links de edit-schermpjes van FL Studio en rechts het arrangement.

Wat me verder opviel is dat steeds een uurtje werken en dan afstand nemen het beste werkt. Even je oren rust gunnen en daarna kritisch luisteren of iets een verbeteringen is. In het verleden pielde ik uren op details, die ik later weer weggumde.

Ik wil de track nog een beetje mixen en finetunen en plaats hem in de loop van de week op het forum. Dat is dan trouwens al mijn tweede afgeronde nummer in twee weken tijd, en ik ben nog nooit zo productief geweest :D :halleluja

Hey Pharrell Williams :) door sommigen hier nogal verguisd maar ook wel mijn held.. :P

Check Pharrel hier een track maken.. :halleluja is al jaren oud maar zo gaaf om te zien en horen :)

En het uiteindelijke product... :mega:
gaaf die studio sessie kende ik maar de song nog niet thnx voor t posten (Y)

Of iets 'af' is vind ik nogal relatief... Het blijft bij mij een momentopname. Op een gegeven moment weet ik niet meer wat ik aan een trackje kan verbeteren en heb ik 'm teveel gehoord. En is ie af!

Ik houd een bewerkingstijd van ongeveer maximaal een maand aan. En las ik tussendoor regelmatig een paar dagen luisterafstand in, om het weer te kunnen beoordelen. Wel neem ik mij altijd voor om te werken naar een 'eindresultaat'. En dat is van m'n 66 trackjes tot nu toe, maar 1 keer mislukt.

Natuurlijk is het wel zo dat als ik trackjes van mezelf van bijvoorbeeld een jaar terug luister, dat ik het nu anders zou doen. Maar aan de andere kant zijn ze een mooie momentopname. En komen weer herinneringen bovendrijven van de tijd waarin ik de muziekjes maakte.

Na alle werk, goed of fout, heb ik het gevoel dat ik het voor niets doe.
Zelf doe ik het omdat 't een prima uitlaatklep is en omdat ik 'r een beetje verslaafd aan ben...
Verder heb ik geen drang om er geld mee te verdienen, maar het zou meegenomen zijn als't er ooit van komt! :-)

Ook een goede, Van Lansberg. Ik heb echt een slaapkamerstudio en ik vind het heerlijk om de ochtend te beginnen met het terugluisteren van een nummer. Met 'schone' oren luister je er heel anders naar.

Geen geheim hoor, je mag het best weten. Mijn enige tip: ogen dicht of monitor uit, en luisteren naar wat er nu staat. Dan volgt de rest van de ideeën als vanzelf.

In dit kader: ik ga vanaf nu een tijdje alleen maar analoog afmxien. En met analoog bedoel ik dan, tracks op een 8 track en niet in een DAW.

En namelijk hierom, wat mijn inziens een electronische muziiek track afmaakt (even goed basismateriaal en een lekkere hook in de first place uiteraard) zijn de subtiele dynamiekverschillen en de 'spontane' spanningsboog elementen.

Nu kan dan natuurlijk alllemaal ook wel in een DAW, maar voor mij werkt dat gewoon niet en/of kost het teveel tijd met continu kleine dingen aanpassen. Bovendien ben je in een DAW eigenlijk altijd op individueel track niveau bezig en niet met de totale mix. Oftewel, ik vind het muizen van volume envelopes etc. gewoon killing voor mijn creativiteit.

De theorie is even dat ik met een analoge mix alleen met geluid bezig ben en het visuele uitsluit en naast de 8 track kan ik altijd dan een IPAD (loopy oid) gebruiken om korte fx dingen toe te voegen en dat dan live te triggeren.

Excuus voor het bumpen van een oud topic, maar met name de reacties van Pablo zijn me uit het hart gegrepen.

Nummers afmaken gaat niet omdat je diep vanbinnen weet dat je muziek er niets toe doet. En vind maar eens de inspiratie om daarmee aan de slag te gaan, laat staan het afmaken.

Back