Samplers. Welke heb je nog en waarom?

@Sjaak, het is echt een beetje wat SAMPLR op de ipad doet alleen dan een stukje uitgebreider

“We use it a lot playing live because it's the one thing I found that you can feel like you're playing the sample” – Fred again..

The app used by renowned musicians like Fred again.., Richard Devine, Apparat, Weval or Matmos live and in the studio. Samplr introduced a brand new way to make music, only possible on multitouch devices. Explore the samples melody and texture using the different play modes and create compositions with the gesture recorder. Samplr is the ideal tool for audio experimentation, music composition and live performance.

FEATURES
• 8 play modes: Slicer, Looper, Bow, Tape, Scratch, Arpeggiator, Keyboard and Loop Player
• Gesture recorder for sequencing
• Audio input recording and resampling
• 6 sample slots (x16 voices)
• 5 effects per sample: Distortion, Filter, Amplitude Modulator, Feedback Delay and Reverb

COMPATIBILITY
• Ableton Link
• MIDI Keyboard, Controller and Sync input
• IAA (Inter-App Audio)
• Audiobus Input and Output
• Dropbox import
• Export to AudioShare
• WAV and AIFF file support

@Sjaak, het is echt een beetje wat SAMPLR op de ipad doet alleen dan een stukje uitgebreider

“We use it a lot playing live because it's the one thing I found that you can feel like you're playing the sample” – Fred again..

The app used by renowned musicians like Fred again.., Richard Devine, Apparat, Weval or Matmos live and in the studio. Samplr introduced a brand new way to make music, only possible on multitouch devices. Explore the samples melody and texture using the different play modes and create compositions with the gesture recorder. Samplr is the ideal tool for audio experimentation, music composition and live performance.

FEATURES
• 8 play modes: Slicer, Looper, Bow, Tape, Scratch, Arpeggiator, Keyboard and Loop Player
• Gesture recorder for sequencing
• Audio input recording and resampling
• 6 sample slots (x16 voices)
• 5 effects per sample: Distortion, Filter, Amplitude Modulator, Feedback Delay and Reverb

COMPATIBILITY
• Ableton Link
• MIDI Keyboard, Controller and Sync input
• IAA (Inter-App Audio)
• Audiobus Input and Output
• Dropbox import
• Export to AudioShare
• WAV and AIFF file support
Samplr is niet meer beschikbaar in de Appstore?

Ik heb een AKAI AX73 in het vizier, en die kun je - begrijp ik uit de online fora - koppelen aan sommige oudere AKAI-samplers, zodat je de sampler als tweede oscillator kunt gebruiken. Lijkt me geinig, al heb ik nog geen idee of ik daadwerkelijk een paar honderd euro over heb voor een bak met slechts een paar seconden sampletijd. Dus ben benieuwd of iemand op dit forum daar ervaring (al dan niet positief) mee heeft.
Zeker. Dan kan je tussen de S612 en de S950 de filters van de AX73 (of AX 60, VX600) sturen en ze mengen (of de samplerinput alleen).

Heb hier de rackversie (VX90) een tijdje aan een geleende 950 gehad (de eigenaar wilde weten of dat werkte). Vond het vooral aardig maar niet uitzonderlijk, maar ben ook geen grote hardwaresamplergebruiker (meer).

Je hebt wel een aparte kabel met 13-pinconnector nodig die origineel moeilijk te vinden is, maar er zijn klonen of je moet zelf knutselen.

Thanks Harry, helder. Eind mei hoop/verwacht ik een AX73 aan te schaffen; daarna zal ik eerst weer even financieel moeten bijkomen, maar ik hou de S612 en S950 alvast links en rechts in de gaten (en of er zo'n kabel bij zit inderdaad).

Thanks Harry, helder. Eind mei hoop/verwacht ik een AX73 aan te schaffen; daarna zal ik eerst weer even financieel moeten bijkomen, maar ik hou de S612 en S950 alvast links en rechts in de gaten (en of er zo'n kabel bij zit inderdaad).
Die zat (zeker nu niet meer) standaard bij zowel de samplers als de synths. En volgens mij hebben de tussenliggende samplers ook zo'n uitgang, na de 950 niet meer.

Die zat (zeker nu niet meer) standaard bij zowel de samplers als de synths. En volgens mij hebben de tussenliggende samplers ook zo'n uitgang, na de 950 niet meer.
De VX90 is binnen (ipv de AX73) en de AKAI S700 onderweg. Die laatste heeft geen al te lange sample-tijd, maar ik ga hem gebruiken om percussieve attackjes of wat lo-fi gruis aan m'n VX90-patches toe te voegen.

De VX90 is binnen (ipv de AX73) en de AKAI S700 onderweg. Die laatste heeft geen al te lange sample-tijd, maar ik ga hem gebruiken om percussieve attackjes of wat lo-fi gruis aan m'n VX90-patches toe te voegen.
De S700 heb ik helaas nooit kunnen uitproberen. Ben nog wel benieuwd hoe deze klinkt. Vergelijkbaar met de S900/950?

Ben benieuwd naar je ervaringen met de combi met de VX90. Heb destijds zelf niet veel met percussie gedaan, meer pads en wat soundfx. Moet toch de opnames weer ens zoeken, want begint toch weer een beetje te kriebelen

Heb meerdere samplers gehad: Akai MPC3000, Akai S2000, Emu e5000, Yamaha SU700, Emu Drumulator en de Emu SP1200 die ik als laatste heb weg gedaan.
Er valt iest voor te zeggen om anno 2025 nog met vintage samplers te werken:

A) vanwege de sound, hoewel je met huidige plug-ins ook wel die vintage sound kan emuleren of gewoon downsamplen mist het toch het karakter van een hardware sampler. Vooral de vervormingen van een SP1200 zijn niet na te bootsen met moderne middelen. Ook hebben sommige samplers karakterestieke filters zoals Emu's Z-plane filters die niet te emuleren zijn.

B) maar vooral omdat de beperkingen van weinig geheugen in oude samplers je dwingt om creatiever te zijn. De muziek die je maakt zal anders zijn dan wat je rechtstreeks in een DAW maakt waar de mogelijkheden eindeloos zijn. Vooral in Housemuziek en Hip Hop kan dit bevorderend werken omdat originele House en Hiphop zijn ontstaan juist door die beperkingen.

Toch bleef het in mijn geval bij spielerij en maakte ik geen tracks meer af die ik op oude hardware had gemaakt. Vond het ook erg omslachtig werken met zo'n klein schermpje, draai- en drukknopjes. Puur uit gemakzucht dus maar soms samplede in nog wel stukjes muziek die ik met oude samplers maakte en verwerkte ik die in tracks. Maar omdat dat te sporadisch was en ik het ook netzogoed helemaal in een DAW kon doen heb ik zowat alle hardware uiteindelijk de deur uit gedaan.

Toch weet ik dat vooraanstaande producers oude samplers nog steeds gebruiken, vooral voor de sound maar ook om creatieve redenen.

Laatst gewijzigd:
B) maar vooral omdat de beperkingen van weinig geheugen in oude samplers je dwingt om creatiever te zijn. De muziek die je maakt zal anders zijn dan wat je rechtstreeks in een DAW maakt waar de mogelijkheden eindeloos zijn. Vooral in Housemuziek en Hip Hop kan dit bevorderend werken omdat originele House en Hiphop zijn ontstaan juist door die beperkingen.
Heeft zeker invloed op de stijl en klank. DJ Premier bijvoorbeeld heeft altijd vastgehouden aan z'n Akai samplers met itty bitty geheugen, maar hoe zouden zijn beats geklonken hebben wanneer hij vanaf begin af aan samplers met gigabytes geheugen had gebruikt? Zou hij dan veel minder gechopt hebben? En zou de typische SP1200 aliasing wel populair geworden zijn, want hadden SP gebruikers wel omhoog/omlaag gepitcht als de SP veel meer geheugen had gehad en er dus geen noodzaak was om omhoog/omlaag te pitchen?

Ik heb trouwens overwogen om Inphonik te vragen deze beperking als optie aan RX1200 toe te voegen, maar je kan natuurlijk ook zelf je samples kort knippen als je die beperking wilt.

Ik vond de S700 en X7000 wat gruiziger. Leuke dingen maar altijd gekloot met die quick disks.

Ik vond de S700 en X7000 wat gruiziger. Leuke dingen maar altijd gekloot met die quick disks.
Gruizig = goed! Mijn bestelde S700 heeft zo'n Gotek-dinges. Nog geen idee hoe dat in de praktijk werkt en of dat e.e.a. vereenvoudigt. Zoals wel vaker ben ik van het kopen en dan pas 'kijken'.

S700 klinkt lekker vies idd, met een beetje mazzel zit de ask70 erin en de pinout staat in de handleiding. En idd, als gotek er toen was had ik em misschien niet van de hand gedaan.

Van hardware (s950, emax , varios, s6000) naar software gegaan (kontakt, bitwig / ableton samplers) maar nu gebruik ik bijna geen samplers meer. Sinds de komst van comping neem ik veel audio op en kies ik de beste stukken.

Back